Silniejsi razem

Zorganizowany z rozmachem drugi kongres SAP Polska potwierdził rosnącą w Polsce świadomość konieczności stosowania rozwiązań informatycznych w biznesie.

Zorganizowany z rozmachem drugi kongres SAP Polska potwierdził rosnącą w Polsce świadomość konieczności stosowania rozwiązań informatycznych w biznesie.

Drugi kongres SAP Polska zgromadził kilkuset przedstawicieli firm stosujących, wdrażających czy chociażby planujących zakup oprogramowania wspomagającego zarządzanie przedsiębiorstwem. Większość uczestników uważa drugi kongres za lepszy pod każdym względem od pierwszego spotkania, które odbyło się przed rokiem. Jak twierdzą przedstawiciele firmy SAP Polska, ok. 25% uczestników to dyrektorzy najwyższego szczebla. Spośród zaproszonych na warszawski kongres przedstawicieli użytkowników oprogramowania SAP AG dużym zainteresowaniem cieszyli się menedżerowie CPN i fabryki mebli Forte, które niedawno dołączyły do grona klientów niemieckiej firmy, oraz British American Tobacco z Augustowa i Glaxo Wellcome z Poznania. Dwa ostatnie przedsiębiorstwa to dla SAP modelowe przykłady wdrożeń R/3. Firmy te przedstawiano również jako wzorce do naśladowania, jeśli chodzi o świadomość konieczności stosowania rozwiązań informatycznych na nowoczesnych rynkach.

Otwierając dwudniowe sympozjum, profesor Henning Kagermann - członek zarządu SAP AG, przedstawił między innymi dotychczasowe dokonania firmy na rynku europejskim. Zaprezentował również liczbę wdrożeń R/3 w poszczególnych krajach.

O informatyce ogólnie...

Zdaniem przedstawicieli niemieckiej firmy, nawet w centralnej Europie panują duże dysproporcje, widoczne zresztą nie tylko w przypadku liczby sprzedanych licencji na system R/3, ale także innych aplikacji dla przedsiębiorstw i sprzętu komputerowego. Podczas konferencji prasowej Andrzej Pilaszek, dyrektor SAP Polska, stwierdził, że Polska odstaje od innych państw wskutek wcześniejszej niż w innych krajach... rewolucji PC. "Indywidualny, tani import komputerów z Dalekiego Wschodu nie był możliwy np. w Czechach, gdzie dzięki temu od razu nastąpiło przejście od przestarzałego oprogramowania dla dużych maszyn do oprogramowania nowoczesnego - także dla dużych komputerów". Polskie przedsiębiorstwa musiały jednak przejść przez "etap PC", zanim zorientowały się, że tego typu proste rozwiązania nie wystarczają. Dlatego właśnie - według Andrzeja Pilaszka - czeski SAP przeprowadził 159 wdrożeń R/3, gdy polskie przedstawicielstwo 77 (w tym 30 to instalacja większości lub wszystkich modułów systemu).

W tym roku organizatorzy zaprosili m.in. Danutę Hźbner, minister w Kancelarii Prezydenta, oraz profesora Jana Golińskiego, reprezentującego warszawską Szkołę Główną Handlową. Zdaniem przedstawicieli SAP Polska, taki dobór uczestników sesji plenarnej miał pokazać, że systemy informacyjne zarządzania i ich stosowanie stanowią z jednej strony pole do znacznych usprawnień w kontekście naszych gospodarczych aspiracji do Unii Europejskiej, z drugiej - element bardziej ogólnego procesu współdziałania ludzi i technologii w ramach informatyki gospodarczej.

...i szczegółowo

Druga część wystąpienia profesora Henninga Kagermanna, a także pozostałe wykłady i prezentacje podczas kongresu SAP, poświęcono zastosowaniom systemu R/3 w konkretnych aspektach działania firmy.

Profesor Hubert Osterle z Uniwersytetu St. Gallen zwrócił uwagę na krytyczne znaczenie monitorowania zwrotu z inwestycji (ROI), właśnie w przypadku zakupu systemu zintegrowanego. Następnie przedstawiciele SAP, firm partnerskich i klientów przeprowadzili serię wykładów, podzielonych na pięć grup tematycznych: technologię, biznes, nowe wyzwania, wdrożenia i rozwiązania branżowe. Merytoryczny poziom wykładów wysoko ocenili ich uczestnicy, choć - jak przyznali niektórzy - "były to wiadomości, które już na szczęście mamy. Przyjechaliśmy tu raczej dlatego, by wymienić konkretne, praktyczne doświadczenia z innymi użytkownikami R/3".

Firmy związane z SAP podkreślają większą wiedzę, którą polscy menedżerowie uzupełnili od ubiegłorocznego kongresu. Przedstawiciele niektórych firm konsultingowych byli niejednokrotnie zaskoczeni. "Planowaliśmy prezentować tu swoją firmę, ogólnie zapoznać potencjalnych klientów z naszą ofertą, a tymczasem nasi konsultanci spotkali się z niezwykle szczegółowymi pytaniami i prowadzili już poważne rozmowy" - mówił jeden z przedstawicieli firmy doradczej. Dzięki temu kongres SAP znacznie wykroczył poza cel marketingowy, jakim jest promowanie systemu R/3, a także usługi doradczo-konsultingowe, oferowane zarówno przez firmę, jak i partnerów.

Pracownicy SAP prowadzący wykłady stale wskazywali na partnerów. Związane jest to prawdopodobnie z propagowaniem metodyki wdrożeń AcceleratedSAP (ASAP), stosowanej w ramach rozwiązania produkt-procesy-ludzie pod nazwą TeamSAP. Pierwszym przykładem zastosowania ASAP w Polsce są Górnośląskie Zakłady Elektroenergetyczne.

SAP Polska przedstawił kilka modelowych wdrożeń systemu R/3. "Jest naprawdę dobrze, jeżeli tacy menedżerowie, o takiej świadomości rozwoju rynku znajdują się na kierowniczych stanowiskach w firmie" - mówią pracownicy SAP. Przykładem - Amica Wronki, Kosmeor Polska (filia L'Or?al), Elbrewery, Zakłady Azotowe w Kędzierzynie-Koźlu, Glaxo Wellcome z Poznania, a także BAT Augustów.

Kluczowym czynnikiem prowadzącym do zdobycia i utrzymania silnej pozycji na rynku nie jest - nawet wg producenta systemu R/3 - zakup i wdrożenie tego produktu. Liczy się nastawienie ludzi, zrozumienie potrzeb klienta, a następnie dostosowanie do nich własnych działań. Drugi kongres SAP Polska odbył się pod znakiem gwałtownie rosnącego zainteresowania systemami zintegrowanymi. Powyższy trend wynika - według Renaty Szymańskiej z SAP - "z coraz większej ilości dostępnych informacji na temat koncepcji MRP/ERP". Od przyswojenia wiedzy o istnieniu rozwiązania do decyzji o zakupie drogiego systemu informatycznego we własnej firmie droga jest daleka.