Skompletować zamówienie
- Adam Jadczak,
- 10.03.2009
Nowe centrum logistyczne ma znacząco obniżyć koszty działania firmy. Choć sama zasada rozdzielania zamówień nie zmieni się, to proces ten będzie przebiegał znacznie szybciej. Zastosowanie nowego modelu obsługi magazynów - oprócz przyśpieszenia procesu przyjmowania, klasyfikacji i wydawania towarów - w znacznym stopniu skrócić ma też czas szklenia pracowników magazynów. Jak przyznaje Tomasz Rakowski, wybór rozwiązania Macrologic - Xpertis był po części związany z dziesięcioletnią historią współpracy obu firm. Wymiana systemu ERP - w którym pracuje obecnie ok. 100 osób - w związku z wdrożeniem nowego modułu logistycznego byłaby bardzo trudna, równie trudna jak pogodzenie dwóch różnych, konkurencyjnych rozwiązań.
Ryby tylko w czwartki
Kuchnie Świata de facto musiały więc poczekać, aż nowe rozwiązanie pojawi się w ofercie Macrologic. Jak przyznaje Tomasz Rakowski, często jest tak, że firma ta wprowadza na rynek nowy system, a Kuchnie Świata jako jeden z pierwszych klientów go testują. "Można nas uznać za pionierskiego użytkownika. Często bowiem to my informujemy o ewentualnych błędach. Rozszerzamy także otrzymane rozwiązanie o funkcje nam potrzebne" - dodaje. Przykładowo - ze względu na specyfikę obrotu żywnością - Kuchnie Świata dorobiły na własne potrzeby moduł dla działu zamówień. Jego pracownicy zbierają oferty z ostatnich szesnastu tygodni, wykluczają nadzwyczajne zamówienia jednorazowe i wyliczają średnią z czterech miesięcy. Na tej podstawie zamawiany jest do magazynu w Czosnowie towar. "Powszechna jest opinia, że najświeższe ryby i owoce morza są dostępne w restauracjach w czwartki. Tymczasem my moglibyśmy je zamawiać i dostarczać codziennie. Mit ten jednak już nazbyt odcisnął się na zwyczajach konsumentów. W inne dni ryby się nie sprzedają, więc się też ich nie sprowadza do Polski" - śmieje się Tomasz Rakowski.
Projekt budowy nowego centrum logistycznego rozpoczął się po premierze systemu Xpertis, która miała miejsce we wrześniu ubiegłego roku. Centrum musi działać praktycznie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Podobnie systemy je obsługujące. W nocy bowiem odbywa się załadunek towarów, które mają trafić do czterech oddziałów Kuchni Świata. Firma podzielona jest na część spożywczą i chemiczną, podobnie magazyny. W systemie musi zostać to odzwierciedlone, co osiągnięto dzięki podziałowi na dwie różne grupy towarowe, te zaś podzielone są na podgrupy obejmujące np. żywność z Azji czy Ameryki Południowej.
Jeszcze więcej mobilności
Gdy zakończy się projekt budowy centrum logistycznego, zostanie rozpoczęty kolejny - mobilnego handlowca dla ok. 30 przedstawicieli handlowych firmy. Komputer naręczny sprzedawcy, po połączeniu przez WiFi, ma przesyłać zamówienie do systemu finansowo-księgowego Kuchni Świata. Dodatkowo firma chce wprowadzić portal dla restauracji i hoteli, umożliwiający im składanie zamówień przez Internet. Wymaga to jednak znaczących modyfikacji, bo obecnie w "sklepie" internetowym wszystkie produkty dostępne są w jednej cenie. Tymczasem każdy klient Kuchni Świata ma np. inny poziom rabatów.