Rynek z wyrokiem

Oracle szuka tożsamości

Zdaniem analityków Gartnera największym wyzwaniem, przed jakim stoją dostawcy, jest właśnie integracja produktów. Wynika to z faktu, że wiele firm, oczekując dynamicznego wzrostu rynku rozwiązań do zarządzania tożsamością, dokonało akwizycji. Poza BMC dobrym przykładem jest tu Oracle. Firma zaprezentowała pakiet Oracle Identity Management, który powstał na bazie rozwiązań przejętych w marcu br. wraz z firmą Oblix.

Zintegrowanie technologii Oblix w ramach serwera aplikacji pozwoliło Oracle na wprowadzenie na rynek pakietu, który może pracować na różnych platformach, wykorzystywać różne systemy katalogowe, serwery aplikacyjne i aplikacje. Przed przejęciem Oblix, Oracle dysponował jedynie technologią obejmującą podstawowe funkcje zarządzania tożsamością. Była ona ograniczona wyłącznie do aplikacji i baz danych Oracle.

Przejęcie Oblix dostarczyło Oracle liczne technologie uwierzytelniania i autoryzacji, które wykorzystują dane i współpracują z aplikacjami innych producentów. Nowy pakiet może współpracować m.in. z bazami danych IBM, aplikacjami SAP oraz ze wszystkimi liczącymi się metakatalogami zgodnymi z LDAP.

Oracle Identity Management wchodzi w skład portfolio produktów Fusion Middleware, o którym stało się głośno po przejęciu przez Oracle firmy PeopleSoft. W jego skład wchodzą ponadto serwer aplikacyjny 10g Application Server, pakiet pracy grupowej Oracle Collaboration Suite oraz rozmaite rozwiązania integracyjne z serii Data Hub.

Reguły federalne

Nowe narzędzia do zarządzania tożsamością wprowadził niedawno na rynek także Sun Microsystems. Firma przygotowała je przede wszystkich z myślą o projektach obejmujących zasięgiem wiele firm, czyli tzw. federacyjne zarządzanie tożsamością. Drugim ważnym celem było dostarczenie firmom, w szczególności firmom telekomunikacyjnym, narzędzi do zautomatyzowanego udostępniania usług użytkownikom na masową skalę.

Pierwszy produkt to Sun Java Enterprise System Federation Manager - serwer, który ma ułatwić firmom dołączanie partnerów do własnej bezpiecznej infrastruktury. Drugi produkt to przeznaczona dla dostawców usług edycja oprogramowania Identity Manager przeznaczona do zautomatyzowanego udostępniania usług w sieciach ekstranetowych. Obejmuje m.in. autorejestrację, możliwość współdzielenia informacji o kontach oraz narzędzia do audytu.

Federation Manager został zaprojektowany z myślą o firmach, które już wdrożyły federacyjne zarządzania tożsamością. Ma im ułatwić dołączanie kolejnych partnerów i dostarczanie dodatkowych funkcji. Serwer wspiera standardy SAML, Liberty Alliance Identity Federation Framework oraz Web Services Framework. Oprogramowanie pracuje w połączeniu z pakietem Access Manager, który stanowi swego rodzaju "centrum federacji" dla wszystkich współpracujących firm. Federation Manager nie wymusza przy tym na partnerach zmian w ich własnej infrastrukturze.

Federation Manager sprawdza się w sytuacji, kiedy firma już wdrożyła model federacyjny, ale jej partnerzy nie są jeszcze na to gotowi. Serwer dostarcza użytkownikom możliwości autorejestracji oraz samoobsługi. Pakiet Sun Microsystems wspiera współdzielenie atrybutów kont użytkowników pomiędzy sieciami partnerów, dzięki czemu użytkownicy mogą rejestrować swoją tożsamość, gdy tylko zostanie ona wysłana do innych zaufanych firm w sieci. Obsługuje także SPML, technologię Java, C# oraz wywołania Remote Java API przesyłane wewnątrz tuneli SSL.

IBM nie gorszy

Swoją ofertę uaktualnił również IBM, który w dziedzinie zarządzania tożsamością od dawna miał wiele do powiedzenia. Firma wprowadziła nowe dodatki do Tivoli Identity Manager Version 4.6. Tym razem IBM skoncentrował się na poprawieniu zarządzania kontami użytkowników i dostępem do haseł. Ponadto oprogramowanie oferuje funkcję symulowania reguł, która pozwala administratorom na sprawdzenie, co się stanie po wprowadzeniu zmian w regułach związanych z bezpieczeństwem.


TOP 200