Strategiczne podejście do infrastruktury IT przekłada się na lepsze wyniki biznesowe

Na szczęście, w grupie badanych znalazła się kameralna grupka firm, które mają do opowiedzenia zupełnie inną historię. Nazwani w badaniu „ambasadorami strategicznego podejścia do IT” idealnie realizują przynajmniej trzy z pięciu wiodących praktyk zdefiniowanych przez IBM w następujący sposób:

• Tworzenie wyraźnie określonej strategii i planu działań w zakresie firmowej infrastruktury IT.

• Skuteczna współpraca z biznesem w zakresie rozwiązań infrastruktury IT wspierających realizację potrzeb biznesowych (np. zwiększenie bezpośredniego zaangażowania klienta).

Zobacz również:

  • 5 praktycznych powodów, dla których warto wdrożyć Zero Trust
  • 8 błędów strategii danych, których należy unikać

• Traktowanie działu IT jako pioniera usług technologicznych w firmie (np. źródło eksperckiej wiedzy i doradztwa dla działów biznesowych w kontekście dostawców usług SaaS lub wdrożenia rozwiązań chmurowych).

• Wsparcie interdyscyplinarnych zespołów ekspertów ds. infrastruktury IT, których zadaniem jest identyfikacja, wyszukiwanie i wdrażanie rozwiązań infrastruktury IT.

• Gromadzenie, analizowanie i dokumentowanie wskaźników efektywności.

Natomiast tych przedstawicieli branży, którzy nie realizują żadnego z powyższych działań, nazwano w badaniu „konserwatystami”.

Porównując wyniki dla obu grup, można stwierdzić, że „ambasadorzy” są zdecydowanie lepiej przygotowani na wyzwania związane z infrastrukturą IT niż „konserwatyści”. W szczególności w takich obszarach, jak chmura obliczeniowa (52% względem 10%), rozwiązania mobilne (36% względem 28%) oraz analityka danych i Big Data (44% względem 39%).

Co więcej, „ambasadorzy” postrzegają siebie dużo lepiej niż konkurentów z branży, jeśli chodzi o wzrost przychodów i zysków (30% względem 10%) oraz osiągany poziom rentowności (45% względem 25%). Ponad dwukrotnie częściej wykazują wyższą od średniej marżę zysku netto w porównaniu z konkurencją (62% względem 26%).

Zdaniem Jacqueline Woods, formy coraz częściej traktują infrastrukturę IT jak element działań strategicznych, a nie taktycznych. Wykazują również większą chęć i gotowość do współpracy w obszarze biznesowym, wykorzystując infrastrukturę IT głównie jako sposób na generowanie dobrych wyników biznesowych.

Ponadto, aż dwóch na trzech respondentów deklaruje, że najbliższych kilku latach ich wydatki na infrastrukturę IT wzrosną – częściej przyznają to „ambasadorzy”, którzy wykazują również większą skłonność do zwiększenia inwestycji w infrastrukturę IT. Różnica przekracza 10%. Uczestnicy badania, niezależnie od przynależności do konkretnej grupy, stwierdzili jednak jednogłośnie, że głównym motywem zwiększania inwestycji w infrastrukturę IT jest przyszła redukcja generowanych przez nią kosztów. Jedna trzecia wszystkich respondentów (33%) uważa, że dzisiejsze wydatki pozwolą na zmniejszenie koszów operacyjnych w przyszłości.

Niemniej jednak, warto pamiętać, że pozostałe czynniki motywacyjne w obu grupach różnią się między sobą. Dla „ambasadorów” równie istotna, co redukcja kosztów infrastruktury IT, jest możliwość większego różnicowania konkurencyjnego. Dla „konserwatystów” ogromne znaczenie ma natomiast wzrost wydajności operacyjnej, a następnie: możliwość dynamicznego ustalania cen, nowe lub udoskonalone możliwości generowania zysków, gwarancja większej standaryzacji działań, skuteczniejsze odzyskiwanie danych po awarii oraz szybsze rozwijanie i wdrażanie rozwiązań mobilnych i aplikacji.

Badanie przeprowadzono w 18 krajach. Wzięło w nim udział 750 menedżerów ds. IT wyższego szczebla działających w 19 różnych sektorach gospodarki.


TOP 200