Slalomem między stoiskami

Multimedia stają się standardem

Jak można się było spodziewać, będące w poprzednich latach dużym magnesem, multimedia wyraźnie spowszedniały. Prawie każdy komputer jest obecnie wyposażony w czytnik CD-ROM oraz kartę dźwiękową i nikt na to nie zwraca specjalnej uwagi. Znacznie większym zainteresowaniem, zwłaszcza młodzieży, cieszy się "rzeczywistość wirtualna", jak dało się to zauważyć np. na stoiskach Optimusa lub VERACOMP-u, gdzie można było szaleć wyścigowym samochodem lub włożyć hełm, przenoszący do innego świata.

Z kolei zwiedzający prezentację Apple Computer IMC Poland mogli poczuć się, jakby przebywali w sadzie jabłoniowym, gdyż kolorowe jabłuszka zwieszały się dosłownie ze wszystkiego. Było to również stoisko prawdziwie multimedialne. Można tam było posłuchać muzyki dobrej jakości, obejrzeć film na ekranie komputera, a także podziwiać grafikę wysokiej rozdzielczości w nienagannie skalibrowanych kolorach. Rynek grafiki, a szerzej - przemysł wydawniczy, to tradycyjnie mocny grunt Apple'a, który zajmuje w Polsce już prawie 60% rynku. Co innego rynek nabywców indywidualnych, na którym udział komputerów z jabłuszkiem sięga zaledwie 5%. Mimo to przedstawiciele firmy zaliczają miniony rok do udanych, przytaczając na potwierdzenie zawarty kontrakt z MEN na 500 stanowisk komputerowych dla szkół różnego stopnia oraz dobry rozwój sprzedaży modeli z procesorem PowerPC.

Do urządzeń ścisle związanych z multimediami, choć często wykorzystywanych do archiwizacji, należą napędy do zapisu dysków optycznych. Coraz więcej firm oferuje takie urządzenia na naszym rynku - spadające ceny zwiększają dostępność zapisu na płytach optycznych CD, choć rekorderów długo jeszcze nie będzie można zaliczyć do klasy urządzeń popularnych. Na Komputer Expo Komtech zaprezentował PD2000 firmy Plasmon - uniwersalne urządzenie łączące funkcje napędu do zapisu dysków optycznych i czytnika CD-ROM 4x w cenie tylko ok. 2700 zł.

Dopiero na przełom kwietnia i marca br. gdańska firma Young Digital Poland zapowiedziała premiery dwóch programów do nauki języków - Lingua Land i EuroPlus+ Business English. Zarówno pierwszy z nich jak i Business English opracowano z myślą o systemie Windows 95. Będący w przygotowaniu LinguaLand - jak twierdzi Artur Dyro - jest przeznaczony dla dzieci i umożliwia naukę sześciu różnych języków. Materiał obejmuje ponad tysiąc słów i blisko sto dialogów. Nauka urozmaicona jest testami i zabawami językowymi, a system oceny pozwala kontrolować postępy i utrwalać materiał.

Notebooki

Podczas targów miłośnicy sprzętu przenośnego mogli obejrzeć względnie nowe modele tego typu komputerów. Specjalizujący się w sprzedaży notebooków Karen zaprezentował najnowsze modele przenośnych komputerów Compaqa, Texas Instruments czy znajdujących się od niedawna w ofercie produktów firmy NEC. Niestety, najnowsze modele Toshiby - Tecra 700 nie dotarły jeszcze z USA.

Prezentowane na czołowych miejscach modele to oczywiście najbardziej zaawansowane i jednocześnie drogie komputery. Na Komputer Expo trudno było wypatrzyć notebooka z wyświetlaczem monochromatycznym. Jak wynika jednak z informacji udzielanych przez przedstawicieli firm oferujących tego typu sprzęt, w ub.r. największym powodzeniem cieszyły się komputery tanie, ze słabymi procesorami i wyposażeniem - ponad połowa sprzedanych modeli wyposażona była w wyświetlacze mono.

Targowe migawki

Autodesk zorganizował duże stoisko wspólnie ze swoimi firmami partnerskimi, które mają tytuł autoryzowanego centrum Autodesk. Dzięki temu, każdy zainteresowany nie tylko samym pakietem AutoCAD, ale systemami opartymi na tym programie - mógł łatwo uzyskać wyczerpujące informacje o krajowej ofercie.

Tomasz Chlebowski przedstawił nie tylko aktualną ofertę swojej firmy - m.in. najnowsze płyty główne Intel Atlantis oraz nowe wersje oprogramowania z serii "Tygrysy Ekonomiczne", ale również małą wystawę historycznych już dziś produktów przemysłu informatycznego - kalkulatorów, płyt głównych itp.

Dobre wrażenie robiła na targach siedziba Novella, którą trudno było ominąć. Na ulokowanym przy samym wejściu do sektora targowego stoisku dominowała głęboka czerwień, a szczególnie wyeksponowane było nowe logo firmy, na którym kulki obiektów łączą się w przestrzeni tworząc "powiązania sieciowe". Novell zaprezentował przede wszystkim NetWare Mobile i NetWare Web Server. Dodatkową specjalnością ekspozycji była prezentacja partnerów firmy - zarówno integratorów, jak i ośrodków szkoleniowych. Nastrój optymizmu, jaki można było wyczuć wśród przedstawicieli Novella, wiąże się zapewne z faktem, iż 50% obecnej sprzedaży, to upgrade'y systemów sieciowych NetWare do lansowanej obecnie wersji 4.x.


TOP 200