Rośnie popyt na chińskie serwery

Gartner twierdzi, że serwery może spotkać taki sam los jak urządzenia mobilne i pecety. Chodzi o to, że według Gartnera coraz więcej firm będzie w przyszłości kupować serwery, które nie są produkowane przez znane amerykańskie czy europejskie korporacje, ale przez azjatyckie. Mowa oczywiście o takich krajach jak Chiny czy Tajwan.

Do tej pory nabywcami chińskich serwerów był przede wszystkim rodzimy biznes, czyli tacy internetowi potentaci działając w Państwie Środka, jak Alibaba, Tencent czy Baidu. Obecnie chińskimi serwerami interesują się coraz częściej zarówno europejscy, jak i amerykańscy dostawcy usług chmurowych, którzy instalują w swoich centrach danych dziesiątki tysięcy takich systemów obliczeniowych.

Okazuje się, że kupują oni coraz częściej serwery produkowane w Chinach, które konkurują skutecznie z serwerami produkowanymi przez takich potentatów, jak Hewlett-Packard, Dell czy IBM. Wiąże się to często z tym, że amerykańscy dostawcy niechętnie sprzedają serwery określane mianem „bare metal” (gołe, czyli bez systemu operacyjnego i generalnie żadnych aplikacji), podczas gdy Chińczycy mają w swoich ofertach takie systemu. Niebagatelną rolę odgrywa wtedy oczywiście cena, gdyż serwery „bare metal” są dużo tańsze od serwerów sprzedawanych razem z systemem operacyjnym oraz gotowymi od razu do użycia aplikacjami.

Zobacz również:

  • Wielka inwestycja Atmana w przetwarzanie danych
  • Za dwa lata Chiny staną się największym producentem płytek krzemu

A jest niezwykle intratny biznes biorąc pod uwagę fakt, że w czwartym kwartale zeszłego roku użytkownicy kupili blisko trzy mln serwerów (dokładnie 2,96 mln, co porównując rok do roku oznacza wzrost o 9,2%).

Największymi producentami serwerów w Chinach są trzy korporacje: Lenovo, Huawei i Inspur Electronics. Na liście największych producentów serwerów na świecie zajmują one obecnie odpowiednio trzecie, czwarte i piąte miejsce. Pierwsze dwa miejsca zajmują HPE i Dell.

HPE wyprodukował w czwartym kwartale 2015 r. 626 tys. serwerów (spadek o 2,6%), a Dell 528 tys. (spadek o 0,3%). W tym samym czasie chińscy producenci serwerów zwiększali produkcję. Lenovo wprowadził na rynek 257 tys. serwerów (wzrost o 5,9%), a Huawei 150 tys. (wzrost aż o 27%). Największym wzrostem sprzedaży może się pochwalić chińska korporacja Inspur (wzrost o 53%; 140 tys. serwerów). Mniejsi azjatyccy producenci serwerów noszą nazwy Quanta, Wistron i Inventec.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200