Rynek DLP: będzie taniej

Produkty DLP (Data-Loss Prevention) mogą ochronić organizacje przed potencjalnym wyciekiem wrażliwej informacji. Jednak cena wdrożenia hostowego lub bramowego rozwiązania dzisiaj jest często nie do zaakceptowania dla typowego przedsiębiorstwa. Dobrą wiadomością jest więc prognoza spadku cen w przyszłym roku, związana z wejściem na rynek nowych dostawców i zmianą strategii dużych dostawców.

Według ocen Forrester Research, cena za rozwiązanie DLP dla przedsiębiorstwa zatrudniającego ok. tysiąc pracowników waha się od 250 tys. do pół miliona USD. Firma badawcza uważa jednak, że ten poziom cen ulegnie znacznemu obniżeniu z powodu pojawiającej się konkurencji i tendencji umieszczania DLP w istniejących rozwiązaniach ochronnych.

Rynek rozwiązań do zapobiegania wyciekom danych zaistniał w roku 2000, ale do tej pory był to rynek dość "ekskluzywny" - nawet najwięksi dostawcy tych rozwiązań liczą swoich klientów w setkach, a nie tysiącach. Rynek zdominowany jest przez tradycyjnych dostawców antymalware, którzy przejęli nowopowstałe firmy specjalizujecie się w DLP, chociaż funkcjonują tu też firmy niezależne jak np. Verdasys. Do nowych graczy na tym rynku można będzie zaliczyć też Sophos, która ma wejść na rynek jesienią br. oferując jednak własne rozwiązanie DLP.

Według danych Forrester liderami na tym rynku są Websense, McAfee, Symantec, CA, RSA (oddział EMC) i Verdasys.

Konsolidacja rynku DLP

Nabywcy/Firmy przejęte:

CA / Orchestria (styczeń 2009)

McAfee / Reconnex (sierpień 2008)

RSA (EMC) / Tablus (październik 2007)

Symantec / Vontu (grudzień 2007)

Trend Micro /Provilla (październik 2007)

Websense / PortAuthority (styczeń 2007)

Forrester przewiduje, że w roku przyszłym DLP będzie oferowane przez większą liczbę dostawców, a także pojawi się w postaci zagnieżdżanej w istniejącym oprogramowaniu i sprzęcie - przełącznikach, serwerach a nawet laptopach.

Użytkownicy stojący przed konieczności wdrożenia DLP muszą na początku rozstrzygnąć podstawowy problem: gzie ma być zainstalowane to rozwiązanie? Na bramie czy na poziomie hosta? Czy zakupić wielofunkcyjną bramę ochronną z funkcjonalnością DLP czy też urządzenie specjalizowane?

W opinii specjalistów Forrester instalowanie bramy DLP jest rozwiązaniem relatywnie najtańszym i najłatwiejszym do wdrożenia. Jednak wśród dostawców można zaobserwować kierunek integrowania funkcjonalności DLP w istniejących produktach - zarówno bramowych jak i hostowych.

Hostowe oprogramowanie DLP McAfee może być używane niezależnie lub jako dodatek do oprogramowanie antywirusowego, które jest elementem zestawu Total Protection for Data Endpoint. Firma zamierza w przyszłym roku zintegrować swój silnik DLP z bramą ochronną poczty elektronicznej, bramą ochronną weba, zaporą ogniową i urządzeniami IPS.

Symantec, która zintegrowała DLP z bramą ochronną poczty, zaczyna także integrować DLP z oprogramowaniem zarządzania Altiris. Altiris 7 może być używane do wdrażania i zarządzania agentami DLP Prevent i Discover, dzięki temu możliwa będzie komunikacja pomiędzy DLP punktów końcowych i agentem Symantec Endpoint Protection. W przyszłości można się też spodziewać szerszej integracji DLP z systemami pamięci masowej Symantec. Symantec DLP Discovery już teraz zintegrowane jest z Backup Exec System Recovery, a firma zamierza udostępnić otwarte API dla DLP.

Partnerem Symantec w obszarze DLP jest HP, która nabyła w ubiegłym roku dużą firmę outsourcingową EDS. Firma ta obsługiwała Symantec DLP w modelu outsorcingu. Aktualnie celem jest integracja niektórych możliwości Symantec DLP w przełącznikach HP ProCurve i wdrożenie DLP w centrach danych HP.

Microsoft i VMware przewidują zintegrowanie technologii RSA DLP w przyszłych produktach, chociaż projekt ten jest ciągle jeszcze na wstępnym etapie.

Koszt DLP stanowi obecnie barierę dla szerszego stosowania tej technologii, ale większe zróżnicowanie tego rynku i nowe podejście do zapewniania funkcjonalności DLP powinno w konsekwencji spowodować istotną obniżkę cen.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200