Quo vadis outsourcing

Outsourcing usług IT

Eksperci prognozują także bardzo dynamiczny rozwój outsourcingu usług. Wydzielanie procesów pomocniczych, nie związanych bezpośrednio z podstawową działalnością firmy jest coraz bardziej popularne. W branży finansowej dobrym przykładem outsourcingu usług jest oddawanie przez banki obsługi kont, czy serwisu bankomatów firmom zewnętrznym. Bankomaty są najczęściej położone w dużym rozproszeniu, co utrudnia ich utrzymanie. Outsourcing jest w tym przypadku strzałem w dziesiątkę. "Banki oddają w outsourcing procesy relatywnie łatwe do wydzielenia i takie, które mają tradycję na rynku. Można się więc spodziewać kolejnych umów na zarządzanie bankomatami, przewóz gotówki czy help desk komputerów" - mówi dr Ewa Banachowicz, ekspert w dziedzinie outsourcingu i dyrektor ds. rozwoju Konica Minolta.

Branża outsourcingowa z nadzieją może spoglądać także na zwiększenie dynamiki informatyzacji w sektorze administracji. Idąc śladami firm komercyjnych, sektor publiczny będzie w najbliższych latach koncentrował się na kwestiach związanych z poprawą wydajności i jakości pracy oraz bezpieczeństwie danych. Elektroniczny obieg zadań i dokumentów przyspieszy załatwianie spraw i ułatwi dotarcie akt do wszystkich zainteresowanych osób w tym samym czasie. Outsourcing back-office pozwoli także na oszczędności wynikające z ograniczenia papierowego obiegu dokumentów lub jego całkowite wyeliminowanie.

Dynamiczny rozwój od kilku lat przeżywa outsourcing usług w obszarze kadr IT. Już teraz popyt przewyższa podaż na tego typu usługi, a czas gdy w firmach poszukuje się oszczędności jest tylko akceleratorem rozwoju tej branży. "Sądzę, że w najbliższych miesiącach zapotrzebowanie na doświadczonych i wyspecjalizowanych pracowników IT jeszcze wzrośnie" - komentuje Marceli Smela, dyrektor generalny IT Kontrakt. "Co ważne, rosnącemu krajowemu popytowi towarzyszy wzrost zainteresowania naszymi usługami także za granicą. Stąd nasza decyzja o otwarciu IT Kontrakt GmBH z siedzibą w Niemczech" - dodaje. Outsourcing kadr IT ma niewątpliwe zalety powodujące oszczędności, zarówno w obszarze finansowym, jak i czasowym. Dodatkowo firma, która potrzebuje od zaraz określoną liczbę pracowników do realizacji projektu IT może skorzystać z outsourcingu kadr nie zwiększając zatrudnienia i nie bojąc się kosztów późniejszej redukcji etatów.

Quo vadis outsourcingu?

Na pytanie o kierunek zmian w outsourcingu nie ma dobrej odpowiedzi. Na pewno z powodu całego zamieszania wokół cloud computing i idei wirtualizacji oraz rosnących nadziei na duże oszczędności i większą efektywność, będą to nośne trendy dla branży IT w najbliższym czasie. Jednak jaki efekt przyniosą? Trudno przewidzieć. Arjun Seth, specjalista od usług outsourcingowych zapowiada całkowitą reorganizację dotychczasowego modelu. "Za kilka lat outsourcing w obecnej postaci praktycznie zniknie z rynku. Dominującą pozycję w branży zdobędą zaś nowi gracze. Nowy model polegać będzie na dostarczaniu przez firmy outsourcingowe ustandaryzowanych rozwiązań IT, które będą rozliczane w modelu za użytkownika" - twierdzi. "Narzędziami do realizacji tego celu będą rozwiązania BPO oraz systemy cloud computing. Dzięki takiemu podejściu firmy będą mogły outsourcować wszystkie procesy biznesowe i płacić zdecydowanie mniej, w dodatku tylko wówczas, gdy niezbędne informacje czy zasoby będą w jakiś sposób wykorzystywane lub modyfikowane" - dodaje.

Można tylko liczyć, iż przy zachowaniu zdrowego rozsądku i perspektywicznego myślenia, zmiany te korzystnie wpłyną na rozwój małych i średnich firm, z korzyścią dla przedsiębiorców i ich klientów. Oszczędnych rozwiązań będzie coraz więcej. Niektóre przedsiębiorstwa już wprowadzają zmiany tak, aby było łatwiej korzystać im w przyszłości z proponowanych rozwiązań. Ważne tylko, aby korzystając z tych przyszłościowych rozwiązań mieć na uwadze realne możliwości firmy. Co się zaś tyczy outsourcingu usług IT, rozwój tej branży wydaje się być niezakłócony.

Agnieszka Kropelnicka jest pracownikiem serwisu Praktycy.com.


TOP 200