Telefonia: VoFi, FMC czy femtokomórki?

W przedsiębiorstwach coraz częściej wykorzystuje się telefony bezprzewodowe do komunikacji wewnątrz budynków, rezygnując z tradycyjnej telefonii stacjonarnej. Do tego potrzebna jest odpowiednia infrastruktura. Bezprzewodowa telefonia oparta na połączeniach Wi-Fi dopiero przybiera swój ostateczny kształt. W tej technologii stopniowo wdrażane są standardy usprawniające bezprzewodową transmisję głosu. Jednym z nich jest 802.11r, który opisuje szybkie przełączanie. Alternatywne rozwiązania to FMC z telefonami dwuzakresowymi lub ministacje bazowe, czyli femtokomórki.

Nowy standard jest kluczowy przy rozwiązywaniu problemu skalowalności VoFi (Voice over Wi-Fi) w sieciach, gdzie działa duża liczba telefonów. Mechanizmy 802.11r redukują czas przełączania pomiędzy punktami dostępowymi z wykorzystaniem uwierzytelniania 802.1X. Połączenie standardu szybkiego przełączania z mechanizmami bezprzewodowego QoS oraz bezpieczeństwa 802.11i zapewnia pełną obsługę VoFi nawet w bardzo rozbudowanych systemach. Standard 802.11r w powiązaniu z mechanizmami QoS, takimi jak priorytetyzacja pakietów i kontrola ilości rozmów (CAC), usprawni wydajność aplikacji ruchu rzeczywistego - przykładowo głosu. Zredukowanie czasu przełączania, w powiązaniu z potrójnym zabezpieczeniem warstwy MAC, ułatwi rozwój telefonii bezprzewodowej w skali korporacyjnej.

Na rozpowszechnianie technologii bezprzewodowego głosu zdecydowała się także organizacja Wi-Fi Alliance, która zatwierdziła dwie certyfikacje: Voice-Personal oraz Voice-Enterprise. Voice-Personal dotyczy wykorzystania technologii VoFi w ramach pojedynczego punktu dostępowego, dedykowanego małym biurom. Proces certyfikacji nie obejmuje testowania mechanizmów przełączania, które będą wymagane w przedsiębiorstwach. Certyfikacja Voice-Enterprise będzie dotyczyła wdrożeń korporacyjnych, przy pełnym wsparciu przełączania między punktami dostępowymi. Obok badania zgodności urządzeń różnych producentów, otrzymanie certyfikatu będzie wiązało się ze spełnieniem określonych warunków wydajnościowych. W przypadku certyfikacji Voice-Personal straty pakietów muszą stanowić mniej niż 1% wszystkich przesyłanych danych. Opóźnienia oraz zmienność opóźnień (jitter) mogą wynosić maksymalnie 50 ms.

W przedsiębiorstwach coraz częściej pojawia się pomysł, aby wykorzystywać jeden aparat telefoniczny przypisany do pracownika, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz biura. Takie telefony dwuzakresowe potrafią pracować jednocześnie w technologii Wi-Fi oraz komórkowej, i określane są mianem FMC (Fixed-Media Convergence). Zasięg sieci bezprzewodowej wewnątrz pomieszczeń staje się więc parametrem krytycznym. Przemieszczający się użytkownik w ramach bezprzewodowej sieci korporacyjnej korzysta z połączeń telefonicznych, udostępnianych przez tę sieć. W przypadku opuszczenia biura, automatycznie zostaje przełączony do stacji bazowej operatora komórkowego. Alternatywnie duże budynki biurowców oraz korporacyjne kampusy mogą stosować rozproszone systemy antenowe, w celu propagacji sygnałów komórkowych z lokalnej stacji bazowej. Koszty takiego rozwiązania są jednak nie do zaakceptowania dla małych i średnich przedsiębiorstw.


TOP 200