Sony Ericsson: słabszy popyt na telefony
- Andrzej Maciejewski,
- 15.04.2005, godz. 12:19
W pierwszym kwartale 2005 roku Sony Ericsson sprzedał 9,4 mln telefonów komórkowych - o 7 proc. więcej niż rok wcześniej. Przychody spółki wyniosły 1,2 mld euro, co z kolei oznacza spadek o 4 proc. Na czysto szwedzko japońskie joint-venture zarobiło 32 mln euro - o prawie 50 mln euro mniej niż w I kw. 2004 roku.
Pierwszy kwartał zazwyczaj wypada blado w porównaniu do wzrostów osiąganych w IV kw. Zdaniem IDC, w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2004 rynek telefonów komórkowych zanotował skok do nienotowanego dotąd poziomu - dostawy wyniosły 194,3 mln sztuk, co oznacza wzrost 24 proc. wobec analogicznego roku 2003. W całym 2004 r. sprzedaż telefonów wzrosła o 29,3 proc. i sięgnęła 664,5 mln sztuk.
Jednym z głównych stymulatorów sprzedaży są telefony umożliwiające wykonywanie cyfrowych zdjęć. Według analiz Strategy Analytics, na rynek trafiło w zeszłym roku 257 'foto-komórek' (wzrost o 200 proc.), wobec zaledwie 84 mln w 2003 roku. Ich udział w łącznej liczbie telefonów wynosił odpowiednio 38 i 16 proc.
Największy udział w tym rynku w 2004 roku miała Nokia (18 proc.) następnie Motorola (17 proc.) oraz Samsung (13 proc.).
Pojawiły się pierwsze prognozy, które mówią o tym, że ten rok nie będzie łaskawy dla branży. Firma analityczna Forward Concepts szacuje, że w 2005 rynek telefonów komórkowych powiększy się tylko o 4,5 proc. do 746 mln sztuk. Zdaniem FC, w roku ubiegłym na rynek trafiło 715 mln telefonów.