Telefoniczne portmonetki

American Express, JCB, MasterCard i Visa pracują nad standardem płatności przez telefony komórkowe.

Cztery największe organizacje wydające karty płatnicze - American Express, JCB, MasterCard i Visa - powołały w połowie listopada br. organizację Mobile Payments Forum. Ma ona zająć się przygotowaniem standardu dokonywania bezpiecznych transakcji za pośrednictwem sieci telefonii komórkowych. Jego pierwsze komercyjne zastosowanie jest planowane na 2003 r.

<b>Standardowe m-płatności</b>

Mobile Payments Forum zamierza w ciągu kilkunastu miesięcy udostępnić standardowe komponenty, które będą mogli w swoich systemach zastosować operatorzy sieci komórkowych, banki i producenci telefonów. Miałoby to już wkrótce pozwolić na dokonywanie zakupów przez telefon, podczas gdy autoryzacja transakcji i płatność byłyby dokonywane za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej. Już w momencie wprowadzenia technologii WAP (Wireless Application Protocol) mówiło się o zastosowaniu komórek np. do rezerwowania i kupowania biletów. Właściciele serwisów WAP zwracali jednak wówczas uwagę na podstawową barierę w popularyzacji tego typu usług - brak bezpiecznego systemu płatności.

Zobacz również:

  • Mozilla stworzyła nową usługę, która usuwa nasze wrażliwe dane z internetu

<b>Przekonać klientów</b>

Jednym z najważniejszych problemów związanych z wprowadzeniem płatności przez komórkę jest podjęcie decyzji, która ze stron - bank, organizacje wydające karty czy operator sieci komórkowej - będzie rozliczała transakcje. Operatorzy twierdzą, że obecnie, dzięki nowoczesnym systemom billingowym i CRM, są już w stanie rozliczać transakcje. Firmy telekomunikacyjne oczywiście chciałyby mieć udział w prowizji od każdej transakcji, dokonywanej za pośrednictwem ich sieci. Wystawcy kart pobierają nawet do 6% wartości każdej płatności.

Mobile Payments Forum musi poradzić sobie z innym zasadniczym problemem, wykraczającym poza zagadnienia techniczne i organizacyjne. Instytucje finansowe, operatorzy telekomunikacyjni i producenci sprzętu muszą znaleźć odpowiedź na pytanie, jak przekonać klientów do robienia zakupów przez niewygodne w obsłudze telefony komórkowe. Do tej pory ta forma handlu elektronicznego nie zdobyła popularności. Na przykład w USA na 123 mln użytkowników telefonów komórkowych transakcji za ich pośrednictwem dokonuje zaledwie 200 tys. Z drugiej strony to właśnie Europa, gdzie obowiązuje jeden standard GSM, ma być najlepszym rynkiem do rozwoju usług m-commerce, zwłaszcza że europejskie firmy już teraz używają kart mikroprocesorowych do identyfikowania klientów.

***

Niepopularny SET

Nie wiadomo czy opracowywany przez Mobile Payments Transaction standard nie podzieli losów protokołu SET (Secure Electronic Transaction). Europay, MasterCard i Visa pracują nad nim od 1996 r. Miał on umożliwiać dokonywanie bezpiecznych transakcji w Internecie, okazał się jednak zbyt drogi w implementacji i po pięciu latach niewiele instytucji finansowych z niego korzysta (w Polsce jednym z nielicznych jest eCard). Zdaniem specjalistów, specyfikacja SET jest także na tyle złożona, że pojawiają się trudności z uzyskaniem pełnej zgodności zrealizowanych wdrożeń SET.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200