Surface - nowy pomysł Microsoftu na własny tablet zagrozi iPadowi i ultrabookom?

Microsoft był pierwszą firmą, która podjęła próbę spopularyzowania tabletów - miało to miejsce przed dziesięcioma laty, kiedy to firma zaprezentowała tabletową wersję Windows XP. Rozwiązanie nie odniosło sukcesu, a kilka lat później tabletową rewolucję zainicjował Apple. Teraz Microsoft powraca z własnym konkurentem iPada - tabletem Surface, który na pierwszy rzut oka zapowiada się bardzo interesująco.

Microsoft Surface będzie oferowany w dwóch wersjach - jedna będzie wyposażona w procesor Intela i system operacyjny Windows 8 Pro, zaś druga - w układ ARM (to obecnie tabletowy standard) i Windows RT (czyli Windows 8 dla architektury ARM).

"To coś zupełnie nowego, odmiennego od tego, co jest dostępne na rynku. Prezentujemy nową rodzinę urządzeń komputerowych Microsoftu" - powiedział Steve Ballmer, CEO Microsoftu, na konferencji w Los Angeles, podczas której prezentowano Surface.

Zobacz również:

  • Nearby Sharing od Google - wygodny sposób na przesyłanie plików
  • Microsoft prezentuje nowe komputery Surface z Intel Core Ultra

Tablet wyposażony jest w panoramiczny ekran o przekątnej 10,6" i "wysokiej rozdzielczości" (nie podano dokładnej wartości). W zestawie z nim nabywca otrzyma osłonę ekranu o grubości 3 mm, która może pełnić funkcję klawiatury.

Z udostępnionych przez Microsoft informacji wynika, że wersja z Windows RT - czyli ta, która będzie bezpośrednim konkurentem iPada i tabletów z Androidem - będzie nieco większa i odrobinę cięższa niż najnowszy model iPada (aczkolwiek koncern zastrzega, że waga urządzenia może się jeszcze zmienić w momencie uruchamiania masowej produkcji). Takie urządzenie będzie wyposażone w 32 lub 64 GB pamięci.

Tablet z Windows 8 Pro będzie większy od wersji z Windows RT - niewykluczone, że Microsoft zamierza pozycjonować to urządzenie jako alternatywę dla ultrabooków (dołączona klawiatura i wbudowana podstawka pozwalają błyskawicznie przekształcić tablet w coś w rodzaju notebooka). Surface z układem Intela dostępny będzie w wersji 64 i 128 GB.

Koncern nie podał na razie ceny ani przewidywanej daty premiery urządzeń - przedstawiciele firmy ograniczyli się do stwierdzenia, że Surface z układem ARM będzie dostępny w cenie porównywalnej z podobnymi produktami konkurencji. Wersja z Windows 8 Pro ma się pojawić ok. 3 miesięcy po debiucie pierwszego Surface'a, zaś jej cena ma być porównywalna z cenami ultrabooków.

Warto przypomnieć, że nie jest pierwsza próba wejścia na rynek sprzętu, podejmowana przez Microsoft - koncern próbował już wcześniej wypromować m.in. odtwarzacze przenośne Zune oraz smartfony Kin (niestety, te przedsięwzięcia okazały się porażkami). Ale firma ma też sukcesy na tym polu - stworzyła i z powodzeniem wypromowała konsolę Xbox i Xbox360.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200