Telefonia IP? Tak, ale razem z PSTN

Obecnie większość rozwiązań firmowych VoIP łączy cechy telefonii głosowej, komunikacji tekstowej (Instant Messaging) czy popularnych tele- i wideokonferencji.

Prognozowany wzrost ruchu IP wskutek rozwoju rynku wideokonferencji

Polecamy:

Zobacz też:

Liczba firm wykorzystujących technologię przesyłania głosu w sieciach pakietowych VoIP (Voice over IP) systematycznie rośnie, choć wciąż trudno mówić o rewolucji zapowiadanej kilka lat temu przez specjalistów rynku. W tym czasie operatorzy tradycyjnych sieci stacjonarnych znacznie obniżyli ceny połączeń, nie traktując ich już jako główne źródło przychodów. Dostawcy rozwiązań VoIP, podkreślający na każdym kroku niski koszt rozmów głosowych w sieciach IP, musieli zmienić sposób dotarcia do klienta, który przestał nagle widzieć ekonomiczne przesłanki do dokonania zmian. Gdy przedsiębiorcy dodali do tego inwestycje potrzebne na rozbudowę własnej infrastruktury LAN, poszerzenie pasma dostępowego (WAN) czy zakup terminali IP, to oczywiste się stało, że wraz z VoIP powinno być dostarczane wiele usług dodanych, czyniąc całościową ofertę konkurencyjną.

Tak też się stało, obecnie większość rozwiązań firmowych VoIP łączy cechy telefonii głosowej, komunikacji tekstowej (Instant Messaging) czy popularnych tele- i wideokonferencji. Często takie pakiety są wstępem do rozbudowy całej infrastruktury sieciowej, zdolnej obsłużyć zaawansowane systemy UCC (Unified Communications & Collaboration).

Zobacz również:

  • Wyjaśniamy czym jest SD-WAN i jakie są zalety tego rozwiązania

Dla części przedsiębiorców, głównie z sektora małych i średnich firm, telefonia IP nie jest obiektem pożądania, tym bardziej że ich tradycyjne sieci telefoniczne charakteryzują się niezawodnością i bezpieczeństwem (czego nie można jednoznacznie powiedzieć o technologii VoIP). Producenci systemów IP PBX (centrale IP, serwery komunikacyjne) nie muszą się jednak obawiać braku klientów. Istnieje wiele firm, dla których telefonia IP jest optymalnym rozwiązaniem, o atrakcyjnym czasowo współczynniku zwrotu kosztów z inwestycji ROI (Return On Investment). Do takich przedsiębiorstw należą przede wszystkim korporacje oraz firmy wielodziałowe, dążące do ujednolicenia komunikacji. VoIP to również znakomite narzędzie w spółkach działających na rynkach międzynarodowych (stosunkowo niski koszt połączeń).

Analitycy oceniający całość rynku telekomunikacyjnego na przestrzeni lat twierdzą, że w przypadku rozwiązań VoIP nadal najpopularniejszym sposobem wdrożenia są systemy hybrydowe, łączące telefonię IP i tradycyjne sieci PSTN. Przedsiębiorcy nie chcą rezygnować z posiadanych aparatów i istniejącej infrastruktury kablowej. Na tzw. systemy pure IP ("czyste" IP) decyduje się niewielki odsetek firm (głównie nowo powstające lub dokonujące całkowitej wymiany własnej sieci). Zalety jednolitych systemów IP są nie do przecenienia: brak okablowania telefonicznego, kart linii wewnętrznych, rozwiązań komutacyjnych, łatwa obsługa centrali (przez pracowników firmy). Klienci nie są jednak tak ufni w stosunku do technologii VoIP, jak ma to miejsce w przypadku starych, sprawdzonych rozwiązań PSTN.

Telefonia IP? Tak, ale razem z PSTN

Rynek Unified Communications - wzrastająca pozycja liderów, prognozowana konsolidacja zasobów

Niezależnie od rodzaju wybranego sposobu modernizacji własnej sieci telekomunikacyjnej, wspólnym elementem koniecznym do prawidłowego działania telefonii IP jest wysoka dostępność łączy szerokopasmowych. Popularność systemów VoIP w krajach rozwiniętych technologicznie, gdzie szybki internet jest standardem, jest największa. W USA, gdzie według badań AT&T (jeden z operatorów) ponad 90% populacji ma szerokopasmowy dostęp do globalnej sieci, rozważana jest zupełna rezygnacja z linii POTS/PSTN. W specjalnym piśmie skierowanym do FCC (Federal Communications Commission), przedstawiciele AT&T określili głosowe systemy, pracujące na podstawie łączy komutowanych, jako jeden z reliktów odchodzącej ery. Jednocześnie jednym z ich postulatów jest wyznaczanie konkretnej daty całkowitej eliminacji starej telefonii z rynku amerykańskiego.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200