Przykazania Nowego Stylu IT

Nowy Styl IT, to zdaniem firmy HP nowoczesny sposób funkcjonowania firmowego działu IT uczestniczącego w kreowaniu biznesu. To coraz częstsze zjawisko, które pojawić ma się w większości organizacji budujących przewagę konkurencyjną przy wykorzystaniu IT.

Przykazania Nowego Stylu IT

O Nowym Stylu IT dyskutowano podczas warszawskiej konferencji Forum Wyzwania IT. W trakcie tego wydarzenia starano się także przedstawić najważniejsze przykazania takiego sposobu działania działów IT.

Konferencja rozpoczęła się od krótkich wystąpienia dyrektora zarządzającego HP Polska, Pawła Czajkowskiego. Mówił on, że obecnie na rynku IT mamy do czynienia z największymi przeobrażeniami od piętnastu lat. Pojawiają się trendy rewolucjonizujące świat, takie jak Cloud, Big Data, Social Media, a krytyczne staje się bezpieczeństwo.

Zobacz również:

  • 8 koncepcji biznesowych, które liderzy IT powinni opanować
  • Nowe wydanie Computerworld
  • HP naprawia błąd dotyczący kilku serii swoich komputerów

Wyzwania stające przed IT są większe i inne, niż wyzwania sprzed piętnastu lat. Informatyka staje się nieodzownym elementem innowacyjności w biznesie, a oferowane rozwiązania stają się kluczem otwierającym możliwości rozwoju biznesu. Właściwe stosowanie informatyki może oznaczać sukces lub porażkę biznesową organizacji. Takie IT – uczestniczące w kreowaniu biznesu – HP nazywa właśnie Nowym Stylem IT. Opiera się on na trzech prostych zasadach - od IT wymaga się efektywności, elastyczność czyli dostępność narzędzi, aplikacji i systemów 24/7 oraz innowacyjność. IT ma podpowiadać biznesowi, co może jeszcze zrobić w oparciu o narzędzia informatyczne.

Obecnie, użytkownicy oczekują, że będą mieli dostęp do pełnych zasobów firmy praktycznie w sposób nieograniczony, z pełnym bezpieczeństwem, z dowolnego miejsca, urządzenia i w dowolnym czasie. Odpowiadamy nie tylko za dostęp do informacji, ale tak naprawdę za wyniki finansowe firmy. To powoduje, że wyzwania stojące przed nami zmieniają się w czasie. (…) Tak naprawdę należy się spodziewać, że będziemy mieli zupełnie nowe wyzwania za parę lat. Będziemy musieli zagwarantować dostęp do zasobów firmy z urządzeń, których tak naprawdę jeszcze nie znamy. Jednocześnie będziemy odpowiadali za przetwarzanie ilości danych, które na dzień dzisiejszy nam się nie śniły. W związku z tymi wyzwaniami, gwarancją sukcesu jest postawienie na najnowsze technologie i wybór solidnych partnerów” – dodał Krzysztof Jonak, dyrektor firmy Intel na region Europy Centralnej i Wschodniej.

Przykazania Nowego Stylu IT

W dalszej części sesji plenarnej odbył się panel dyskusyjny, w którym udział wzięli Henryk Baniowski (dyrektor pionu IT w Alior Bank), Wojciech Ehrenfeld (dyrektor usług publicznych w Grupie Onet), Piotr Orłowski (CIO w Amrest) oraz Krzysztof Jonak (dyrektor firmy Intel na region Europy Centralnej i Wschodniej), Andrzej Dopierała (wiceprezes Asseco Poland) i Artur Wieretiło (dyrektor generalny działu usług HP Polska). W trakcie rozmów próbowano ułożyć przykazania Nowego Stylu IT przedstawionego przez Czajkowskiego.

Piotr Orłowski zaczął debatę od odniesienia się do badania HP, w którym odnotowano, że w nadchodzących miesiącach zauważalnie zwiększy się presja ze strony działów biznesowych na działy IT. Orłowski zauważył, że taka presja jest dobra, ponieważ można dzięki niej dostarczać produkty i wdrożenia szybciej i taniej. Rolą IT jest znajdowanie sposobów budowania wartości dzięki tej presji.

Henryk Baniowski stwierdził natomiast, że w przypadku Alior Banku presja ma inny wymiar – to oczekiwanie, że dział IT będzie znał się na biznesie. Zdaniem Baniowskiego, działy IT muszą się nieco rozwarstwiać. Nie tylko muszą posiadać kompetencje IT, ale i wiedzę pozwalającą stać się partnerem dla biznesu. Po tej wypowiedzi ukuto pierwsze przykazanie Nowego Stylu IT - poznaj oczekiwania biznesu.

W dalszej części rozmowy poruszany był temat wykazywania tego, że wdrażanie nowych technologii przez dział IT przyniesie szybką korzyść, zauważalną optymalizację działania firmy. Mówcy zastanawiali się, czy wciąż da się to szybko robić, a jeśli tak, to w jaki sposób?

Pól do szukania innowacji przynoszących zauważalne korzyści, jest wiele. Jednym z nich ma być chociażby konserwowanie energii elektrycznej, które da się osiągnąć poprzez wymianę 5-6 letnich urządzeń na nowe. Stąd prowadziła już prosta droga do ukucia drugiego przykazania Nowego Stylu IT - mądrze szukaj optymalizacji.

W ostatniej części debaty mówiono natomiast o kompetencjach, jakie będą potrzebne nie tylko CIO, ale całym działom IT w perspektywie trzech do pięciu lat. Wojciech Ehrenfeld nawiązał do pierwszej części rozmowy, mówiąc o świeżej roli CIO, która pojawia się w Nowym Stylu IT.

Obrazowo mówił, że minęły już czasy, w których chodził w t-shircie. Teraz, coraz częściej ubiera się w marynarkę i buduje platformy, które kiedyś były konstruowane w ramach technologii Onetu, a teraz oferowane są zewnętrznym przedsiębiorstwom. Zaznaczył przy tym, że w przedsiębiorstwach coraz częściej zauważalny będzie trend, by trzymać tylko aplikacje i dane, a infrastruktura coraz częściej będzie znajdowała się u zewnętrznych dostawców.

Piotr Orłowski zauważył natomiast, że w organizacjach obecnie poszukuje się ludzi, którzy niekoniecznie są tylko i wyłącznie informatykami. W Nowym Stylu IT pracownicy muszą potrafić posługiwać się językiem klienta, biznesu i myśleć analitycznie. IT muszą natomiast rozumieć w pewnym stopniu, ale nie muszą być ekspertami. Dużej wartości dostarczyć mają organizacjom ludzie potrafiący analizować dane, informacje w ujęciu Big Data i z tych właśnie danych wyciągnąć wnioski przekładające się na performance biznesowy. Te wypowiedzi pozwoliły stworzyć ostatnie przykazanie Nowego Stylu IT - dopasuj kompetencje do przyszłych potrzeb organizacji.

Przykazania Nowego Stylu IT

Paweł Czajkowski, Dyrektor Zarządzający HP Polska

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200