Rynek telekomunikacyjny warty 43 mld zł

Jak wynika z raportu UKE wartość rynku telekomunikacyjnego w roku 2011 mierzona przychodami z tytułu prowadzenia działalności telekomunikacyjnej wyniosła ok. 43 mld zł. To jedynie o 1,1% więcej niż w 2010 r.

Z raportu Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej o stanie rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce w 2011 roku wynika że w 2011 r. ponad 17,2% mieszkańców Polski posiadało stacjonarny, a blisko 8,7% mobilny dostęp do Internetu. W efekcie penetracja ogółem usługami szerokopasmowymi osiągnęła poziom 25,9%, co w przeliczeniu na gospodarstwa domowe dało 74%. Najpopularniejszą technologią były modemy 2G/3G, korzystało z nich łącznie ponad 3,3 mln osób. Wzrosło również zainteresowanie dostępem bezprzewodowym WLAN oraz ofertą operatorów TVK. Największe udziały w liczbie użytkowników posiadała Telekomunikacja Polska. Na kolejnych pozycjach znaleźli się czterej operatorzy telefonii ruchomej - PTK Centertel, Polkomtel, P4 oraz PTC. Zaobserwowano także dużą popularność mobilnego Internetu co sprawiło, że Polska należała do krajów z najwyższym wskaźnikiem penetracji tą usługą, przewyższając średnią unijną.

UKE zbadało też rynek usług telefonii komórkowej. Z raportu wynika, że na koniec 2011 r. w Polsce aktywnych było ponad 50,1 mln kart SIM, co przełożyło się na penetrację usługą na poziomie 131,6%. Ten segment rynku zdominowało czterech głównych graczy - PTK Centertel, Polkomtel, PTC oraz P4. Pozostali działający na rynku przedsiębiorcy telekomunikacyjni odgrywali marginalną rolę, świadcząc swoje usługi około 1% wszystkich użytkowników. Swoją pozycję na rynku umocniła spółka P4 zwiększając przychody o 49%, natomiast liczbę użytkowników o 37%. Było to między innymi wynikiem efektu migracji klientów pozostałych operatorów - 71% przeniesionych numerów stanowiły numery przeniesione do sieci Play. Jak pokazuje raport UKE, telefonia stacjonarna cieszy się malejącym zainteresowaniem konsumentów i coraz częściej jest zastępowany przez telefon komórkowy. Rok 2011 r. przyniósł kolejny spadek liczby abonentów - o 9,6%. Głównym graczem w tym segmencie pozostawała w ubiegłym roku Telekomunikacja Polska - z jej oferty korzystało 62,6% ogółu abonentów.

Zobacz również:

  • Po licznych problemach aukcja 5G w końcu wystartowała
  • Wybitny dziennikarz rynku telekomunikacyjnego nie żyje
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200