SIP (cz. 3): SIP trunking i open source

Rozwiązaniem eliminującym potrzebę stosowania bramek dostępowych jest SIP trunking, oparty na protokołach SIP i RTP. Stanowi on kolejny krok ku ujednoliconej komunikacji (UC). Planujący rozbudowę systemów komunikacyjnych w oparciu o protokół SIP, nie muszą wybierać wyłącznie wśród produktów firmowych. Z każdym dniem przybywa aplikacji open source, pełniących rolę central SIP IP PBX.

Postępujący rozwój telefonii VoIP nie zmienił jednak w całości oblicza rynku. Wiele firm nadal korzysta z tradycyjnych rozwiązań PSTN (Public Switched Telephone Network). Elementem łączącym użytkownika SIP z klientami sieci komutowanych są zwykle specjalne bramki. Dostawcy sprzętu i usług coraz częściej szukają innych możliwości połączenia tych dwóch odrębnych światów - tak, aby cały ruch realizowany był w sieci IP.

Rozwiązaniem eliminującym potrzebę stosowania bramek dostępowych jest SIP trunking, oparty na protokołach SIP i RTP. SIP trunking stanowi kolejny krok ku ujednoliconej komunikacji (unified communications), będącej zintegrowanym, kompletnym systemem telekomunikacyjnym dla firm. Możliwość rezygnacji z traktów PRA/PRI (dedykowanych do obsługi linii miejskich), przy jednoczesnym korzystaniu w całości z sieci IP, niesie duże oszczędności. Specjaliści szacują, że SIP trunking może obniżyć koszty komunikacji nawet o 40%, a według prognoz Infonetics Research usługi oparte na SIP trunkingu w latach 2008-2013 będą wzrastać w tempie 89% rocznie. Analitycy z Nemertes Research przekonują zaś, że 65% dużych przedsiębiorstw używa lub zamierza stosować usługi SIP trunking w najbliższej przyszłości.

Zobacz również:

  • Ruszyły testy satelitów Starlink działających w trybie „direct-to-cell”
  • Wyjaśniamy czym jest SD-WAN i jakie są zalety tego rozwiązania

Rozwiązania open Skurce

Firmy chcące rozbudować swój system komunikacyjny i oprzeć go na protokole SIP nie muszą wybierać wyłącznie wśród produktów firmowych. Z każdym dniem przybywa aplikacji open source, które w sposób czysto programowy wypełniają rolę centrali SIP IP PBX. Funkcjonalność takiego oprogramowania jest w wielu przypadkach wystarczająca (zarządzanie numeracją, połączeniami, wsparcie dla systemów IVR, zestawianie telekonferencji i wideokonferencji, nagrywanie i monitorowanie rozmów, przekazywanie połączeń, poczta głosowa, Unified Messaging).

SIP (cz. 3): SIP trunking i open source

Twórca Asteriska - firma Digium - oferuje urządzenia IP PBX oparte na tym oprogramowaniu

Wbrew pozorom rozwiązania open source nie są dedykowane tylko małym firmom. Gdy weźmiemy pod uwagę konieczność zakupu serwerów, na których zainstalowane będzie oprogramowanie zarządzające oraz zatrudnienia dodatkowych pracowników, potrafiących konfigurować całą infrastrukturę, to koszt wszystkiego może być porównywalny z zakupem produktu komercyjnego. Inna sytuacja ma miejsce w przypadku rozwiązań z wyższej półki. Firmowa oferta jest zwykle dość droga, trzeba pamiętać też o dodatkowych wydatkach (licencje, moduły, aplikacje). Według analityków rynku, to właśnie przedsiębiorstwa średniej wielkości mogą stać się w przyszłości odbiorcami komunikacyjnych produktów open source. Obecnie jednak na przeszkodzie wciąż stoi brak zaufania do takich aplikacji i problemy wynikające z braku wsparcia technicznego.

Zaawansowanymi projektami open source, spełniającymi wiele funkcji centralek SIP IP PBX są: sipXecs (wspierany przez SIPfoundry) oraz Asterisk. SIPxchange Enterprise Communication Server jest wydajnym, łatwo zarządzalnym i skalowalnym IP PBXem przeznaczonym dla dużych firm chcących korzystać z otwartości standardu SIP. SIPxchange działa na dowolnych serwerach z systemem operacyjnym Linux. Warte odnotowania jest, że kod SIPxchange jest podstawą nowej serii produktów unified communications firmy Nortel (SCS 500).

Asterisk jest systemem IP PBX, obsługującym protokoły: SIP, H.323, MGCP, SCCP i IAX. Aplikacja pozwala na korzystanie m.in. z takich funkcji, jak: poczta głosowa, systemy automatycznej odpowiedzi (IVR), przekazywanie połączenia, zestawianie telekonferencji. Rozwijana jest od lat i znalazła zastosowanie zarówno w małych, jak i dużych firmach.

Wsparcie dla protokołu SIP nastąpiło w ostatnim czasie również ze strony Skype'a (wersja beta). Skype dla SIP ma umożliwić użytkownikom centrali SIP PBX korzystanie z tanich połączeń z telefonami stacjonarnymi i komórkowymi na całym świecie, a także odbieranie połączeń od innych użytkowników Skype'a bezpośrednio przez system PBX.

Zainteresowanie protokołem SIP, jako uniwersalnym standardem zestawiania sesji między urządzeniami różnych dostawców będzie rosło. Od specyfiki działalności i potrzeb danej firmy będzie zależał wybór konkretnego systemu: czy to do rozbudowania systemu telekomunikacyjnego (VoIP, UC), czy też do utworzenia sprawnie działającego i taniego w eksploatacji call/contact center.

Część 1 artykułu (SIP - protokół otwartej komunikacji): tutaj.

Część 2 artykułu (SIP - bezpieczeństwo): tutaj

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200