Telefonia IP? Tak, ale razem z PSTN
-
- Dariusz Niedzielewski,
- 15.03.2011, godz. 08:45
Obecnie większość rozwiązań firmowych VoIP łączy cechy telefonii głosowej, komunikacji tekstowej (Instant Messaging) czy popularnych tele- i wideokonferencji.
Tak też się stało, obecnie większość rozwiązań firmowych VoIP łączy cechy telefonii głosowej, komunikacji tekstowej (Instant Messaging) czy popularnych tele- i wideokonferencji. Często takie pakiety są wstępem do rozbudowy całej infrastruktury sieciowej, zdolnej obsłużyć zaawansowane systemy UCC (Unified Communications & Collaboration).
Dla części przedsiębiorców, głównie z sektora małych i średnich firm, telefonia IP nie jest obiektem pożądania, tym bardziej że ich tradycyjne sieci telefoniczne charakteryzują się niezawodnością i bezpieczeństwem (czego nie można jednoznacznie powiedzieć o technologii VoIP). Producenci systemów IP PBX (centrale IP, serwery komunikacyjne) nie muszą się jednak obawiać braku klientów. Istnieje wiele firm, dla których telefonia IP jest optymalnym rozwiązaniem, o atrakcyjnym czasowo współczynniku zwrotu kosztów z inwestycji ROI (Return On Investment). Do takich przedsiębiorstw należą przede wszystkim korporacje oraz firmy wielodziałowe, dążące do ujednolicenia komunikacji. VoIP to również znakomite narzędzie w spółkach działających na rynkach międzynarodowych (stosunkowo niski koszt połączeń).
Analitycy oceniający całość rynku telekomunikacyjnego na przestrzeni lat twierdzą, że w przypadku rozwiązań VoIP nadal najpopularniejszym sposobem wdrożenia są systemy hybrydowe, łączące telefonię IP i tradycyjne sieci PSTN. Przedsiębiorcy nie chcą rezygnować z posiadanych aparatów i istniejącej infrastruktury kablowej. Na tzw. systemy pure IP ("czyste" IP) decyduje się niewielki odsetek firm (głównie nowo powstające lub dokonujące całkowitej wymiany własnej sieci). Zalety jednolitych systemów IP są nie do przecenienia: brak okablowania telefonicznego, kart linii wewnętrznych, rozwiązań komutacyjnych, łatwa obsługa centrali (przez pracowników firmy). Klienci nie są jednak tak ufni w stosunku do technologii VoIP, jak ma to miejsce w przypadku starych, sprawdzonych rozwiązań PSTN.

Rynek Unified Communications - wzrastająca pozycja liderów, prognozowana konsolidacja zasobów