Tekst w trzech wymiarach

PIXAR

Nazwa Pixar pojawiła się po raz pierwszy w 1979 r., kiedy to w firmie Lucasfilm Ltd (prowadzonej przez George Lucasa, twórcy słynnego filmu "Wojny gwiezdne"), powstał osobny oddział ds. grafiki komputerowej. Kierujący nim dr. Edwin Catmull z New York University of Technology przez następnych kilka lat stworzył jeden z najlepszych na świecie zespołów zajmujących się grafiką komputerową (zgromadzono w nim wielu najwybitniejszych specjalistów z najlepszych amerykańskich uniwersytetów). To właśnie oprogramowanie graficzne z firmy Pixar umożliwiło stworzenie efektów specjalnych w takich filmach jak: "Terminator 2", "Young Sherlock Holmes", czy "Park Jurajski".

W 1986 r. Pixar stał się niezależna firmą, a dwa lata później "Tin Toy", jako jedyny krótki film animowany stworzony w całości przy pomocy komputera, otrzymał nagrodę amerykańskiej Akademii Filmowej. Zrobiono go wykorzystując tylko i wyłącznie własne oprogramowanie Pixara, a tytułowy bohater stał się od tej pory logo tej firmy. Obecnie nawiązano ścisła współpracę ze studiami animacyjnymi Disney'a, w celu wyprodukowania w okresie dwóch lat pierwszego na świecie długometrażowego filmu animowanego wykreowanego w całości na komputerze. Połączenie sukcesu komercyjnego z prowadzeniem bardzo zaawansowanych prac badawczych, czynią z Pixara firmę dość niezwykłą.

W Polsce Pixar nie ma jeszcze przedstawiciela handlowego i opisywane produkty trzeba sprowadzać bezpośrednio ze Stanów.

Adres:

PIXAR, 1001 West Cutting

Richmond CA 94804, USA

tel. 510 236 4000; fax 510 236 0388

Ceny katalogowe:

Typestry - 299 USD

One Twenty Four - 299 USD

Glimpse - 150 USD

RenderMan

Photorealistic RenderMan - oprogramowanie pozwalające generować obrazy komputerowe bliskie jakości fotografii [ang. photorealistic quality images]. Pixar sprzedaje je firmom OEM (które wykorzystują je w swoich produktach)

RenderMan Interface - standardowy (uznany przez takie koncerny jak Autodesk, Digital, IBM, Intel, NeXT, Sun) sposób opisu obiektów, sceny, światła i położenia oka dla stworzenia modelu, który można wizualizować z pomocą komputera (np. na ekranie monitora). Oprogramowanie służące do modelowania trójwymiarowego, które jest zgodne z ze standardem RenderMan, potrafi stworzyć plik o rozszerzeniu *.RIB [Renderman Interface Bytestream], który może być wykorzystany przez program dokonujący wizualizacji. Pliki w tym standardzie służące do przygotowywania symulacji obrazów trójwymiarowych, mają pełnić tę samą rolę, jaką pełni PostScript dla opisu obrazów dwuwymiarowych.

Rendering

jest to proces tworzenia obrazu komputerowego (na ekranie albo innym urządzeniu wyjściowym) modelu trójwymiarowego, korzystający z opisu geometrii (kształtu) i położenia poszczególnych obiektów oraz innych charakterystyk (rodzaju i wyglądu powierzchni, oświetlenia itd.). Przez model rozumieć należy matematyczny opis będący symulacją fragmentu świata rzeczywistego (w sensie przestrzeni o trzech wymiarach). Położenie poszczególnych obiektów jest opisane we współrzędnych geometrycznych, a dodatkowe informacje opisujące te obiekty są parametrami liczbowymi.

Tin Toy, tytułowy bohater animacji komputerowej Pixara, którą uhonorowała amerykańska Akademia Filmowa

Program Typestry przekształca kroje pisma w formatach True Type i Postscript (Adobe Type 1) w artystyczne trójwymiarowe obrazy


TOP 200