Quo vadis outsourcing
- Agnieszka Kropelnicka,
- 14.09.2010
Outsourcing usług IT
Eksperci prognozują także bardzo dynamiczny rozwój outsourcingu usług. Wydzielanie procesów pomocniczych, nie związanych bezpośrednio z podstawową działalnością firmy jest coraz bardziej popularne. W branży finansowej dobrym przykładem outsourcingu usług jest oddawanie przez banki obsługi kont, czy serwisu bankomatów firmom zewnętrznym. Bankomaty są najczęściej położone w dużym rozproszeniu, co utrudnia ich utrzymanie. Outsourcing jest w tym przypadku strzałem w dziesiątkę. "Banki oddają w outsourcing procesy relatywnie łatwe do wydzielenia i takie, które mają tradycję na rynku. Można się więc spodziewać kolejnych umów na zarządzanie bankomatami, przewóz gotówki czy help desk komputerów" - mówi dr Ewa Banachowicz, ekspert w dziedzinie outsourcingu i dyrektor ds. rozwoju Konica Minolta.
Branża outsourcingowa z nadzieją może spoglądać także na zwiększenie dynamiki informatyzacji w sektorze administracji. Idąc śladami firm komercyjnych, sektor publiczny będzie w najbliższych latach koncentrował się na kwestiach związanych z poprawą wydajności i jakości pracy oraz bezpieczeństwie danych. Elektroniczny obieg zadań i dokumentów przyspieszy załatwianie spraw i ułatwi dotarcie akt do wszystkich zainteresowanych osób w tym samym czasie. Outsourcing back-office pozwoli także na oszczędności wynikające z ograniczenia papierowego obiegu dokumentów lub jego całkowite wyeliminowanie.
Dynamiczny rozwój od kilku lat przeżywa outsourcing usług w obszarze kadr IT. Już teraz popyt przewyższa podaż na tego typu usługi, a czas gdy w firmach poszukuje się oszczędności jest tylko akceleratorem rozwoju tej branży. "Sądzę, że w najbliższych miesiącach zapotrzebowanie na doświadczonych i wyspecjalizowanych pracowników IT jeszcze wzrośnie" - komentuje Marceli Smela, dyrektor generalny IT Kontrakt. "Co ważne, rosnącemu krajowemu popytowi towarzyszy wzrost zainteresowania naszymi usługami także za granicą. Stąd nasza decyzja o otwarciu IT Kontrakt GmBH z siedzibą w Niemczech" - dodaje. Outsourcing kadr IT ma niewątpliwe zalety powodujące oszczędności, zarówno w obszarze finansowym, jak i czasowym. Dodatkowo firma, która potrzebuje od zaraz określoną liczbę pracowników do realizacji projektu IT może skorzystać z outsourcingu kadr nie zwiększając zatrudnienia i nie bojąc się kosztów późniejszej redukcji etatów.
Quo vadis outsourcingu?
Na pytanie o kierunek zmian w outsourcingu nie ma dobrej odpowiedzi. Na pewno z powodu całego zamieszania wokół cloud computing i idei wirtualizacji oraz rosnących nadziei na duże oszczędności i większą efektywność, będą to nośne trendy dla branży IT w najbliższym czasie. Jednak jaki efekt przyniosą? Trudno przewidzieć. Arjun Seth, specjalista od usług outsourcingowych zapowiada całkowitą reorganizację dotychczasowego modelu. "Za kilka lat outsourcing w obecnej postaci praktycznie zniknie z rynku. Dominującą pozycję w branży zdobędą zaś nowi gracze. Nowy model polegać będzie na dostarczaniu przez firmy outsourcingowe ustandaryzowanych rozwiązań IT, które będą rozliczane w modelu za użytkownika" - twierdzi. "Narzędziami do realizacji tego celu będą rozwiązania BPO oraz systemy cloud computing. Dzięki takiemu podejściu firmy będą mogły outsourcować wszystkie procesy biznesowe i płacić zdecydowanie mniej, w dodatku tylko wówczas, gdy niezbędne informacje czy zasoby będą w jakiś sposób wykorzystywane lub modyfikowane" - dodaje.
Można tylko liczyć, iż przy zachowaniu zdrowego rozsądku i perspektywicznego myślenia, zmiany te korzystnie wpłyną na rozwój małych i średnich firm, z korzyścią dla przedsiębiorców i ich klientów. Oszczędnych rozwiązań będzie coraz więcej. Niektóre przedsiębiorstwa już wprowadzają zmiany tak, aby było łatwiej korzystać im w przyszłości z proponowanych rozwiązań. Ważne tylko, aby korzystając z tych przyszłościowych rozwiązań mieć na uwadze realne możliwości firmy. Co się zaś tyczy outsourcingu usług IT, rozwój tej branży wydaje się być niezakłócony.
Agnieszka Kropelnicka jest pracownikiem serwisu Praktycy.com.