Targi po amerykańsku

Multimedia

Dział multimedialny na Comdexie obejmował aż dwa piętra wystawy, na których swoje produkty przedstawiało ponad 800 firm. Oczywiście większość z prezentowanych produktów, ocenianego przez Dataquest na 750 mln USD rynku multimediów to oprogramowanie i osprzęt do gier oraz edukacji.

Microsoft zamierza wprowadzić pakiet SoftImage 3D Digital Studio pozwalający na tworzenie efektów specjalnych do animacji i filmów. Produkt będzie pracować w środowisku Windows NT na rynku pojawi się w I kw. 1996 r.

Creative Labs, producent kart rozszerzeń dla PC zaprezentował 3D Blaster oraz 3D PC - karty służące do przyspieszania przetwarzania grafiki.

NCC pokazał Digital Dictate 2,5 system współpracujący z IBM VoiceType Dictation umożliwiający bezpośrednie tłumaczenie mowy na tekst pisany. Produkt korzysta ze środowiska MS Windows i Windows 95 oraz obsługuje języki angielski, włoski, hiszpański, francuski oraz arabski. W przygotowaniu są kolejne wersje językowe programu.

Głównym punktem ekspozycji Horizon Technology była nową wersję oprogramowania do kompresji i dekompresji obrazów wideo dla Windows NT i Windows 95. TrueMotion-S umożliwia użytkownikom uruchamianie pełnoekranowych, odtwarzanych w czasie rzeczywistym obrazów wideo na sprzęcie klasy PC. Dekodowanie obrazu wideo nie wymaga ponownego renderowania przemieszczanych obiektów, co znacznie przyspiesza przetwarzanie.

Firma S3 zaprezentowała rodzinę 64-bitowych akceleratorów grafiki i wideo ViRGE. Architektura S3d ma wiele funkcji przyspieszających przetwarzanie obrazów 3D w tym dwuliniowe filtry, tworzenie map MIP, trójliniowe tworzenie map MIP oraz obsługę skompresowanych formatów tekstur. Układy ViRGE kosztować mają od 40 USD dzięki czemu w I kw. 1996 r. użytkownicy uzyskają karty 3D w cenie ok 200 USD. Firma S3 ogłosiła także, że technologię S3d oraz karty oparte na niej wykorzystywać będą m.in. Acer, Boca Research, Diamond Multimedia, ELSA, Fujitsu, Hercules, Miro, NEC Technologies, Orchid Technology.

Przenośne biuro

Motorola zaprezentowała nowy pakiet umożliwiający użytkownikom sieci Windows NT przesyłanie oraz otrzymywanie komunikatów z pagerów. Pakiet łączy oprogramowanie dla serwerów Motoroli, sprzęt oraz modemy w kompletne rozwiązanie nazwane AirPower - Wireless In A Box. Zestaw zawiera oprogramowanie Air Apparent for Windows NT, serwer PowerPC PowerStack oraz modemy Premier Edition. Produkt pojawi się na rynku w I kw. przyszłego roku.

Apple Computer opracował już wersję 2.0 systemu operacyjnego Newton przygotowanego dla osobistego asystenta MessagePad. Szereg firm ogosiło produkty komunikacyjne dla tej platformy m.in. AllPen Software, ExMachina (przeglądarki WWW i Internetu), Inves Development (wymiana danych pomiędzy Newtonem a Lotus Notes), RadioMail, Motorola i Ardis (dwukierunkowy bezprzewodowy system przesyłania wiadomości).

Digital zapowiedział wytworzenie nowego RISC-owego mikroprocesora StrongARM. Produkt łączyć będzie elementy układów Alpha Digitala z technologią ARM produkcji Advanced RISC Machines. StrongARM oferować ma urządzeniom przenośnym wydajność klasy Pentium oraz zużycie energii 0,5 W. Procesor będzie na rynku w I poł. 1996 r.

Według opinii obserwatorów, tegoroczny Comdex miał bardziej międzynarodowy charakter niż poprzednie edycje. Swoje pawilony wystawiennicze miały m.in. Singapur, Brazylia, Indie. Wystawcy spoza Stanów Zjednoczonych skarżyli się jednak na wygórowane ceny stoisk. Przykładowo 6 niemieckich firm za swoje stoiska musiało zapłacić ponad 140 tys. USD. Koreańczycy zdecydowali się zmniejszyć swoją reprezentację z 20 do 12 firm, gdy organizatorzy zażądali 7 tys. USD za 9 m2 powierzchni. Handlowcy podkreślają jednak, że główną korzyścią z uczestnictwa w Comdexie jest nawiązanie kontaktów z firmami z Ameryki Południowej. Ich zdaniem targi w Las Vegas mają bardziej profesjonalny charakter niż hanowerski Cebit.


TOP 200