System ERP ma być przede wszystkim elastyczny
- Piotr Waszczuk,
- 09.06.2011, godz. 08:58
Głównym czynnikiem decydującym o wyborze systemu klasy ERP w polskich firmach są obecnie możliwości dopasowania oprogramowania do indywidualnego przebiegu procesów biznesowych. Istotne znaczenie mają również zaszyte w systemie rozwiązania analityczno-raportujące oraz łatwość obsługi oprogramowania.
- Użytkownicy systemów ERP nie gonią za nowościami
- Czego najbardziej brakuje systemom klasy ERP?
- Systemy biznesowe SAP bliżej środowiska Azure i platformy .Net
Aż 67 proc. ankietowanych uważa, że głównym argumentem przemawiającym za zakupem konkretnego rozwiązania jest możliwość łatwego dopasowania jego możliwości do potrzeb firmy. W co piątej firmie (19 proc.) decydujące byłyby kwestie finansowe. Tylko w 9 proc. przypadków głównym czynnikiem wpływającym na decyzję o zakupie konkretnego systemu byłyby kwestie merytoryczne oraz standardowo zaimplementowane w systemie rozwiązania biznesowe. W jednej na 20 firm o wyborze konkretnego systemu zaważyłyby zaś branżowe doświadczenia producenta oprogramowania.
Zobacz również:
Jednocześnie badania przeprowadzone przez firmę Comarch pozwalają sądzić, że wśród polskich przedsiębiorców rośnie świadomość korzyści jakie daje zastosowanie informacji gromadzonych za pośrednictwem oprogramowania klasy ERP w procesach decyzyjnych. Niemal dwie trzecie ankietowanych (64 proc.) za najpotrzebniejsze funkcje dodatkowe uznało m.in. mechanizmy z zakresu analityki i raportowania. Trzykrotnie mniejszym zainteresowaniem (21 proc.) wśród funkcjonalności usprawniających działalność biznesową cieszą się natomiast funkcje wspierające zarządzanie relacjami z klientami. Co dziesiąty ankietowany za funkcje najbardziej usprawniające pracę uznał rozwiązania pozwalające na wykorzystanie możliwości oprogramowania klasy ERP za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Tylko 5 proc. ankietowanych za takie rozwiązania uznało funkcje bezpośrednio wspierające działalność handlową w Internecie.
Badania przeprowadzone na polskim rynku pokazują również, że w wielu firmach niewykorzystana pozostaje istotna część wdrożonych - i opłaconych - wcześniej funkcji. Niemal w połowie (47 proc.) analizowanych firm wykorzystywana jest tylko część funkcji wdrożonego systemu. Tylko w co czwartej firmie (22 proc.) zastosowanie znajdują wszystkie lub zdecydowana większość funkcjonalności oprogramowania. Warto wspomnieć, że wyniki badania firmy Comarch w dużej mierze pokrywają się w tym zakresie z wcześniejszymi analizami firmy Accenture. Z opublikowanych dwa lata temu analiz tej firmy wynikało bowiem, że zdecydowana większość firm nie wykorzystuje więcej niż dwóch na trzy funkcjonalności posiadanego systemu ERP.