READ – ten samochodowy system wzbudził na targach CES 2019 szczególne zainteresowanie

Spośród wielu samochodowych rozwiązań zaprezentowanych na targach CES 2019 uwagę wielu odwiedzających je osób zwróciło jedno. To system, dzięki któremu jazda samochodem może być prawdziwą przyjemnością. I nie chodzi tu o tak nagłaśniane ostatnio technologie, dzięki którym samochód może jechać sam, ale o rozwiązanie kryjące się za skrótem READ, które pozwolimy sobie w dalszej części artykułu pokrótce omówić.

Twórcą rozwiązania READ (od słów „Real-Time Emotion Adaptive Driving") jest znany koreański producent samochodów KI oraz naukowcy z MIT. System wykorzystuje sztuczną inteligencję, która badając stan emocjonalny pasażerów steruje różnymi urządzeniami zainstalowanymi w samochodzie w taki sposób, aby spełniły one jego oczekiwania i zapewniły mu maksimum komfortu.

I tak READ bada cały czas tętno pasażerów i odczytuje mimikę ich twarzy, wykorzystując te dane w bardzo ciekawy sposób. Steruje więc oświetleniem samochodu oraz zainstalowanym w nim systemem audio w taki sposób, aby stworzyć w samochodzie nastrój odpowiadający jego pasażerom. Tak więc to stan emocjonalny pasażerów decyduje o tym, że w samochodzie panuje półmrok lub jego wnętrze jest rozświetlone. To samo można powiedzieć np. o głośności muzyki.

Zobacz również:

  • Powstał największy chip AI na świecie
  • Podsumowanie IFA 2023 okiem redakcji Computerworld

Ważne jest przy tym to, że READ pracuje automatycznie. Jeśli jednak pasażer chce nim sam sterować, może to robić wydając mu polecenia za pomocą ruchu rąk i palców. Jest to możliwe dzięki temu, że w samochodzie znajdują się kamery. Kierowca może więc regulować temperaturę panującą w samochodzie wykonując ręką odpowiedni ruch. Dotyczy to np. natężenia oświetlenia czy głośności muzyki.

Kolejna ciekawostka. Siedzenia samochodu mogą wibrować, np. w takt odtwarzanej aktualnie muzyki. Mogą też masować plecy pasażerów, poprawiając w ten sposób ich nastrój. Póki co jest to eksperymentalny system, poddawany obecnie intensywnemu testowaniu Jednak KIA zapowiada, że z czasem pojawi się on w jednym z kolejnych modeli samochodów i wtedy sami będziemy mogli go ocenić.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200