Tanie latanie

Za pośrednictwem serwisu A1R można dokonywać rezerwacji i kupować bilety lotnicze.

Za pośrednictwem serwisu A1R można dokonywać rezerwacji i kupować bilety lotnicze.

Informatyczny system zamówień i obsługi klientów dostępny na stronach serwisu A1R jest własnością brytyjskiej firmy telme.com produkującej rozwiązania z zakresu handlu elektronicznego. Fizycznie system funkcjonuje w Wlk. Brytanii i tam jest zarządzany. Polska firma Hurra, która od dwóch lat prowadziła prace nad uruchomieniem serwisu A1R, zakupiła licencję systemu Ticket Window, oferowanego przez telme.com, i dokonała jego lokalizacji. A1R został uruchomiony pod koniec ub.r., natomiast od czerwcu tego roku można dokonywać rezerwacji i zakupu biletów w trybie online.

Bilet z dostawą

"Starania o uzyskanie licencji IATA nie były łatwe i się przeciągały. Agent musi spełniać wiele warunków formalnych, np. dysponować odpowiednim kapitałem. Wreszcie w październiku 1999 r. udało nam się uzyskać licencję" - mówi Tadeusz Kobylański, dyrektor zarządzający firmą Hurra. Firma została autoryzowanym agentem IATA i uzyskała bezpośredni dostęp do międzynarodowego systemu rezerwacji Galileo, obejmującego loty wszystkich linii lotniczych. Początkowo rezerwowanie i zakup biletów odbywały się poprzez wymianę poczty elektronicznej między klientem a firmą. Obecnie proces ten jest realizowany za pomocą przeglądarki.

"Najpierw klient wyszukuje w naszym systemie interesujące go połączenia. Po dokonaniu wyboru i akceptacji ceny, informacje są przekazywane do systemu rezerwacji Galileo. Jeśli miejsce jest dostępne, można złożyć zamówienie" - wyjaśnia Tadeusz Kobylański. Ostateczne potwierdzenie zakupu odbywa się telefonicznie. Od tego czasu firma gwarantuje bezpłatną dostawę biletu w ciągu 3 godz. w przypadku Warszawy. Na obszarze kraju bilet dociera do klienta nie później niż następnego dnia roboczego.

Podróże służbowe

Proponowane przez firmę ceny biletów odpowiadają standardowym publikowanym taryfom IATA. "Nie oferujemy rabatów, ale gwarantujemy najniższą z możliwych cenę. Inne biura proponują zniżki, lecz z pewnością nie gwarantują wtedy najniższej ceny" - mówi Tadeusz Kobylański. Gdyby jednak klientowi udało się kupić tańszy bilet przy identycznych warunkach połączenia, firma gwarantuje zwrot trzykrotnej wartości różnicy między cenami.

A1R oferuje dostępne w Polsce taryfy promocyjne. Na razie nie są one osiągalne poprzez przeglądarkę w trybie online. Konieczne jest wysłanie listu elektronicznego z zapytaniem. Przedstawiciele firmy zapewniają, że i ten element zostanie wkrótce zautomatyzowany. W planach jest również dołączenie lotów czarterowych.

Na wszystkie linie

A1R zamierza przekształcić się w turystyczny wortal ze szczególnym uwzględnieniem kompleksowej obsługi podróży służbowych. Poza oferowaniem biletów lotniczych na stronach serwisu mają znaleźć się inne usługi i informacje turystyczne. Już teraz możliwe jest zarezerwowanie hotelu czy zdobycie podstawowych informacji o niektórych miastach.

Firma ocenia, że posiada obecnie ok. 20% rynku sprzedaży biletów poprzez Internet w Polsce. Większość rezerwacji jest dokonywana poprzez system internetowy LOT-u. "Nasza przewaga polega jednak na dostępności wszystkich światowych przewoźników. LOT oferuje tylko obsługiwane przez siebie połączenia" - mówi Tadeusz Kobylański.