Skompletować zamówienie

Nowe centrum logistyczne ma znacząco obniżyć koszty działania firmy. Choć sama zasada rozdzielania zamówień nie zmieni się, to proces ten będzie przebiegał znacznie szybciej. Zastosowanie nowego modelu obsługi magazynów - oprócz przyśpieszenia procesu przyjmowania, klasyfikacji i wydawania towarów - w znacznym stopniu skrócić ma też czas szklenia pracowników magazynów. Jak przyznaje Tomasz Rakowski, wybór rozwiązania Macrologic - Xpertis był po części związany z dziesięcioletnią historią współpracy obu firm. Wymiana systemu ERP - w którym pracuje obecnie ok. 100 osób - w związku z wdrożeniem nowego modułu logistycznego byłaby bardzo trudna, równie trudna jak pogodzenie dwóch różnych, konkurencyjnych rozwiązań.

Ryby tylko w czwartki

Kuchnie Świata de facto musiały więc poczekać, aż nowe rozwiązanie pojawi się w ofercie Macrologic. Jak przyznaje Tomasz Rakowski, często jest tak, że firma ta wprowadza na rynek nowy system, a Kuchnie Świata jako jeden z pierwszych klientów go testują. "Można nas uznać za pionierskiego użytkownika. Często bowiem to my informujemy o ewentualnych błędach. Rozszerzamy także otrzymane rozwiązanie o funkcje nam potrzebne" - dodaje. Przykładowo - ze względu na specyfikę obrotu żywnością - Kuchnie Świata dorobiły na własne potrzeby moduł dla działu zamówień. Jego pracownicy zbierają oferty z ostatnich szesnastu tygodni, wykluczają nadzwyczajne zamówienia jednorazowe i wyliczają średnią z czterech miesięcy. Na tej podstawie zamawiany jest do magazynu w Czosnowie towar. "Powszechna jest opinia, że najświeższe ryby i owoce morza są dostępne w restauracjach w czwartki. Tymczasem my moglibyśmy je zamawiać i dostarczać codziennie. Mit ten jednak już nazbyt odcisnął się na zwyczajach konsumentów. W inne dni ryby się nie sprzedają, więc się też ich nie sprowadza do Polski" - śmieje się Tomasz Rakowski.

Projekt budowy nowego centrum logistycznego rozpoczął się po premierze systemu Xpertis, która miała miejsce we wrześniu ubiegłego roku. Centrum musi działać praktycznie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Podobnie systemy je obsługujące. W nocy bowiem odbywa się załadunek towarów, które mają trafić do czterech oddziałów Kuchni Świata. Firma podzielona jest na część spożywczą i chemiczną, podobnie magazyny. W systemie musi zostać to odzwierciedlone, co osiągnięto dzięki podziałowi na dwie różne grupy towarowe, te zaś podzielone są na podgrupy obejmujące np. żywność z Azji czy Ameryki Południowej.

Jeszcze więcej mobilności

Gdy zakończy się projekt budowy centrum logistycznego, zostanie rozpoczęty kolejny - mobilnego handlowca dla ok. 30 przedstawicieli handlowych firmy. Komputer naręczny sprzedawcy, po połączeniu przez WiFi, ma przesyłać zamówienie do systemu finansowo-księgowego Kuchni Świata. Dodatkowo firma chce wprowadzić portal dla restauracji i hoteli, umożliwiający im składanie zamówień przez Internet. Wymaga to jednak znaczących modyfikacji, bo obecnie w "sklepie" internetowym wszystkie produkty dostępne są w jednej cenie. Tymczasem każdy klient Kuchni Świata ma np. inny poziom rabatów.


TOP 200