Rynek PC nadal się kurczy, netbooki (trochę) hamują spadki

Wzrosty w czołówce...

Dwa główne trendy decydujące o aktualnym obliczu rynku PC w regionie EMEA w różnym stopniu dotykają pierwszą piątkę producentów. IDC podaje, że HP utrzymało pozycję lidera w regionie EMEA dzięki skutecznej sprzedaży zarówno do klientów indywidualnych jak i przedsiębiorstw, które chętnie kupowały również komputery stacjonarne m.in. na istotnych rynkach niemieckim i francuskim. Pomimo faktu, że spółka ma raczej ograniczoną ofertę mini notebooków, ma mocną pozycję na rynku przenośnych komputerów dla użytkowników indywidualnych. HP sprzedało w II kw. br. 4,2 mln sztuk komputerów - o 1,6% mniej niż przed rokiem (4,26 mln sztuk). Udział amerykańskiego producenta wzrósł jednak z 19,5% do 21,2%.

Uplasowany na drugim miejscu Acer przewodzi w segmencie komputerów przenośnych dzięki ofercie mini notebooków oraz wzrostom w kanale sprzedaży przez operatorów komórkowych. Firma zwiększyła sprzedaż o 17,8% do 4,05 mln sztuk (3,43 mln sztuk przed rokiem), a udział Acera wzrósł z 15,7% do 20,5%.

... spadki na dalszych miejscach

Dell utrzymał się na trzeciej pozycji, ale jego dostawy spadły ze względu na ograniczone zakupy klientów korporacyjnych i ostry spadek w regionie CEE - w sumie o 23,6%. Udział Della spadł z 12,4% do 10,5%, a sprzedaż zmalała z 2,7 mln sztuk do 2,08 mln sztuk. Efekty przynosi jednak wdrożona niedawno sprzedaż poprzez partnerów oraz oferta poszerzona o nowe modele mini- oraz notebooków, które razem sprawiły, że firma zanotowała znaczny wzrost na rynku komputerów przenośnych w segmencie konsumenckim w Europie Zachodniej.

Czwarta Toshiba ucierpiała przede wszystkim w regionie CEE, ale i w Europie Zachodniej. Ograniczona oferta mini notebooków sprawiła, że firma nie wykorzystała popularności tej klasy sprzętu wśród użytkowników w Europie Zachodniej. W rezultacie sprzedaż zmniejszyła się o 19,1% do 1,11 mln sztuk (1,37 mln sztuk przed rokiem). Udział japońskiej marki spadł z 6,3 do 5,6% w II kw. 2009.

Pierwszą piątkę zamyka Asus, którego sprzedaż spadła o 22,1% do 1,02 mln sztuk (1,3 mln szt.), a udział w rynku do 5,2% (6,0%). Łącznie na rynek EMEA trafiło 19,7 mln sztuk komputerów, o 9,8% mniej niż przed rokiem (21,9 mln sztuk).

***Dla Computerworld komentuje Jarosław Smulski, analityk IDC Poland***

"Polski rynek nie wyróżnia się pod względem spadków na tle innych krajów Europy Środkowowschodniej. Ze spadkiem rokrocznym sprzedaży komputerów PC na poziomie 31% jesteśmy powyżej średniej dla całego regionu, która wyniosła 39%. Najbardziej tragiczna sytuacja jest na Ukrainie i w Rumunii, gdzie zanotowano rokroczne spadki rzędu 60%. W dalszym ciągu stosunkowo duży wewnętrzny popyt polskich gospodarstw domowych ratuje ten rynek przed zapaścią. Co ciekawe rynek konsumenckich notebooków zanotował nawet dwucyfrowy poziom wzrostu, aczkolwiek warto wziąć pod uwagę, ze równocześnie rynek konsumenckich desktopów wyraźnie spadł. Analizując polski rynek PC, warto również pamiętać, ze w zeszłym roku w drugim kwartale, miały miejsce duże dostawy desktopów do polskich szkól, które wyraźnie podniosły sprzedaż dużych, polskich producentów komputerów"


TOP 200