Raport IDC zawierający 10 prognoz dla konsumentów

Znana firma analityczna i doradcza IDC opublikowała raport, w którym wymienia 10 najważniejszych technologicznych prognoz, które według niej zmienią w najbliższej przyszłości diametralnie otaczający nas świat.

1. Inteligentny dom stanie się rzeczywistością.

W ubiegłym roku łączna liczba sprzedanych urządzeń składających się na kategorię „smart home” wyniosła niemal 644 miliony. To aż o 31% więcej niż w 2017 r. IDC przewiduje jednak, że wartość światowego rynku inteligentnych urządzeń domowych w ciągu najbliższych kilku lat znacząco wzrośnie. O co najmniej 16% rok do roku. Motorem napędowym rynku będzie rozwój inteligentnych asystentów takich jak Amazon Alexa czy Google Assistant.

2. Platformy streamingowe.

IDC szacuje, że do 2020 roku, użytkownik platform streamingowych będzie korzystał z trzech subskrypcji usług, takich jak m.in. Netflix czy Amazon Prime. Konsumenci będą coraz częściej odchodzić od tradycyjnych usług płatnej telewizji na rzecz rozwiązań OTT (over-the-top – subskrypcja kanałów przez Internet), które będą przypominały w coraz większym stopniu płatną telewizję. W tym sensie, że najlepsi dostawcy usług obok udostępniania własnych treści, będą też agregatorami innych kanałów i usług.

Zobacz również:

  • To oni powalczą o 30 tys. euro. Znamy półfinalistów Infoshare Startup Contest
  • IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach
  • Stan cyberbezpieczeństwa w Polsce w 2023 roku

3. Inteligentne zegarki połączone online.

Do 2021 roku 53% inteligentnych zegarków sprzedanych na świecie będzie wyposażonych w moduł łączności komórkowej – prognozuje IDC. Większość będą stanowiły urządzenia Apple’a, ale także w przypadku innych platform – Android, Tizen, WearOS, firma doradcza spodziewa się zakupu modeli pozwalających na połączenie z Internetem.

4. Sztuczna inteligencja stworzy muzyczne hity.

IDC prognozuje, że do 2021 roku, blisko połowa (45%) najpopularniejszych utworów światowej muzyki popularnej będzie tworzona przez narzędzia sztucznej inteligencji. Przykładów potwierdzających zasadność tej prognozy nie brakuje już dzisiaj – w ubiegłym roku, artystka Taryn Southern skomponowała cały album muzyczny wspomagając się rozwiązaniami sztucznej inteligencji.

5. E-sport stanie się potężnym biznesem.

Przychody wygenerowane przez branżę e-sportu wzrosną, w skali globalnej z 1,2 mld w 2018 r. do poziomu 3 miliardów dolarów w 2022 r. Na tę kwotę złożą się: wynagrodzenia dla graczy, przychody ze sponsoringu i reklam, biletów oraz zakładów i handlu. Na wartość rynku największy wpływ będzie miała Ameryka Północna, ale Europa Zachodnia będzie trzecim największym graczem na świecie.

6. Smartfony ze sztuczną inteligencją.

Do 2020 roku połowa nowych smartfonów będzie wyposażona w układy dedykowane sztucznej inteligencji.

Obecnie smartfony z wyższej półki wyposażone są w układy wspierające sztuczną inteligencję. IDC spodziewa się, że te możliwości obliczeniowe zachęcą producentów sprzętu i aplikacji do tworzenia nowych produktów i usług z myślą o sztucznej inteligencji. Biorąc pod uwagę obecne dostawy smartfonów z układami dedykowanymi AI, firma doradcza prognozuje, że do 2020 roku połowa nowych smartfonów dostarczanych na rynek będzie w stanie obsługiwać aplikacje wykorzystujące sztuczną inteligencję.

7. Blockchain przeciw oszustwom.

Do 2020 r., ponad 35% całej światowej sprzedaży reklam video w Internecie będzie obsługiwane przez technologię blockchain. Wszystko po bo, by zapobiec oszustwom i nadużyciom, które będą coraz częstsze ze względu na szybko rosnącą wartość rynku reklamy online. Szacuje się, że w 2017 r. rynek reklam video online wart był 28 mld dolarów. W tym samym czasie rynek reklamy telewizyjnej wart był 193,7 mld dolarów. Warto jednak pamiętać o tym, że ta kwota trafi jednak prędzej czy później do wydawców online.

8. Wirtualna rzeczywistość w ofensywie.

Co ósmy mieszkaniec naszej planety zetknie się wkrótce z wirtualną rzeczywistością. Do 2023 r. ponad 1 mld osób rocznie odwiedzi przynajmniej jeden „fizyczny” punkt handlowy posiłkujący się wirtualną rzeczywistością. Ponad 10% z nich tę technologię przetestuje, dostrzegając sens jej zakupu.

Na świecie coraz więcej internetowych kafejtek, kin, parków rozrywki, oferuje doświadczenia VR. W Chinach już 110 tys. kafejek internetowych oferuje gry video w VR. IDC szacuje, że do 2023 r. takie miejsca odwiedzi ponad 1 mld osób, co oznacza, że z wirtualną rzeczywistością zetknie się co ósmy mieszkaniec Ziemi.

9. Szybki rozwój interfejsów głosowych.

Do 2024 roku ponad 70% interakcji z urządzeniami inteligentnego domu będzie się odbywać poprzez interfejsy inne niż ekrany dotykowe. Obecny ekosystem inteligentnego domu bazuje na aplikacjach jako metodzie interakcji z użytkownikiem. Ma to swoje zalety, ale w miarę dodawania kolejnych urządzeń smart home, korzystanie z wielu różnych aplikacji do obsługi i konfiguracji ekosystemu staje się kłopotliwe dla użytkownika. Interfejs dotykowy pozostanie w użyciu tylko dla pewnych kategorii aplikacji, głos i gesty staną się podstawowym interfejsem komunikowania się użytkownika.

10. Inteligentne zegarki staną się podstawowym źródłem informacji dla inteligentnych domów.

17% wszystkich inteligentnych domów będzie wykorzystywać inteligentne zegarki domowników jako podstawowe źródło danych o ich nawykach, preferencjach i oczekiwaniach, w celu jak największego zautomatyzowania ekosystemu smart home.

Ulepszone czujniki – akcelerometr, żyroskop czy czujnik tętna, który potrafi wychwycić wzorce oddechowe, bardziej zaawansowane systemy operacyjne i dostępność smart asystentów, pozwolą inteligentnym zegarkom rywalizować na rynku ze smartfonami.

Źródła: IDC, inplusmedia

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200