System przyspiesza przesyłki
- Andrzej Maciejewski,
- 20.12.2012
Firma Speedmail od początku postawiła na system informatyczny dostosowany do potrzeb operatora pocztowego.
METRYCZKA
Firma: Speedmail sp. z o.o.
Branża: usługi pocztowe
Usługi: przesyłki listowe, przesyłki kurierskie
Zatrudnienie: 700 osób
Zatrudnienie w dziale IT: 7 osób
KLUCZOWE SYSTEMY IT
Nazwa Systemu: Codx PostOffice
Do czego służy: wsparcie realizacji usług pocztowych na wszystkich etapach procesu świadczenia usług, zarządzanie siecią logistyczną i dystrybucyjną; centralne zarządzanie i nadzorowanie biznesu pocztowego
Dostawca: CodX Software
Nazwa Systemu: Panel Speedmail
Do czego służy: komunikacja wewnętrzna poprzez wewnętrzny intranet, platformę szkoleniową, system wymiany danych
Dostawca: rozwiązanie własne
Założyciele firmy od początku postanowili skoncentrować się na obsłudze klientów biznesowych - firm oraz instytucji. W ofercie znajduje się dedykowana dla sektora bankowego i telekomunikacyjnego usługa PDC (Professional Delivery of Contracts) - korespondencyjne podpisywanie umów z klientami banków czy operatorów komórkowych.
Ze Szwajcarii do Polski
Od początku prac nad organizacją i modelem biznesowym zakładano zaoferowanie unikatowej jakości usług pocztowych na polskim rynku. W tym celu zdecydowano się na wykorzystanie dedykowanego systemu IT wspierającego działalność firmy. Na polskim rynku nie było odpowiednich rozwiązań.
Poszukiwano systemu na rynkach zagranicznych, gdzie usługi są bardziej rozwinięte, działają alternatywni operatorzy pocztowi i powstały już kompleksowe systemy IT zaspokajające potrzeby firm o takim profilu. Wybór Speedmail padł na szwajcarską firmę CodX i system PostOffice. Z systemu korzysta obecnie ok. 70 klientów w Niemczech, Szwajcarii, Belgii, Wielkiej Brytanii i Czechach.
"System jest na tyle kompleksowy i bogaty w funkcje, że dostosowanie go do naszych potrzeb przebiegło bardzo szybko" - mówi Marek Witczak. Nie trzeba było dobudowywać nowych modułów. Prace polegały głównie na wdrożeniu kodów pocztowych według systematyki obowiązującej w Polsce i opracowaniu unikalnej bazy rejonów doręczeń pozwalającej na bieżące zarządzanie dostarczaniem przesyłek.
W listopadzie br. zakończyła się instalacja systemu w centrum danych w siedzibie spółki w Piotrkowie Trybunalskim. Wcześniej korzystano ze zdalnej instalacji systemu na serwerach producenta w Szwajcarii. Ten tryb pracy nie spełniał oczekiwań firmy i zdecydowano o przeniesieniu systemu. Jego wsparcie i utrzymanie jest w gestii lokalnego zespołu IT.
Od sortowania po doręczenie
Marek Witczak, dyrektor operacyjny Speedmail
System jest na tyle kompleksowy i bogaty w funkcje, że dostosowanie go do naszych potrzeb przebiegło bardzo szybko.
Poszczególne moduły pozwalają na zarządzanie logistyką operatora pocztowego. Odpowiadają za zarządzanie relacjami z klientami, umożliwiają ewidencję i rozliczanie pracowników, planowanie pracy w oddziałach, śledzenie jej jakości, analizę obciążenia rejonów doręczeń.
System pozwala optymalizować pracę sortowni. Przesyłki są sortowane na etapie adresowania i przydzielane listonoszom. Listonosze są wyposażani w GPS - instrument kontrolny w dostarczaniu przesyłek, ale także narzędzie pozwalające na optymalizację i analizę trasy doręczania przesyłek oraz wspierające w wyszukiwaniu tzw. trudnych adresów. Podczas spiętrzenia pracy system pomaga płynnie przekazywać zadania pomiędzy listonoszami oraz, poprzez wcześniejsze informowanie o zwiększonych wolumenach przesyłek, planować obsadę listonoszy w oddziałach. Pozwala dzielić się częścią informacji z klientami - status przesyłki klienci mogą śledzić w internecie.
System firmy CodX umożliwi firmie Speedmail rozwój nowych obszarów biznesu po kolejnej liberalizacji rynku pocztowego, która planowana jest na 1 stycznia 2013. Nowe prawo zniesie monopol Poczty Polskiej na dostarczanie przesyłek o wadze poniżej 50 gramów - to 75% pocztowego rynku. Przełoży się to na rynek reklamy direct mail, na którym Speedmail współpracuje ze swoim inwestorem Emerson Polska.
Speedmail chce zostać największym alternatywnym operatorem w naszym kraju. W 2013 r. zamierza obsługiwać 70% powierzchni Polski (obecnie 50%), a liczbę listonoszy zwiększyć z 700 do 1500 osób.