Rekordowy rok komórek
- Andrzej Maciejewski,
- 03.02.2004, godz. 14:48
Według najnowszego raportu IDC, światowy rynek telefonów komórkowych w IV kw. powiększył się w ujęciu rocznym o 29,7 proc. Łącznie w okresie październik-grudzień do sprzedaży trafiło 167,8 mln aparatów. Mocny ostatni kwartał roku przyczynił się do ogólnego, rekordowego wyniku branży w 2003 r. - 533,4 mln telefonów komórkowych. Oznacza to wzrost o 23,3 proc. wobec ubiegłorocznych 432,7 mln sztuk.
Druga pozycja należy do Motoroli. W okresie październik-grudzień 2003 wzrost producenta z USA w ujęciu rocznym wyniósł zaledwie 1,1 proc., zaś wobec III kw. - 9,6 proc. W rezultacie w ostatnim kw. spółka kontrolowała 13,4 proc. rynku (14,9 proc. rok wcześniej). IDC podaje, że roczny udział rynkowy firmy spadł do 14,1 proc., ze względu na zaledwie 1,5-proc. wzrost sprzedaży. To najniższa druga pozycja Motoroli w historii. Nowym szefem amerykańskiego producenta został niedawno Ed Zander, kierujący wcześniej Sun Microsystems. Na lepsze wskaźniki sprzedaży spółka liczy w bieżącym kw., dzięki ponad 20 nowym modelom telefonów.
Zobacz również:
Bardzo dobrze poczyna sobie Samsung. Jak szacuje IDC, w IV kw. wzrost koreańskiego producenta wyniósł 6,5 proc. wobec III kw. oraz 26,1 proc. w ujęciu rocznym. Bardzo dobra sprzedaż wynika z dużego zainteresowania modelami z górnej półki wyposażonymi m.in. w aparaty cyfrowe. Wzrost sprzedaży Samsunga w całym 2003 r. wyniósł 22,7 proc. Kwartalny udział rynkowy firmy spadł z 10,9 proc. w III kw. do 9,5 proc. w IV kw. Roczny udział zmniejszył się z 10 proc. w 2002 r. do 9,9 proc. w minionym.
Czwarte miejsce według IDC zajmuje Siemens. Ostatnie trzy miesiące minionego roku przyniosły niemieckiemu dostawcy wzrost o 38 proc. Wobec III kw. wzrost wyniósł 27 proc. W IV kw. udział rynkowy producenta wzrósł z 8,7 proc. w III kw. do 9,1 proc. Roczny wzrost Siemensa wyniósł o 24,8 proc. W ujęciu rocznym udział rynkowy powiększył się nieznacznie - o 0,1 proc, - do 8,5 proc.
Pierwszą piątkę zamyka LG Electronics, który nie oddał pola depczącemu mu po piętach Sony Ericssonowi. Producent z Korei kontrolował w IV kw. 5,3 proc. rynku, wobec 5,5 proc. w III kw. W ujęciu kwartalnym wzrost sprzedaży producenta wyniósł 17,4 proc., w ujęciu rocznym 81,9 proc. W 2003 r. sprzedaż LG Electronics powiększyła się o 69,1 proc. W efekcie koreańska firma kontroluje 5,2 proc, rynku w 2003 r., wobec 3,8-proc. udziału rok wcześniej.