Przykładowa wycena ryzyka projektu wdrożenia systemu klasy ERP

Metoda wartościowej wyceny oceny ryzyka polega na oszacowaniu wysokości nieprzewidzianych w ofertach kosztów, wynikających ze współpracy z danym oferentem. Wyrażona kwotowo wartość określa ryzyko realizacji projektu z danym dostawcą. Wartość tą warto dodać do ujętej w ofercie ceny, tak aby urealnić koszty projektu.

Wartościowa wycena ryzyka

Załóżmy, że nasze przedsiębiorstwo to firma o rocznym przychodzie 150 mln zł i kosztach na poziomie 140 mln zł. Zarząd zdecydował się na wdrożenie ERP w celu redukcji kosztów, szacując oszczędności z tego tytułu na 2% kosztów firmy, tj. 2,8 mln zł rocznie. Aby zabezpieczyć się przed wyborem oferty teoretycznie tańszej, ale o wysokim ryzyku porażki, przeprowadziliśmy analizę ryzyka dla dwóch firm wdrożeniowych oferujących różne ERP. Ich oferty uznaliśmy za porównywalne (w tym pod względem zakresu funkcjonalności) - z tą różnicą, że cena oferty A to 1,5 mln zł, natomiast oferta B jest o jedną trzecią droższa.

W przypadku ryzyka nieuruchomienia systemu za podstawę obszaru przyjęliśmy całkowite koszty wynikające z ofert. Współczynniki prawdopodobieństwa wyniosły 10% dla oferenta A i 2% dla oferenta B, ponieważ na podstawie rozeznania rynku ustaliliśmy, że dwie firmy wycofały się z użytkowania systemu A, a jedna przerwała wdrożenie, co przy 20 klientach dało 10%. Oferent B przeprowadził 50 wdrożeń i wszyscy jego klienci nadal użytkują system B, przyjęto zatem najniższy możliwy współczynnik 1%.

Zobacz również:

  • Trendy i wyzwania dla przedsiębiorców w 2024 roku – ekspercka analiza Comarch

W zakresie ryzyka przekroczenia budżetu oceniliśmy, że w tego typu projektach budżety przekraczane są zazwyczaj o 30% - i taką wartość przyjęliśmy dla obu oferentów. Co czwarty z klientów oferenta A przekazał nam, że budżet w czasie projektu należało "zweryfikować" (wskaźnik: 25%). W przypadku oferenta B tylko jedna firma wspomniała o przekroczeniu zakładanego budżetu (wskaźnik: 2%).

W obszarze ryzyka nieosiągnięcia korzyści biznesowych, na podstawie opinii klientów oferentów oraz analizy kwalifikacji konsultantów, oceniliśmy, iż szanse na pozytywny scenariusz wdrożenia z oferentem A są mniejsze. W związku z tym współczynnik dla tego oferenta jest wyższy - 15%, a dla oferenta B wynosi 5%. Podstawą do oceny tego obszaru ryzyka jest oczekiwana przez Zarząd wielkość rocznych oszczędności z tytułu ERP - 2,8 mln zł.

Jeśli zaż chodzi o ocenę ryzyka opóźnienia startu systemu ERP o 6 miesięcy, to podstawa obszaru ryzyka wyniesie połowę rocznych oszczędności z tytułu ERP (1,4 mln zł). Z rozmów z klientami oferentów wynikało, że firma B realizuje wdrożenia terminowo (wskaźnik minimalny: 1%), a co piąty klient oferenta A wskazywał, że w projekcie były pewne opóźnienia, ale system udało się w końcu uruchomić (wskaźnik: 20%).

Zamieszczona poniżej tabelka przedstawia wyniki analizy oraz całkowite koszty obu ofert, uwzględniające czynnik ryzyka.

Przykładowa wycena ryzyka projektu wdrożenia systemu klasy ERP

Przykładowa kalkulacja wartościowej oceny ryzyka wdrożenia. Źródło: BCC

Andrzej Moskalik jest dyrektorem ds. współpracy z klientami w firmie BCC, specjalizującej się w projektach SAP oraz outsourcingu IT

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200