Tablety sprzedają się coraz lepiej… ale nie te z Windows

Jeśli Microsoft chce na poważnie myśleć w najbliższych latach o zdobyciu znaczącego udziału w rynku tabletów, firma musi skupić się na udoskonalaniu i promowaniu Windows 8 – twierdzą analitycy firmy IDC. Ich zdaniem, Microsoft w segmencie tabletów powinien postawić właśnie na ten system, bo na szybki wzrost popularności Windows RT koncern nie ma co liczyć.

“Na razie decyzja o jednoczesnym wprowadzeniu na rynek dwóch odrębnych systemów operacyjnych dla tabletów – Windows 8 oraz Windows RT – okazała się nienajlepszym posunięciem. Klienci nie dali się przekonać do tabletów wyposażonych w Windows RT i naszym zdaniem najlepiej dla Microsoftu i jego partnerów będzie, jeśli skupią się na promocji Windows 8 w tym segmencie. Sądzimy, że taki krok powinien pozwolić firmie na osiągnięcie lepszych wyników na rynku tabletów” – twierdzą analitycy.

Według IDC, w tym roku Microsoft będzie w stanie uzyskać najwyżej 2,8% udziału w rynku tabletów – to nic w porównaniu z prognozowanym udziałem Androida (48,8%) oraz iOS Apple’a (46%). Dane te z pewnością cieszą przedstawicieli Google, ponieważ w ubiegłym roku Android miał „tylko” 41,% udziału w rynku. Wciąż silny w tym segmencie jest Apple – aczkolwiek według prognoz IDC iOS będzie w tym roku powoli tracił udział w rynku (z 51% pod koniec ubiegłego roku, do 46% na koniec 2013).

Zobacz również:

  • IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach
  • Microsoft zapowiada nową linię małych modeli językowych AI
  • Nadchodzą nowe tablety od Apple

Jeśli chodzi o przewidywania długoterminowe, to zdaniem analityków IDC, do końca roku 2017 Microsoft powinien zdobyć 7,4% udziału w segmencie tabletów – kosztem zarówno systemu Google’a, jak i Apple’a (które w tym czasie będą mogły pochwalić się wynikami, odpowiednio, 46 i 43,5%).

W ciągu najbliższych czterech lat wciąż rosnąć będzie sprzedaż tabletów – ze 191 mln urządzeń w tym roku, do nawet 350 mln w roku 2017. Za ów wzrost odpowiadać będą przede wszystkim urządzenia wyposażone w mniejsze ekrany (poniżej 8 cali), które w 2017 r. stanowić mają co najmniej połowę całej sprzedaży tabletów. „Klienci coraz częściej uświadamiają sobie, że to właśnie takie tablety są dla nich najlepsze – są wygodniejsze w przenoszeniu oraz obsłudze i lepiej nadają się co codziennego „konsumowania” treści dostarczanych przez Internet” – twierdzi Jitesh Ubrani, specjalista ds. rynku tabletów z IDC. Co ciekawe, jego zdaniem rosnąc popularność mniejszych tabletów doprowadzi z czasem do zmniejszenia się sprzedaży czytników e-książek (powinna ona zacząć spadać już w przyszłym roku).

Dodajmy, że zdaniem firmy analitycznej Gartner, w najbliższym czasie możemy się też spodziewać powolnego wypierania klasycznych domowych komputerów PC przez tablety – ten trend zaznaczył się wyraźnie już pod koniec ubiegłego roku.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200