TP i Netia wydały już 55 mln zł na usługi LLU

Obie firmy telekomunikacyjne inwestują w uwalnianie pętli lokalnej. Netia, jako pierwszy duży operator alternatywny, rozpoczęła komercyjną działalność LLU w 50 lokalizacjach. Telekomunikacja Polska natomiast oddała do użytku w sumie 100 sal kolokacyjnych.

Przygotowane przez TP sale kolokacyjne dają możliwość uwolnienia ok. 1,5 mln linii. Plany zakładają, że jeszcze w tym roku ich liczba przekroczy 2 mln, czyli ok. 20 proc. wszystkich łączy obsługiwanych przez tego operatora. "Uwolnienie pętli lokalnej stało się faktem bezspornym, chętnie współpracujemy z operatorami inwestującymi w LLU, takimi jak Netia" - mówi Maciej Witucki, prezes Zarządu TP. Jego zdaniem jednak popularyzacja usług LLU na dużą skalę będzie możliwa tylko po zmianie polskiej polityki regulacyjnej. "Obecnie bardziej opłacalne jest korzystanie z hurtowej sprzedaży abonamentu (WLR) i hurtowej sprzedaży dostępu szerokopasmowego (BSA) niż z dostępu do pętli lokalnej" - uważa Maciej Witucki.

Uwolnienie lokalnej pętli abonenckiej (LLU) polega na przejęciu przez innego operatora łącza pomiędzy urządzeniami sieciowymi TP a lokalem abonenta. Z kolei sale kolokacyjne to pomieszczenia w centralach TP umożliwiające instalację urządzeń operatorskich niezależnych, korzystających z LLU, dostawców usług. Według oficjalnych informacji na przystosowanie swoich obiektów do świadczenia usługi LLU Netia wydała dotychczas ponad 30 mln zł, Telekomunikacja Polska zaś - ponad 25 mln zł.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200