Responsys i Corente w Oracle

Zakup Responsys pozwoli Oracle stać się partnerem firm wydających ogromne sumy na marketing cyfrowy. Z kolei Corente ułatwi budowanie chmur prywatnych oraz migrowanie klientów do chmury Oracle lub jego partnerów.

Oracle kupuje Responsys, operatora wielokanałowej sieci marketingowej działającej na rzecz największych światowych marek konsumenckich. Wielokanałowość oznacza w tym wypadku prowadzenie kampanii obejmujących wiele mediów cyfrowych: sieci www, mailingi elektroniczne, media społecznościowe, treści, kanały mobilne i inne. Klientami Responsys są czołowe firmy z wielu branż, m.in.: Vodafone, British Telecom, Lego, Metlife, Orbitz, Thomson Reuters, linie lotnicze i wiele innych. Uwzględniając zasoby gotówkowe Responsys, Oracle wydaje na transakcję 1,5 mld USD.

Usługi i narzędzia do pary

Przejęcie Responsys to zakup jednego z liderów rynku, wraz z jego klientelą. Zdobycie udziałów w rynku nie jest jednak jedynym celem Oracle. Pod koniec 2012 r. firma kupiła Eloqua, specjalistę w dziedzinie narzędzi do projektowania wielokanałowych kampanii marketingowych. Oprogramowanie Eloqua pozwala realizować kampanie za pośrednictwem różnych sieci marketingowych – jest ich bardzo wiele. Zakup Responsys oznacza, że duzi klienci Oracle korzystający z narzędzi Eloqua będą mieć do dyspozycji jedną sieć pozwalającą realizować złożone kampanie o globalnym zasięgu w krótkim czasie.

Dlaczego to ważne? Integrowanie się z wieloma sieciami wymaga mnóstwa uzgodnień i testowania, nadążania za bieżącymi zmianami itd. Klienci korporacyjni chcą tymczasem sprawnie realizować swoje kampanie bez wdawania się w niuanse. Kluczowymi wyznacznikami skuteczności biznesowej działań marketingowych w internecie są szybkość i skala. Rozdrobnienie kanałów stoi w sprzeczności z tymi założeniami. Obecnie Oracle może zaoferować kompleksową obsługę: wysokiej klasy narzędzie zintegrowane z wysokiej klasy kanałem marketingowym.

Chmury w różnych kolorach

Przejęcie Responsys jest ważne także z tego powodu, że jest to dostawca usług w chmurze, a nie wytwórca oprogramowania sprzedawanego w formie licencji. W ten sposób Oracle jednoznacznie potwierdził, że usługi aplikacyjne są przyszłością rynku oprogramowania, choć jeszcze nie tak dawno szef firmy Larry Ellison dość niefrasobliwie traktował ten model oferowania rozwiązań. Ważne jest także to, że w tym samym kierunku idą rywale Oracle, w szczególności IBM. Zakupione przez IBM w 2010 r. oprogramowanie Unica, oferowane pierwotnie głównie jako platforma do wdrożenia u klienta, obecnie promowane jest jako usługa chmurowa wraz z usługami analizy ruchu w serwisach eCommerce zwanych IBM Web Analytics (dawniej: Coremetrics).

Kilka dni po ogłoszeniu przejęcia Responsys Oracle poinformował o przejęciu Corente, firmy specjalizującej się w oprogramowaniu wspierającym wdrożenia środowisk SDN (Software-Defined Networking). Jej oprogramowanie służy do wirtualizowania zasobów sieciowych, w szczególności do tego, aby udostępniać aplikacjom zasoby zlokalizowane poza siecią lokalną w taki sposób, jakby były dostępne lokalnie. Z punktu widzenia strategii chmurowej Oracle zakup Corente wydaje się bardzo dobrym pomysłem, ponieważ te rozwiązania ułatwią migrowanie istniejących środowisk aplikacyjnych klientów do środowiska chmurowego Oracle.

Strategia na każdą pogodę

Corente to nie jedyny zakup Oracle związany z SDN w ostatnim czasie. W 2013 r. firma kupiła innego dostawcę rozwiązań SDN o nazwie Xsigo. Wiele wskazuje na to, że Oracle buduje kompletne środowisko wirtualizacyjne stanowiące alternatywę dla VMware. Działanie Oracle nie jest niczym nowym – firma od lat stara się oferować klientom kompletne środowiska, powiększając, kosztem konkurencji, swój udział w budżetach na IT. Mając do dyspozycji platformę Solaris, Oracle Linux, bardzo bogatą ofertę oprogramowania warstwy pośredniej oraz platformę Oracle VM, a teraz także rozwiązania SDN, firma może sprawniej realizować ten cel.

Kontrola nad całą infrastrukturą pozwala Oracle zabezpieczyć sobie strumień przychodów bez względu na to, w jakim kierunku podążać będzie sentyment klientów w dziedzinie sposobu dostarczania rozwiązań. Klienci będą mogli wdrażać zoptymalizowane systemy z rodziny Exa jako chmurę prywatną, korzystać z usług chmurowych lokalnych partnerów lub bezpośrednio przez Oracle. W środowiskach tych działać będą – również zoptymalizowane – rozwiązania aplikacyjne Oracle.


TOP 200