Rynek woli mniejsze

Europejski rynek urządzeń mobilnych w I kwartale 2004 r. dzięki wysokiemu popytowi na urządzenia smartphone wzrósł o 25,6%. Sprzedaż samych palmtopów zwiększyła się w tym okresie o 9%, lecz coraz głośniej mówi się o zmierzchu klasycznych PDA.

Rynek woli mniejsze

IDC: sprzedaz urządzeń moblinych 1Q 2004

W Europie prym wiedzie oczywiście Nokia, która według danych IDC w I kw. br. dostarczyła na rynek 705 tys. urządzeń zaliczanych do klasy smartphone (519 tys. rok wcześniej). Drugą pozycję ma PalmOne. Firma sprzedała w Europie 216 tys. palmtopów, co oznacza wzrost o 7,4% wobec analogicznego okresu 2003 r. Trzecie miejsce należy do HP – nabywców znalazło ponad 196 tys. PDA tej marki. Na dalszych pozycjach plasują się Sony Ericsson, Siemens. Łącznie w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2004 r. na rynku europejskim sprzedano ok. 1,646 mln sztuk mobilnych.

Zainteresowanie przedsiębiorstw rozwiązaniami mobilnymi wyraźnie się zwiększyło, ale dostawcy i analitycy spodziewali się bardziej dynamicznego wzrostu sprzedaży urządzeń łączących funkcje PDA z komunikacyjnymi. Sam rynek palmtopów wzrósł o 9%. Kurczące się marże, zwłaszcza w segmencie low-end, spowodowały, że producenci nie prowadzili już tak agresywnych kampanii promocyjnych. Nieco mniejszym powodzeniem, cieszyły się zestawy PDA z modułami GPS, które w IV kw. 2003 r. bardzo dobrze sprzedawały się w sieciach detalicznych.

Zobacz również:

  • Szyfrowanie plików, a szyfrowanie dysku - jaka jest różnica?
  • Spadek sprzedaży pecetów

Ze względu na wysoką sprzedaż produktów Nokii, Symbian umocnił pozycję w rankingu systemów operacyjnych wykorzystywanych w palmtopach i smartphon-ach. O połowę mniejszy udział w sprzedaży w I kw. miał „mały Windows”, a Palm OS stracił dwa punkty procentowe.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200