Radeon się skurczy
- Juliusz Kornaszewski,
- 29.03.2006, godz. 16:54
Wprowadzając do oferty swój najnowszy procesor GeForce 7900 GTX, NVIDIA słusznie podkreślała, że z punktu widzenia ekonomii produkcji układ ten ze względu na prawie dwukrotnie mniejszą powierzchnię niż R580 jest o wiele tańszy od modeli ATI. Kanadyjczycy widać także umieją liczyć, bo z nieoficjalnych informacji wiadomo, że ATI przygotowuje się do przejścia na proces wytwarzania 80 nm.
Z kolei NVIDIA jest na razie zadowolona ze swoich układów wytwarzanych w procesir 90 nm i przymierza się z kolei do prezentacji nowego procesora graficznego G80, którego główną innowacją będą Zunifikowane Jednostki Cieniowania (Unified Shader). To rozwiązanie zastosowano już w konsoli gier Microsoft XBOX 360, a polega ono na tym, że zrezygnowano z podziału na jednostki Vertex i Pixel Shader. W zależności od chwilowych potrzeb układ graficzny może dynamicznie zarządzać ilością określonych jednostek przetwarzania pikseli lub geometrii. Ta funkcjonalność wchodzi także w skład założeń DirectX 10.
Produkcja nowych procesorów R580+ ma ruszyć w trzecim kwartale br. Następcę serii X1900, układ R600 zobaczymy dopiero wraz z premierą systemu operacyjnego Windows Vista.
Zobacz również: