To narzędzie potrafi zweryfikować, czy dana grafika została zaprojektowana przez AI

Google zapowiada, że zaprezentuje wkrótce oficjalnie narzędzie zdolne stwierdzić, czy oglądana przez nas grafika jest dziełem człowieka, czy też została stworzona przez sztuczną inteligencję.

Grafika: Jack-Moreh/freerangestock

Sztuczna inteligencja potrafi generować obrazów i inne treści, które wydają się prawdziwe, ale w rzeczywistości są fałszywe. Dlatego fałszywe treści są wszechobecnym problemem w internecie, powodując, że ludzie zastanawiają się, czy to, co oglądają online, jest prawdą. Rozwój sztucznej inteligencji grozi, że problem ten stanie się jeszcze bardziej uciążliwy. Wiele firm IT świadomych tego, jakie zagrożenia niesie ze sobą sztuczna inteligencja, podejmuje próby opracowania narzędzi zdolnych podpowiedzieć nam, że dany przekaz – w tym również grafika - jest dziełem AI.

Google opracowało narzędzie o nazwie „About this Image”, które analizuje grafikę i potrafi odróżnić, czy stworzył ją człowiek, czy AI. Jeśli w nadchodzących miesiącach użytkownik zobaczy obok wyświetlonego przez wyszukiwarkę Google obrazu dodatkową opcję oznaczoną trzema kropkami, to będzie właśnie możliwość skorzystania z tego narzędzia.

Zobacz również:

  • GPW WATS – twarda podstawa do globalnego konkurowania
  • Microsoft zapowiada nową linię małych modeli językowych AI

Wybierając taką opcję będzie można uzyskać szereg dodatkowych informacji dotyczących danej grafiki (kiedy powstała, gdzie była do tej pory prezentowana i inne informacje), które w efekcie pozwolą stwierdzić, że czy obraz jest prawdziwy i autentyczny, czy też jest to fałszywy przekaż wykreowany przez sztuczną inteligencję

Poza opcją pojawiającą się w zwykłych wynikach wyszukiwania, informacja taka pojawi się w innych miejscach, np. podczas zrzutu ekranu czy po uruchomieniu funkcji Google Lens (Obiektyw). Jeszcze w tym roku narzędzie to będzie można uruchomić zarówno na komputerze stacjonarnym jak i mobilnym, klikając obraz prawym przyciskiem myszy lub przytrzymując go myszą.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200