Tematy wcale nie zastępcze1

Czy za kilka lat będziemy stosować technologie natryskiwania paneli słonecznych na elewacje domów? A może wymieniać zastawki bez interwencji chirurga?

Czy za kilka lat będziemy stosować technologie natryskiwania paneli słonecznych na elewacje domów? A może wymieniać zastawki bez interwencji chirurga?

Początek roku to tradycyjnie moment na podsumowanie roku minionego i przewidywanie tego właśnie się rozpoczynającego. Pod koniec 2007 r. magazyn Red Herring ogłosił laureatów konkursu The Top 100 Global, w którym wyróżniane są najbardziej innowacyjne i przyszłościowe firmy z całego świata. Nagroda przyznawana jest od 10 lat młodym firmom, które - według redakcji Red Herring - będą wyznaczać trendy w technologii i organizacji. W poprzednich rankingach znalazły się m.in. Google, Yahoo!, Salesforce.com i YouTube.

Analiza pierwszych pięćdziesięciu firm pozwala zorientować się, jakie trendy rządzą w tym roku zestawieniem Red Herringa. A więc po pierwsze, technologie mobilne w bardzo wielu wcieleniach. Technologia umożliwiająca oglądanie pełnometrażowych filmów w jakości DVD na ekranach telefonów komórkowych, przy wielowymiarowym modelu sprzedaży, w którym płaci konsument, reklamodawca lub też treść generowana jest za darmo przez innych użytkowników (amerykańska firma Actimagine). Oparte na SMS-ach usługi informacyjne i lokalizacyjne dla użytkowników telefonii komórkowej znajdujących się w określonej lokalizacji (Beijing Kaitone Information Technology). Systemy dwustronnej komunikacji między instytucją finansową i jej klientem oparte na istniejącym oprogramowaniu i standardowych możliwościach każdego modelu telefonu komórkowego (ClairMail). Usługi deweloperskie dla operatorów telefonii komórkowej i producentów telefonów, którzy chcieliby umożliwić klientom mobilne blogowanie, współdzielenie materiałów wideo, wspólną grę na odpowiednich kanałach czy korzystanie z systemów lojalnościowych (Green Tomato). Platforma dystrybucji gier na telefony komórkowe sponsorowanych i subsydiowanych przez reklamodawców, gdzie reklamy pojawiają się w trakcie gry, co ma stworzyć i pobudzić masowy rynek komórkowych graczy (Greystripe).

Greystripe wprowadza nas w drugi silny wątek, a mianowicie gry. Gry na komputery, telefony komórkowe i konsole sprzedawane masowo online zgodnie z hasłem "Codziennie nowa gra!" (Big Fish Games). Gry i aplikacje na telefony komórkowe dostępne za pośrednictwem prawie 200 operatorów z całego świata (Digital Chocolate). Outsourcing produkcji gier komputerowych (hinduska Gameshastra).

Trzecie nośne hasło to ekologia, przede wszystkim uzyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych, głównie słońca, ale nie tylko, również alternatywne podejście do wykorzystania tradycyjnych zasobów paliw kopalnych. A więc HelioVolt, czyli energia słoneczna dla rynku masowego, czyli budynki pokryte w całości - wraz z oknami czy elementami metalowymi - cienką, elastyczną warstwą umożliwiającą pozyskiwanie energii słonecznej. Analogiczna technologia również w wydaniu firmy Innovalight. Wykorzystanie energii elektromagnetycznej do zmniejszenia zawartości wody, popiołów, siarki i rtęci w rudzie węgla, dzięki czemu możliwe jest jej bardziej efektywne i mniej szkodliwe dla środowiska spalanie (CoalTek). Inteligentne sieci umożliwiające zarządzanie pozyskiwaniem i dystrybucją energią, zwłaszcza w okresach szczytowego zapotrzebowania (GridPoint). Wysoko wydajne baterie litowo-jonowe wykorzystywane w silnikach hybrydowych samochodów, lotnictwie, transporcie publicznym czy komputerach, które jednocześnie są bardziej przyjazne dla środowiska pod względem chemicznym (A123System).

Jest jeszcze oczywiście wątek telewizyjny interaktywnej (koreańska AcanetTV, Babelgum) oraz sieci bezprzewodowych Wi-Fi czy RFID (AlienTechnology, AeroScout, InnerWireless). Wyróżniający się, choć mniej spektakularny wątek to produkcja półprzewodników dedykowanych dla specyficznych rozwiązań, np. komórkowego odbioru telewizji, nie ograniczającego jednocześnie drastycznie czasu pracy baterii (DiBcom, Frontier Silicon). Są też pomysły wydawałoby się tradycyjne, lecz rozwiązujące problemy, które rzadko kiedy są naprawdę dobrze rozwiązane, jak platforma umożliwiająca współpracę przy produkcji oprogramowania (CollabNet) czy metoda realizacji płatności w Internecie bez wykorzystania karty kredytowej (Bill Me Later).

Jak zawsze interesujące są też pomysły, które trudno zaliczyć do którejkolwiek z kategorii. Linie lotnicze nie publikujące czasów przylotów i odlotów, przewożące klientów odrzutowcami zależnie od ich indywidualnych potrzeb, lecz jednocześnie optymalizujące przeloty tak, aby zaspokoić jednocześnie potrzeby więcej niż jednego klienta (DayJet). Technologia umożliwiająca wymianę zastawek sercowych bez interwencji chirurgicznej (CoreValve). Technologia zwiększania przepływu krwi w mózgu za pośrednictwem wszczepionej w podniebienie elektrody dla pacjentów po udarze (BrainsGate). I wreszcie technologia biometryczna oparta na rozpoznawaniu głosu, wykorzystywana zwłaszcza w kontaktach telefonicznych z instytucjami finansowymi (hiszpański Agnitio).

Pełną listę laureatów można znaleźć pod adresem herringevents.com/global07/redherring100_winner.html. Trzymamy kciuki, aby w zestawieniu w przyszłym roku znalazły się również firmy polskie!

<sup>1</sup>Red Herring to dosłownie czerwony śledź, a przenośnie temat zastępczy.

Co wyróżnił Red Herring w 2007 r.

  • Technologie mobilne, w tym filmy w komórce czy mobilne blogowanie.
  • Gry na komputery, telefony komórkowe i konsole sprzedawane online.
  • Ekologię, przede wszystkim uzyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych.
  • Telewizję interaktywną.
  • Sieci bezprzewodowe Wi-Fi i RFID.
  • Produkcję półprzewodników dedykowanych dla specyficznych rozwiązań.
  • Biotechnologie.

TOP 200