Storage w chmurze

Jak wybrać dostawcę usług przechowywania danych w chmurze? Przed podjęciem decyzji musimy przeanalizować kilka ważnych czynników.

Przy przechowywaniu danych w chmurze znika konieczność drogiego utrzymywania i dokupywania sprzętu, a w zamian pojawia się łatwa skalowalność. Inne korzyści to profesjonalne usługi odzyskiwania danych, wysoki poziom bezpieczeństwa, czy też przechowywanie danych poza siedzibą firmy, przez co zyskujemy zabezpieczenie na wypadek klęsk żywiołowych. Zanim jednak wybierzemy usługodawcę, musimy przeanalizować kilka czynników.

Przedsiębiorstwa potrzebują coraz więcej miejsca na dane. Wynika to z rosnącej wielkości samych plików, ale również z coraz częstszego decydowania się na rozwiązania analityczne Big Data (wielkie zbiory danych). Firmy chcą lepszego wglądu w posiadane dane, aby wyciągać na tej podstawie wiele ważnych wniosków i podejmować lepsze decyzje biznesowe. Skutkiem ubocznym dostępu do wiedzy i analiz jest jednak fakt, że gdzieś trzeba przechowywać wszystkie zgromadzone dane.

Zobacz również:

  • Google rezygnuje w pobierania opłat za przenoszenie danych z jego chmury do innych środowisk
  • Wydatki na chmurę wzrosną w tym roku

Dane stały się dziś podstawowym fundamentem cyfrowej gospodarki, a firmy, które chcą z nich korzystać, muszą uwzględnić w budżecie wydatki na storage, czyli ich magazynowanie. Wielu menedżerów i dyrektorów zazwyczaj decydowało się na zakup dysków twardych i sieciowych NAS, jak również tworzenie macierzy RAID. To jednak staje się przeszłością, jako że nawet startupy takie jak Nutanix, Nimble Storage czy Pure Storage oferują nowocześniejsze architektury w chmurze, mimo że są stosunkowo krótko na rynku. Każda z tych firm z sukcesem zadebiutowała też na giełdzie.

Systemy magazynowania w chmurze stają się coraz szybsze, oferują lepszą ochronę danych, są o wiele łatwiejsze do skalowania i bardziej opłacalne w porównaniu do np. zakupu dysków NAS czy tworzenia macierzy RAID w siedzibie firmy (więcej w ramce „Najczęstsze problemy związane z przechowywaniem danych”).

Małe firmy mogą polegać na usługach startupów i wybierać najtańsze rozwiązania, niemniej duże przedsiębiorstwa potrzebują czegoś więcej. Przy wyborze kierują się innymi czynnikami, przykładając większą uwagę do bezpieczeństwa, wsparcia technicznego, czy nawet regulacji prawnych (p. ramka „Ryzyka związane z danymi w chmurze”). A jakie możliwości oferuje rynek?

Od Amazonu po Microsoft

Jednym z najpopularniejszych dostawców storage’u w chmurze jest Amazon ze swoimi usługami AWS (Amazon Web Services). Oferuje rozbudowane rozwiązania, pozwalając np. na tworzenie zasad cyklu życia dla danych, aby z czasem przenosić je automatycznie w miejsca rzadziej użytkowane (archiwum), a przez to tańsze w obsłudze. Można liczyć na stabilne działanie usługi, niemniej jeśli wystąpiłby problem (poniżej 99,9 proc. sprawności), wówczas Amazon zwraca ekwiwalent w postaci wirtualnych środków, które zasilą nasze konto w danej usłudze. Zawiadomienia związane z pracą działu technicznego i ew. poprawkami są publikowane w systemie 24/7 w internecie, możemy też zapisać się na listę mailingową, aby otrzymywać powiadomienia o planowanych pracach konserwacyjnych i przerwach.

Popularna wśród firm usługa Amazon S3 wykorzystuje technologie przyspieszające transfer danych (wg Amazonu nawet o 300 proc. wyższa prędkość przesyłania i pobierania danych w porównaniu do usług konkurencji). S3 obsługuje też protokoły komunikacyjne IPv4 i IPv6, a wszystkie transfery danych są szyfrowane. Dostęp do usługi możemy uzyskać z dowolnej przeglądarki internetowej, jak i z poziomu aplikacji mobilnych. W konsoli administratora znajdują się wszelkie ustawienia, takie jak zarządzanie komunikatami, równoważenie obciążenia, kontrole statusów, grupowanie i tagowanie, konfigurowanie zdarzeń itd.

Obsługiwane jest także uwierzytelnianie wieloetapowe czy funkcja deaktywowania dostępu z urządzenia, które zostało zgubione lub skradzione. Amazon udostępnia ponadto rozbudowane forum, materiały edukacyjne, a nawet przeprowadza webinary. Ze względu na to, że bardzo dużo firm korzysta z jego usług, na forach można znaleźć odpowiedzi na mnóstwo pytań i wątpliwości, zakładając oczywiście, że znamy angielski.

Poza Amazonem popularne usługi storage’owe, które uzyskują dobre noty w niezależnych testach to jeszcze Microsoft Azure, Backblaze B2 Cloud Storage, Code 42 CrashPlan oraz OpenDrive for Business. Azure znany jest dość dobrze również w Polsce. Usługa jest opłacana w planach zależnych od użycia i po wysłaniu zapytania. Można liczyć na 24-godzinne wsparcie techniczne czy wysoki poziom bezpieczeństwa. Co więcej, Azure jest wspierany przez 26 centrów danych z różnych regionów i dostępny w ponad 140 krajach.

Podobnie jak Amazon, Microsoft Azure jest czymś więcej niż tylko miejscem do magazynowania danych. Obsługuje również maszyny wirtualne i sieci, maszyny Linux, bramy VPN i inne rozwiązania. Współpracuje ze wszystkimi produktami Microsoftu, jak również z wieloma narzędziami i językami programistycznymi, w tym JavaScript, Python, PHP, Java, .NET oraz Node.js. Można uruchamiać w Azure aplikacje, które służą naszym klientom, jak również korzystać z platformy w roli IaaS (Infrastructure as a Service - infrastruktura jako usługa).

Azure jest polecany najczęściej firmom średnim i dużym. Jak twierdzi Microsoft, usługa jest wykorzystywana przez 66% firm z listy Fortune 500. Mniejsze firmy, które potrzebują bardziej prostego rozwiązania do backupu danych i magazynowania, mogą wybrać OneDrive for Business (nie mylić z OpenDrive for Business), również należący do Microsoftu.

Storage w chmurze

Chmura do różnych zastosowań

Mniej znane usługi nie mogą być wykorzystywane np. do przeprowadzania pełnego odzyskiwania systemu czy sieci, ani działać w roli IaaS. Ich zaletą jest jednak niższa cena i łatwiejsza obsługa. Taką usługą jest np. Backblaze B2 Cloud Storage.

Z kolei Code 42 CrashPlan to dobra (tańsza) alternatywa dla Amazon S3. Oferuje plany abonamentowe dla małych i średnich firm, przy cenie 6 dol. (ok. 24 zł) za użytkownika na miesiąc. Przy dużej liczbie osób trzeba skontaktować się z dostawcą i negocjować indywidualną stawkę. Dodatkowo Code 42 specjalizuje się w przenoszeniu i zarządzaniu wrażliwymi danymi, takimi jak dokumenty prawne. Udostępnia szereg funkcji do śledzenia i raportowania, aby np. wykrywać czy ktoś z pracowników omyłkowo udostępnił lub przeniósł pliki, których nie powinien. A jeśli tak się zdarzyło, dowiemy się czy pliki trafiły np. na nośnik przenośny, zostały przeniesione do chmury prywatnej, itp.

OpenDrive for Business to ostatnia usługa storage’owa, którą opisujemy w tym przeglądzie, choć oczywiście na rynku jest ich więcej. Oferuje indywidualne wyceny, funkcje do zarządzania projektami, a także obsługę dla plików wideo i audio, udostępniając odpowiednie narzędzia z funkcją strumieniowanego odtwarzania. Jednocześnie ma braki np. we wsparciu technicznym, ponieważ zostało ograniczone do sześciu godzin w dni robocze.

Standardowym produktem jest pakiet 25 GB dziennej przepustowości danych w cenie 7 dol. (ok. 28 zł) za miesiąc, dostępne są też aplikacje dla Windows, Mac, Android, czy też narzędzia WebDAV i API. Wyróżniające funkcje dotyczą zarządzania projektami - możemy np. dodawać notatki, przypisywać zadania i tworzyć komentarze do plików, które następnie współdzielimy z innymi użytkownikami. Dokumenty mogą być edytowane z poziomu OpenDrive, pliki i foldery można udostępniać w postaci skrótów i linków, można też włączyć powiadomienia o każdej zmianie w plikach.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, OpenDrive standardowo oferuje 128-bitowe szyfrowanie, natomiast użytkownicy, którzy wykupią jedną z wersji premium, mogą liczyć na dostęp do specjalnego folderu z 256-bitowym szyfrowaniem AES, do którego dostawca nawet jeśli by musiał, nie mógłby uzyskać dostępu.

Storage w chmurze

Kluczowe funkcje i cechy

Przy wyborze usługodawcy podstawą, na którą trzeba zwrócić uwagę jest funkcja automatycznych kopii zapasowych. Backup realizowany automatycznie, zgodnie z wyznaczonym harmonogramem, zapewnia spokój umysłu menedżerom i pracownikom. Dodatkowo należy sprawdzić i przetestować wsparcie techniczne. Czy usługodawca szybko reaguje na zapytania zgłaszane e-mailem? Czy ma moduł chatu na żywo (livechat), gdzie możemy porozmawiać z konsultantem w czasie rzeczywistym? Czy można w razie potrzeby zatelefonować? Warto zapoznać się jeszcze z bazą wiedzy FAQ – być może usługodawca przygotował szereg poradników i materiałów edukacyjnych, które okażą się pomocne.

Poza wsparciem technicznym ważna jest dostępność. Usługa powinna być dostępna nie tylko z poziomu przeglądarki na komputerze, ale też w formie mobilnej, najlepiej jako odrębna aplikacja mobilna. W obecnych czasach dostępność mobilnej wersji powinna być standardem i nie warto wybierać usługodawcy, który nie oferuje dostępu do danych i panelu zarządzania kontem z poziomu smartfona.

Co dalej? Na forach dyskusyjnych można zauważyć, że klienci często zwracają uwagę na ograniczone prędkości przesyłania plików. Niektórzy usługodawcy mogą oczekiwać większych opłat za zaoferowanie większych prędkości przesyłania (ang. upload) i pobierania (ang. download) plików i dokumentów, szczególnie jeśli operujemy na dużych plikach, ważących kilkaset gigabajtów lub większych. To kolejna rzecz, którą należy sprawdzić i przetestować, zanim zdecydujemy się na trwałą współpracę z daną chmurą. Powinniśmy również dowiedzieć się czy można przenosić dane pomiędzy usługami – często usługodawca ułatwia migrację plików, niemniej jest to dodatkowo płatne. Znane są przypadki firm, które nie zdecydowały się na zmianę usługodawcy, ponieważ koszt migracji danych był za wysoki.

Pozostaje jeszcze kwestia cen. Wielu usługodawców oferuje cenniki indywidualne i pod hasłem „płacisz tylko za to, czego używasz”. To dobre rozwiązanie, ale może się okazać, że usługodawca inaczej wycenia nie tylko pojemność, lecz także sposób, w jaki używamy usługi. I tak, jeżeli często pobieramy i wysyłamy dane, wycena może być wyższa niż w przypadku, gdy potrzebowalibyśmy jedynie archiwum do przechowywania danych historycznych, do których raczej nie będziemy za często zaglądać.

Lista do sprawdzenia

Przy wyborze usługi możemy jeszcze zwrócić uwagę na inne czynniki, które nie są może niezbędne, ale i tak dość istotne. Po pierwsze, kwestia współpracy – dla wielu firm będzie to zresztą bardzo ważna funkcja. Jeśli jest istotna, warto przekonać się, jakie uprawnienia możemy przypisywać poszczególnym kontom, na jakich zasadach można współdzielić pliki z innymi, jak dodawać/usuwać użytkowników, oraz czy można korzystać z lokalnego programu offline i potem łatwo przesyłać pliki do chmury. Warto zwrócić uwagę, czy usługodawca pozwala pobierać od razu wiele plików, albo czy można je pobierać w postaci spakowanego archiwum .zip. Ciągle może się bowiem okazać, że dana chmura pozwala pobierać pliki tylko pojedynczo, albo zmusza nas do pakowania/rozpakowywania katalogów. Najlepsza opcja to pobieranie całych folderów bez konieczności przeprowadzania dodatkowych kroków.

Po drugie, przyjrzyjmy się dashboardowi i interfejsowi obsługi. Oczywiście trzeba będzie się przyzwyczaić i opanować obsługę narzędzia, niemniej im bardziej intuicyjny jest dany panel, tym lepiej. Znaczenie łatwości obsługi rośnie szczególnie wtedy, gdy z usługi ma korzystać więcej osób, w tym pracownicy, którzy nie mają dużego doświadczenia IT. Wówczas mało skomplikowany interfejs pozwoli oszczędzić dużo czasu na edukowaniu i szkoleniach personelu. Co oferuje dobrej jakości interfejs? Na pewno możliwość wysyłania plików bezpośrednio z komputera, z poziomu systemu operacyjnego, natomiast w webowej aplikacji – funkcję przeciągania/upuszczania plików. Na uwagę zasługuje też funkcja eksportowania wszelakich raportów w formacie .csv.

Nie należy lekceważyć kwestii obsługi formatów plików. Choć wydaje się oczywiste, że w dzisiejszych czasach wszystkie pliki będą poprawnie obsługiwane przez platformy online, może się zdarzyć, że np. nie będzie dało się wysyłać zmapowanych dysków albo plików aktywnych. Warto też sprawdzić, jak długo na serwerach przechowywane są pliki, które usunęliśmy i chcielibyśmy je później przywrócić.

Porównanie usług

Trudno przeprowadzić porównanie usług chmurowych, ponieważ nie podlegają one standaryzacji - dostawcy tworzą różne cenniki i warianty, co odbija się w naszej tabeli. Przykładowo Backblaze oferuje ceny zależne od użycia (również od tego, jak duże pliki i jak często przesyłamy), a Amazon wycenia pojedyncze gigabajty. Microsoft zamiast bezpłatnej wersji oferuje po prostu dostęp do pełnej platformy z kontem zasilonym na starcie wirtualnymi środkami w wysokości 170 euro (ok. 742 zł). Każdy z dostawców ma jednak przynajmniej jednego popularnego klienta, co powinno sugerować, że oferuje wysokiej jakości obsługę i produkt. Niezależnie od tego przy wyborze warto kierować się własnymi potrzebami i skonfrontować je z ofertami dostawców.

Storage w chmurze
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200