SIP (cz. 3): SIP trunking i open source
- Dariusz Niedzielewski,
- 20.09.2010, godz. 08:35
Rozwiązaniem eliminującym potrzebę stosowania bramek dostępowych jest SIP trunking, oparty na protokołach SIP i RTP. Stanowi on kolejny krok ku ujednoliconej komunikacji (UC). Planujący rozbudowę systemów komunikacyjnych w oparciu o protokół SIP, nie muszą wybierać wyłącznie wśród produktów firmowych. Z każdym dniem przybywa aplikacji open source, pełniących rolę central SIP IP PBX.
Postępujący rozwój telefonii VoIP nie zmienił jednak w całości oblicza rynku. Wiele firm nadal korzysta z tradycyjnych rozwiązań PSTN (Public Switched Telephone Network). Elementem łączącym użytkownika SIP z klientami sieci komutowanych są zwykle specjalne bramki. Dostawcy sprzętu i usług coraz częściej szukają innych możliwości połączenia tych dwóch odrębnych światów - tak, aby cały ruch realizowany był w sieci IP.
Rozwiązaniem eliminującym potrzebę stosowania bramek dostępowych jest SIP trunking, oparty na protokołach SIP i RTP. SIP trunking stanowi kolejny krok ku ujednoliconej komunikacji (unified communications), będącej zintegrowanym, kompletnym systemem telekomunikacyjnym dla firm. Możliwość rezygnacji z traktów PRA/PRI (dedykowanych do obsługi linii miejskich), przy jednoczesnym korzystaniu w całości z sieci IP, niesie duże oszczędności. Specjaliści szacują, że SIP trunking może obniżyć koszty komunikacji nawet o 40%, a według prognoz Infonetics Research usługi oparte na SIP trunkingu w latach 2008-2013 będą wzrastać w tempie 89% rocznie. Analitycy z Nemertes Research przekonują zaś, że 65% dużych przedsiębiorstw używa lub zamierza stosować usługi SIP trunking w najbliższej przyszłości.
Zobacz również:
- Ruszyły testy satelitów Starlink działających w trybie „direct-to-cell”
- Wyjaśniamy czym jest SD-WAN i jakie są zalety tego rozwiązania
Rozwiązania open Skurce
Firmy chcące rozbudować swój system komunikacyjny i oprzeć go na protokole SIP nie muszą wybierać wyłącznie wśród produktów firmowych. Z każdym dniem przybywa aplikacji open source, które w sposób czysto programowy wypełniają rolę centrali SIP IP PBX. Funkcjonalność takiego oprogramowania jest w wielu przypadkach wystarczająca (zarządzanie numeracją, połączeniami, wsparcie dla systemów IVR, zestawianie telekonferencji i wideokonferencji, nagrywanie i monitorowanie rozmów, przekazywanie połączeń, poczta głosowa, Unified Messaging).
Zaawansowanymi projektami open source, spełniającymi wiele funkcji centralek SIP IP PBX są: sipXecs (wspierany przez SIPfoundry) oraz Asterisk. SIPxchange Enterprise Communication Server jest wydajnym, łatwo zarządzalnym i skalowalnym IP PBXem przeznaczonym dla dużych firm chcących korzystać z otwartości standardu SIP. SIPxchange działa na dowolnych serwerach z systemem operacyjnym Linux. Warte odnotowania jest, że kod SIPxchange jest podstawą nowej serii produktów unified communications firmy Nortel (SCS 500).
Asterisk jest systemem IP PBX, obsługującym protokoły: SIP, H.323, MGCP, SCCP i IAX. Aplikacja pozwala na korzystanie m.in. z takich funkcji, jak: poczta głosowa, systemy automatycznej odpowiedzi (IVR), przekazywanie połączenia, zestawianie telekonferencji. Rozwijana jest od lat i znalazła zastosowanie zarówno w małych, jak i dużych firmach.
Wsparcie dla protokołu SIP nastąpiło w ostatnim czasie również ze strony Skype'a (wersja beta). Skype dla SIP ma umożliwić użytkownikom centrali SIP PBX korzystanie z tanich połączeń z telefonami stacjonarnymi i komórkowymi na całym świecie, a także odbieranie połączeń od innych użytkowników Skype'a bezpośrednio przez system PBX.
Zainteresowanie protokołem SIP, jako uniwersalnym standardem zestawiania sesji między urządzeniami różnych dostawców będzie rosło. Od specyfiki działalności i potrzeb danej firmy będzie zależał wybór konkretnego systemu: czy to do rozbudowania systemu telekomunikacyjnego (VoIP, UC), czy też do utworzenia sprawnie działającego i taniego w eksploatacji call/contact center.
Część 1 artykułu (SIP - protokół otwartej komunikacji): tutaj.
Część 2 artykułu (SIP - bezpieczeństwo): tutaj