Raport o stanie cyfrowej bankowości

Firmy z sektora FinTech stają się ostatnio coraz bardziej operatywne. Zmuszają tym samym tradycyjne banki do tworzenia cyfrowych oddziałów i ciągłego ich rozwijania. Wnioski takie zawarte są w raporcie World FinTech Report 2021, którego twórcą jest Capgemini i Efma

Fintech

Raport podaje iż pomimo niestabilnej sytuacji rynkowej, sektor FinTech odnotował 11-proc. wzrost aktywności transakcyjnej w IV kw. 2020 roku i udowodnił w czasie kryzysu swoją dojrzałość i kompetencje.

Pomimo tego iż konsumenci coraz bardziej akceptują firmy FinTech, to jednak nadal bardziej ufają tradycyjnym bankom, a 68 proc. twierdzi, że wypróbowałoby ofertę cyfrową prowadzoną wyłącznie przez ich główny bank.

Zobacz również:

  • AI w biznesie – kiedy się sprawdza?
  • Instancje serwerów skonfigurowanych w chmurach padają zbyt często ofiarą hakerów
  • Polskie firmy wciąż w tyle pod względem cyfryzacji finansów

Stąd wniosek, że cyfrowe rozwiązania inspirowane technologiami FinTech muszą się stać dla banków strategicznymi i kluczowymi usługami. Nie ma tu jednak jednego uniwersalnego podejścia i banki nie mogą tworzyć tylko cyfrowych filii.

Spośród ankietowanych, 63 proc. stwierdziło, że filia działająca wyłącznie w formie cyfrowej umożliwia wszechobecny dostęp do bankowości, 50 proc. - że umożliwia szybsze wprowadzanie nowych produktów na rynek, a 52 proc. - że ułatwia współpracę dzięki funkcjonalności plug-and-play.

W raporcie przedstawiono trzy podejścia - greenfield, bluefield i brownfield - dla operatorów tradycyjnych, tworzących wyłącznie cyfrowe oddziały zależne i zalecono metodologię, która określa wizję, tworzy solidne podstawy i napędza długoterminowy wzrost poprzez sprzyjającą kulturę.

Przedstawiono również czteroetapowe podejście dla dojrzałych firm z tego sektora, które chcą osiągnąć długoterminowy wzrost i rentowność. Fazy obejmują dywersyfikację produktów w celu przyciągnięcia szerszej bazy klientów, uproszczenie i automatyzację ekosystemu, monetyzację usług, możliwości lub danych, a także ekspansję na nowe rynki.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200