System IBM identyfikuje towary w Metro Group

Supermarket sieci Metro w niemieckim mieście Rheinberg, jest jednym z pierwszych sklepów, w którym zastosowano tzw. "inteligentne półki" - podstawowy element zaawansowanego systemu inwentaryzacyjnego, który dostarcza aktualne informacje na temat wielkości zapasów i sprzedaży.

Oprogramowanie warstwy pośredniej opracowane przez IBM oraz technologia RFID (Radio Frequency Identification - identyfikacja poprzez częstotliwości radiowe) pozwoliły na stworzenie programu Future Store Initiative. Towary w sklepie zostały zaopatrzone w "inteligentne etykietki" - mikrochipy zawierające informacje o produktach.

Już w momencie opuszczania centrum dystrybucyjnego skanowane są palety z towarami. Kierownik zaopatrzenia sklepu może śledzić każdą dostawę za pośrednictwem systemu informacji o stanie magazynu sklepowego, dzięki czemu wie, jakich towarów ma się spodziewać i kiedy powinny one dotrzeć. Po dostarczeniu palet do sklepu, odbywa się kolejne skanowanie, które służy sprawdzeniu, czy nie brakuje żadnego z towarów. Eliminuje to konieczność sprawdzania każdej palety oddzielnie i ręcznego przeliczania otrzymanego towaru.

Zobacz również:

  • Aplikacja mObywatel oferuje małym firmom nową usługę

Po umieszczeniu towarów na półkach, czytniki RFID wysyłają informację do systemu back-office w sklepie za każdym razem, kiedy tylko zapasy się wyczerpują. Wszystkie elementy RFID komunikują się poprzez jeden hub centralnego systemu. Dzięki uzupełnianiu zapasów "na żądanie" możliwe będzie uniknięcie strat związanych z pustymi półkami. System śledzi, jak szybko rozchodzą się zapasy i rejestruje produkty cieszące się największym i najmniejszym powodzeniem. Personel sklepu ma dostęp do informacji o inwentarzu supermarketu i magazynu za pośrednictwem urządzeń PDA (Personal Digital Assistants).

Czujniki przy wyjściach uruchamiają alarm, jeśli funkcja przeciwdziałania kradzieży jest w etykietkach nadal aktywna. Przy kasach program uniemożliwiający kradzież jest wyłączany i artykuły zaopatrzone w etykietki są po raz ostatni skanowane w celu zaktualizowania inwentarza. Również długie oczekiwanie w kolejce do kasy może już przejść do historii. Etykiety RFID zainstalowane w wózkach w supermarkecie pozwalają kierownictwu sklepu śledzić, ile wózków wjechało do sklepu i ile go opuściło. Jeśli liczba wózków używanych w sklepie wzrasta, otwierane są dodatkowe stanowiska kasowe, aby obsłużyć zwiększony ruch klientów.

RFID jest szybko rozwijającą się technologią stosowaną w handlu detalicznym. W ramach projektu IBM zapewnia całość integracji systemowej, oprogramowanie warstwy pośredniej RFID oraz system informacji dostępnych poprzez "kioski" znajdujące się w sklepie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200