Przymiarki do VoIP

Co zrobić z istniejącymi faksami i telefonami analogowymi?

Z reguły firma jest już wyposażona w jakąś, czasami bardzo rozbudowaną, sieć telefoniczną obsługującą analogowe telefony, faksy i automatyczne sekretarki. Zbyt szybka decyzja o wyrzuceniu na śmietnik starej infrastruktury może mieć w początkowym okresie negatywny wpływ na efektywność procesów biznesowych, zwłaszcza tych które silnie zależą od telekomunikacji, a oprócz tego, choć ceny telefonów IP systematycznie spadają, wciąż są one znacznie droższe od aparatów tradycyjnych.

Jeśli z tych powodów przyjęty zostanie model mniej kosztownej, stopniowej migracji do systemu VoIP, to warto pamiętać, że nie wszystkie modele cyfrowych central umożliwiają podłączanie telefonów analogowych.

Nowy system, stara numeracja

Zmiana numerów telefonicznych jest z reguły operacją trudną, kłopotliwą, a często kosztowną. Dlatego przed wdrożeniem systemu VoIP warto dokładnie sprawdzić, czy jest możliwość jej uniknięcia i jakie ewentualnie to przyniesie dodatkowe koszty. Niestety nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy można zachować starą numerację, bo zależy to zarówno od lokalnych warunków technicznych, jak i polityki operatorów telekomunikacyjnych i dostawców łączy internetowych.

Centrala VoIP PBX

W niektórych małych lub średnich firmach dobrym i efektywnym finansowo rozwiązaniem może być skorzystanie z usług VoIP już dostępnych na rynku. Ich dostawcy wynajmują część pojemności zainstalowanych w ich firmach central PBX, a użytkownik musi tylko mieć łącze internetowe o odpowiedniej przepustowości oraz telefony IP. Jeśli wielkość i wymagania na VoIP zaczną wzrastać, to zawsze możliwe jest późniejsze rozbudowanie systemu o własne centrale IP PBX.

Bezpieczeństwo

Dość częstym przypadkiem przy wdrażaniu VoIP jest przywiązywanie zbyt małej wagi do zasad bezpieczeństwa systemu, a dopiero później wprowadzanie niezbędnych poprawek i ulepszeń traktowanych jako dodatkowy nieprzewidziany koszt implementacji.

Jednocześnie warto zauważyć, że w opinii wielu ekspertów rozwiązania VoIP mogą być bardziej bezpieczne niż klasyczna telefonia analogowa PSTN (Public Switched Telephone Network), jeśli tylko odpowiednio wykorzysta się dostępne na rynku narzędzia i dobrze skonfiguruje system. Na przykład Cullen Jennings, inżynier z Cisco VoIP Group zauważa, że choć użytkownicy przyzwyczaili się cenić wysoką niezawodność PSTN - praktycznie ciągły dostęp do sygnału telefonicznego, ale sieć ta jest również podatna na możliwość fałszowania numeru identyfikacyjnego Caller ID i kradzież łącza.

Oczywiście istnieją już exploity umożliwiające atakowanie systemów VoIP, ale jak na razie eksperci nie oceniają ich jako luki krytyczne dla tej technologii, bo wynikają one głównie z błędów w implementacji. Ponieważ ochrona transmisji VoIP wykorzystuje tradycyjne mechanizmy zabezpieczania systemów sieciowych, to bezpieczeństwo nie może być wyższe niż takie jak w wypadku każdego innego protokołu stosowanego do przesyłania danych.

Największe zagrożenia dla bezpieczeństwa VoIP wynikają z:

  • Nowo pojawiających się wrogich kodów (zero-day expoits), dla zapobiegania którym producenci oprogramowania nie przygotowali jeszcze odpowiednich poprawek.
  • Zbyt skomplikowanej i trudnej konfiguracji systemu powodującej, że dostępne zabezpieczenia po prostu nie są uruchamiane.
  • Błędów w implementacji systemu.

TOP 200