SAP wierzy w SaaS

Najważniejszą informacją kolejnej edycji konferencji SAPPHIRE była zapowiedź premiery nowego pakietu dla małych i średnich firm znanego pod kryptonimem A1S.

Najważniejszą informacją kolejnej edycji konferencji SAPPHIRE była zapowiedź premiery nowego pakietu dla małych i średnich firm znanego pod kryptonimem A1S.

Henning Kagermann, prezes SAP podczas otwarcia konferencji SAPPHIRE

Henning Kagermann, prezes SAP podczas otwarcia konferencji SAPPHIRE

Pierwsze informacje na temat nowego systemu pojawiły się przed tegorocznymi targami CEBIT. Dziś wiadomo już nieco więcej. Nowe rozwiązanie, a być może nawet kilka rozwiązań, bo nieoficjalnie mówi się o dwóch zbliżonych do siebie produktach, pojawi się na rynku w pierwszym kwartale 2008 r. A1S nie zmieni jednak polityki sprzedaży pozostałych dwóch produktów adresowanych do małych i średnich firm - SAP Business One (pakiet dla firm do 100 pracowników) i SAP All-in-One (odbiorcy do 2500 pracowników). Nowy produkt ma uzupełnić ofertę koncernu dla rynku, który koncern z Walldorf - podobnie zresztą jak inni dostawcy aplikacji biznesowych - traktuje priorytetowo.

Nic w tym dziwnego. Jak szacują przedstawiciele SAP, rynek potencjalnych odbiorców rozwiązań SAP All-in-One liczy ok. 60 tys. firm i wart jest 10 mld USD, a w przypadku SAP Business One jest to odpowiednio ok. 55 mln firm i 14 mld USD. Natomiast potencjalny rynek odbiorców na A1S to odpowiednio ok. 1,2 mln firm i 19 mld USD. Polski oddział SAP szacuje liczbę potencjalnych odbiorców A1S na 5-7 tys. firm.

Nowy produkt zawierający podstawowe funkcje systemów ERP, CRM i SCM będzie skierowany do firm zatrudniających od 100 do 1000 osób. Testowane już przez pierwszych użytkowników będzie dostępne w modelu Software-as-a-Service (SaaS). Oparty na SAP NetWaver produkt będzie korzystał z tego samego repozytorium usług co inne SAP. Potencjalni klienci będą mogli skorzystać ze standardowej konfiguracji produktu lub wybrać najpotrzebniejsze funkcje, moduł po module. Całość oparta jest na fundamentach SOA i ma zawierać w sobie mechanizmy Web 2.0. W zamyśle ma to zapewne ułatwić uaktualnienie rozwiązania do bardziej zaawansowanych produktów, a także integrację z innymi usługami webowymi. Według niektórych analityków SAP chce uczynić z A1S platformę podobną do AppExchange stworzonego przez Salesforce.com.

Uniwersalny w pierwotnych zamysłach pakiet A1S będzie prawdopodobnie zawierał pewne rozwiązania dedykowane do obsługi najbardziej typowych sposobów działalności. Jak zapewniają przedstawiciele SAP, produkt ten nie jest "lekką" wersją jednego z dotychczasowych produktów koncernu, ale w pełni niezależnym i funkcjonalnym pakietem. "Premiera A1S będzie dla nas bardzo ważnym wydarzeniem. To nie tylko nowy projekt czy produkt, ale całkiem nowy model biznesowy" - mówi Leo Apotheker, prezes ds. operacyjnych SAP. Jak z kolei mówi Hans-Peter Klaey, wiceprezes ds. rozwiązań dla rynku małych i średnich firm w SAP, firmie udało się zdobyć ponad 26 tys. klientów z rynku MSP (65% wszystkich firm korzystających z rozwiązań SAP). Co roku liczba ta wzrasta o 6,5 tys.

"Liczymy, że sprzedażą naszego nowego produktu zainteresują się zarówno dotychczasowi partnerzy SAP w zakresie rozwiązań dla rynku MSP, jak i inne firmy, które zainteresuje nowoczesny model dostawy rozwiązań" - mówi Cathy Daum, wiceprezes SAP ds. rozwiązań dla rynku MSP w Europie Środkowej i Wschodniej. Zdobycie tak wielkiego rynku będzie dużym wyzwaniem. Dlatego też SAP rozważa wykorzystanie przy sprzedaży nowego produktu nowych kanałów sprzedaży, takich jak telesprzedaż. Jednym z nowych elementów strategii marketingowej ma być możliwość wypróbowania rozwiązania przed jego ostatecznym zakupem.

A1S to kolejny produkt SAP dostępny w modelu SaaS. Do tej pory SAP udostępnił m.in. pakiet CRM on Demand (na razie niedostępny w Polsce), a także rozwiązanie typu SRM (Service Relationship Management) - SAP e-Sourcing. "Zdajemy sobie sprawę z tego, że na razie rozwiązania w modelu SaaS są bardziej popularne na rynku amerykańskim. Jednak europejskie firmy także wykazują coraz większe zainteresowania tego typu rozwiązaniami" - mówi John Zepecki, wiceprezes SAP ds. strategii i rozwoju w zakresie SRM. SAP zapowiada udostępnienie także w tym modelu m.in. aplikacji analitycznej oraz systemów do zarządzania cyklem życia produktów i zarządzania zmianą.

SAP w liczbach

W kwietniu 2006 r. SAP miał 5,8 tys. instalacji platformy SAP NetWeaver. W marcu 2007 r. liczba firm korzystających z tego rozwiązania przekroczyła 13 tys. Ponad 8,5 tys. z nich wykorzystuje SAP NetWeaver do integracji aplikacji z rozwiązaniami dostawców innych niż SAP. W kwietniu 2006 r. koncern miał 225 klientów na świecie używających SAP ERP 2005, pierwszego pakietu w pełni zgodnego z architekturą SOA. Rok później było ich już 2,5 tys. Firmie SAP udało się zdobyć ponad 26 tys. klientów z rynku MSP. Co roku liczba ta wzrasta od 6,5 tys., a więc średnio o 27 firm dziennie.


TOP 200