Rok 2024 będzie "rokiem okularów AI”

Oczekuje się, że droga platforma rzeczywistości rozszerzonej Vision Pro firmy Apple pojawi się w pierwszym kwartale 2024 roku. Ale do końca roku przewiduję, że platformą roku będą - proszę o werble - okulary AI! Opinia.

Źródło: Meta

Zgadza się. Okulary, które pozwalają na interakcję ze sztuczną inteligencją (AI) w zaciszu własnej twarzy, będą hitem roku. W rzeczywistości szum wokół lidera rynku Meta już się rozpoczął.

Zapowiedziane we wrześniu i dostarczone w październiku okulary Ray-Ban Meta zostały początkowo przyjęte ze zbiorowym wzruszeniem ramion. Zakładano, że będą to okulary z kamerą, takie jak Snap Spectacles, lub okulary wirtualnego asystenta, takie jak Amazon's Echo Frames. Lub, jeśli o to chodzi, niewielkim ulepszeniem ich poprzednika Meta, Ray-Ban Stories. Ale Spectacles, Echo Frames i Ray-Ban Stories nie zachwyciły publiczności kochającej gadżety.

Zobacz również:

  • Cisco finalizuje przejęcie Splunk
  • Spadek rynku AR/VR
  • Apple się wygadało - Vision Pro będzie sprzedawany poza USA?

Minęło trochę czasu, zanim wszyscy dowiedzieli się, że okulary Ray-Ban Meta, których cena zaczyna się od 299 USD, są o rzędy wielkości lepsze i potężniejsze niż którykolwiek z tych nijakich gadżetów; oferują znacznie lepszą kamerę, super wysokiej jakości dźwięk, możliwość transmisji na żywo do serwisów społecznościowych i niesamowicie dobrego asystenta AI.

Pomimo słabej premiery, okulary Ray-Ban Meta zaczęły pojawiać się w internecie w grudniu, kiedy wydarzyły się trzy rzeczy.

Po pierwsze, Meta ogłosiła rodzaj zamkniętej wersji beta swojej funkcji "multimodalnej". Podczas gdy użytkownicy mogli wyczarować Asystenta Mety w dowolnym momencie za pomocą polecenia "Hej, Meta", funkcja "multimodalna" dodaje polecenie "spójrz", które wysyła zdjęcie zrobione przez kamerę okularów do Asystenta Mety w celu przetworzenia i analizy. Możesz powiedzieć okularom, aby spojrzały na stół pełen składników i przypraw, a następnie podać przepis na wykorzystanie tych przedmiotów - wszystko bez użycia rąk. Połączenie interakcji głosowej i wizualnej z potężną sztuczną inteligencją Meta jest oszałamiające i wyraźnie zmienia świat.

Po drugie, dziennikarze techniczni zaczęli uważać, że okulary Ray-Ban Meta są faktycznie transformacyjne. Chociaż chwaliłem je już w październiku, masa krytyczna moich kolegów naprawdę zaczęła się nimi ekscytować dopiero w zeszłym miesiącu.

Kimberly Gedeon z Mashable powiedziała: "Inteligentne okulary Ray-Ban Meta zszokowały mnie, w dobry sposób".

Filipe Espósito z 9to5Mac napisał: "Okulary Ray-Ban Meta przekonały mnie do uwierzenia w inteligentne okulary".

Scott Stein z C|NET powiedział (o funkcji "multimodalnej"), że "demo mnie zachwyciło, ponieważ nigdy czegoś takiego nie widziałem".

Po trzecie, filmy Ray-Ban Meta zaczęły pojawiać się na TikToku i innych portalach społecznościowych (mimo że funkcja transmisji na żywo w okularach obsługuje tylko Facebook i Instagram).

Tak, to już jest rynek

Na rynku dostępnych jest już kilka produktów wykorzystujących okulary AI. Na przykład w sierpniu ogłoszono Lucyd Lyte Smart Eyewear Powered with ChatGPT. Okulary są niedrogie, ale według recenzentów fatalnie niskiej jakości - zwłaszcza jakość dźwięku.

Inny produkt, Solos AirGo 3, również zapewnia dostęp do ChatGPT z okularów i otrzymuje bardziej pozytywnych recenzji niż produkty Lucyd Lyte.

I oczywiście Amazon niedawno wydał aktualizację trzeciej generacji do swoich Echo Frames, które nie mają kamery, ale mimo to są tylko o 30 USD tańsze niż okulary Ray-Ban Meta. Ponadto umożliwiają dostęp do asystenta Amazon Alexa, który tak naprawdę nie jest generatywną sztuczną inteligencją opartą na LLM.

Inne urządzenia do noszenia ze sztuczną inteligencją trafiły i trafią na rynek. Już teraz dość łatwo jest rozmawiać ze sztuczną inteligencją za pośrednictwem słuchawek dousznych. Problem z tą platformą polega na tym, że nikt nie nosi ich przez cały dzień, każdego dnia - w przeciwieństwie do okularów, które ludzie w rzeczywistości zawsze noszą, z wyjątkiem sytuacji, gdy śpią.

Inteligentne zegarki to kolejna droga dostępu do sztucznej inteligencji. Możliwe jest użycie aplikacji do rozmowy z AI za pośrednictwem zegarka i uzyskanie odpowiedzi. Słabym elementem jest to, że jakość dźwięku z zegarków jest zazwyczaj zbyt cicha dla użytkownika i zbyt głośna dla innych osób w pobliżu.

Humane wprowadził na rynek swój AI Pin, który jest 55-gramowym urządzeniem magnetycznym, które przyczepia się do ubrania. Wykorzystuje ono kamerę i mikrofon do wprowadzania danych oraz głośnik i wiązkę laserową do wysyłania dźwięku. Śmiałość towarzysząca stworzeniu całkowicie nowej platformy do noszenia jest imponująca. Ale proszenie społeczeństwa o przypięcie czegoś do ubrania - co nie jest możliwe lub wskazane w wielu okolicznościach - jest zbyt dużym wyzwaniem. Humane AI Pin nie ma szans na odniesienie sukcesu na rynku.

Znaczenie współczynnika kształtu

W rzeczywistości powodem, dla którego wszystkie te urządzenia do noszenia nie sprawdzą się jako urządzenia interfejsu sztucznej inteligencji, jest fakt, że forma okularów jest oczywiście lepsza. Zausznik lub ramię tych okularów jest idealnie ustawione, aby przekazać wysokiej jakości dźwięk do uszu, który brzmi świetnie dla użytkownika i jest prawie bezgłośny dla innych osób w pobliżu. Są też wystarczająco duże, aby pomieścić baterie, anteny i inne elementy elektroniczne.

Jak udowadniają okulary Ray-Ban Meta, okulary mogą wyglądać stylowo, a jednocześnie pomieścić wysokiej jakości aparat i lampę, aby pokazać innym, kiedy robisz zdjęcia lub nagrywasz filmy.

Oczywiście wiele osób nosi okulary na co dzień. Ray-Ban umożliwia zamawianie ich z soczewkami fotochromowymi (okulary przeciwsłoneczne w słońcu, przezroczyste w pomieszczeniach) lub soczewkami na receptę lub z obydwoma. Znam ludzi, którzy zaczęli nosić przezroczyste okulary w pomieszczeniach tylko dzięki okularom Ray-Ban Meta. Ale oczywiście dla osób, które już noszą okulary, wybór oprawek AI jest oczywisty.

Okulary Ray-Ban Meta rządzą na rynku okularów AI po prostu dlatego, że mają znacznie wyższą jakość niż istniejący konkurenci i są dostępne w cenie, która musi być subsydiowana przez Meta. W rzeczywistości dziesiątki okularów Ray-Ban bez jakiejkolwiek elektroniki są droższe niż okulary Ray-Ban Meta.

Ale tak jak wtedy, gdy Amazon wyszedł z produktem Echo, szybko pojawili się wielcy konkurenci. Możemy spodziewać się, że rywale tacy jak Google, Microsoft, OpenAI i inni - w tym być może nawet Apple - wejdą na rynek okularów AI w ciągu najbliższego roku lub dwóch.

Jest to rynek, na który czekam z niecierpliwością. Meta udowodniła, że jeśli tylko sprawisz, że całe doświadczenie będzie płynne i super wysokiej jakości, okulary AI są nie do odparcia.

Google nie ma innego wyjścia, jak tylko dostarczyć inteligentne okulary (prawdopodobnie marki Pixel), ponieważ okulary AI będą tym, co zastąpi wyszukiwanie dla większości ludzi przez większość czasu.

Amazon prawie na pewno dostarczy okulary AI (prawdopodobnie pod marką Fire) po tym, jak został zepchnięty na rynek przez Metę z produktem, który przyćmiewa Echo Frames. Amazon chce gromadzić wszystkie dane wszystkich ludzi, a okulary Amazon Fire Glasses (wzorowane na okularach Ray-Ban Meta) idealnie pasują do tego celu.

Apple prędzej czy później poczuje się zmuszone do wskoczenia na rynek okularów AI z własną platformą (prawdopodobnie pod marką iGlasses). Okulary, podobnie jak inteligentne zegarki, łączą w sobie zarówno technologię, jak i modę i wymagają wysokiej użyteczności. Będzie to rynek nie do odparcia dla Apple.

Mój czarny koń przewiduje, że okulary AI staną się pierwszą grą sprzętową OpenAI. Niezależnie od tego, rok 2024 zaskoczy wszystkich, ponieważ okulary AI staną się najważniejszą kategorią gadżetów w branży technologicznej.

Artykuł pochodzi z Computerworld.com

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200