Symantec: koszty przestojów motywują do stosowania systemów DR

Firma opublikowała wyniki ankiety dotyczącej odzyskiwania systemów po awarii (Disaster Recovery - DR). Wyniki pokazują na wzrost znaczenia odzyskiwania systemów po awarii - głównie ze względu na wysokie koszty przestojów i wymagania dotyczące poziomu jakości usług (SLA).

Z ankiety wynika, że w roku 2009 średni czas odzyskiwania skrócił się do 4 godzin, natomiast testowanie i wirtualizacja środowisk Disaster Recovery nadal stanowią największy problem. Według respondentów, testowanie systemów DR coraz bardziej wpływa na działalność biznesową, a co czwarty test kończy się niepowodzeniem. Prawie jedna trzecia organizacji nie testuje środowisk wirtualnych w ramach planów odzyskiwania danych po awarii, a duży odsetek danych w takich środowiskach nie podlega regularnym operacjom tworzenia kopii zapasowych.

Według respondentów średni koszt odzyskiwania danych po awarii dla każdego incydentu związanego z przestojem wynosi w skali światowej 287 600 USD. W regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki średni koszt sięga 500 000 USD.

Wyniki ankiety pokazują, że wznowienie podstawowej działalności po przestoju zajmuje teraz średnio trzy godziny, a pełne przygotowanie trwa cztery godziny. W roku 2008 tylko 3 proc. respondentów potwierdziło zdolność do przywrócenia podstawowych systemów w ciągu 12 godzin, a 31 proc. oceniało ten czas na jeden dzień.

W bieżącym roku 35 proc. respondentów przyznało, że testuje plany dotyczące odzyskiwania systemów po awarii raz w roku lub rzadziej - wynik lepszy o 12 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Co czwarty test kończy się niepowodzeniem. Jako podstawowe przyczyny zaniechania przeprowadzania testów większość respondentów wskazywała: brak odpowiedniej liczby pracowników (48 proc); zakłócenia w pracy (44 proc.); problemy z budżetem (44 proc.); zakłócenia w obsłudze klientów (40 proc.).

Według 64 proc. respondentów wirtualizacja wymaga rewizji planów Disaster Recovery (55 proc. w 2008 r.). Blisko jedna trzecia (27 proc.) organizacji nie testuje odzyskiwania środowisk wirtualnych po awarii (35 proc. w 2008 r.). Ponadto 36 proc. danych przechowywanych w systemach zwirtualizowanych nie podlega regularnym procedurom tworzenia kopii zapasowych (37 proc. w 2008 r.). Ponad połowa respondentów uznała brak odpowiedniej pojemności pamięci masowej i automatycznych narzędzi do odzyskiwania danych za główne problemy związane z ochroną danych w środowiskach wirtualnych.

Badanie zostało przeprowadzone w czerwcu br. przez firmę analityczną Applied Research West. W ramach badania ankietowano ponad 1650 szefów IT dużych firm ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Europy, na Bliskim Wschodzie, w Azji i regionie Pacyfiku oraz w Ameryce Południowej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200