Przegląd narzędzi do zarządzania siecią

UniCenter Application Performance Monitor

Przegląd narzędzi do zarządzania siecią
Śledzenie czasu reakcji aplikacji z pomocą Application Performance Monitor (APM) jest bardziej dokładne i mniej pracochłonne niż używanie stoperów. To efektowne narzędzie do pomiarów formalnych związanych z SLA (Service Level Agreement), odnoszących się do akceptowalnych czasów reakcji.

Jest to też dobry sposób na sprawdzenie rzetelności projektów, gdy dostawca oprogramowania lub grupa własnych programistów obiecuje bardzo krótki czas reakcji dla nowej aplikacji lub podsystemu transakcji. APM - komponent zestawu UniCenter dostępny oddzielnie - monitoruje czas odpowiedzi, wykrywając inicjujące i kończące zdarzenia sieciowe związane z transakcją. Moduł agenta zbiera takie pomiary w lokalnej pamięci w ciągu dnia. Okresowo wszystkie moduły agentów wysyłają te statystyki do centralnego menedżera APM. Z wyjątkiem aplikacji webowych, moduły agentów można instalować na każdym kliencie. Instalacja agenta jest prosta i trwa tylko chwilę. Dla aplikacji webowych APM pracuje na serwerze webowym, gdzie zbiera dane o czasach reakcji. Computer Associates dostarcza poszerzalną bazę wiedzy o zdarzeniach wyzwalających początek i koniec transakcji dla aplikacji, takich jak Microsoft Exchange i SAP/R3. Jednak przy monitorowaniu oprogramowania dostosowanego do własnych potrzeb konieczna jest znajomość szczegółów technicznych o transakcjach sieciowych. Uzupełnianie pozycji bazy danych wiedzy dla unikatowych transakcji jest przy pierwszym zetknięciu dużym wyzwaniem. Jednak po zrozumieniu idei procesu staje się łatwe. Brak dobrej dokumentacji zmusza jednak do wykonywania wielu prób przed nabraniem wprawy.

APM zawiera także moduł Transaction Server, służący do rejestrowania i późniejszego odtwarzania zdarzeń transakcyjnych. Transaction Server przechowuje transakcje w formacie skryptów JavaScript lub VBScript, które mogą być zaplanowane do odtworzenia wg potrzeb.

Moduł APM Web Reporting Server może tworzyć wiele raportów w formacie przeglądarki, w czterech kategoriach: Alerts, Applications, Clients, Servers. Dostępne są różne typy raportów: korporacyjne - podsumowujące dane z wszystkich agentów; grupowe - ujawniające rezultaty z poszczególnych komputerów; hostowe - pokazujące informacje od specyficznych agentów i użytkownika - zapewniające informacje oparte na nazwach użytkowników. Poza prekonfigurowanymi raportami w każdej kategorii Web Reporting Server zawiera szablony ułatwiające tworzenie raportów dostosowywanych do potrzeb. Planowanie raportów nie jest skomplikowane.

APM zawiera także poręczne narzędzie diagnostyczne Data Viewer do połączeń z agentem w celu oglądania statystyk w czasie rzeczywistym.

UniCenter Application Performance Monitor 3.5

Producent: Computer Associates

Zalety: bardzo dobre, przystosowywalne raporty

Wady: nie wykrywa operacji JavaScript

Zastosowania: firmy z własnymi zespołami programistów

VitalStats

Przegląd narzędzi do zarządzania siecią
VitalStats to usługa firmy WebMetrics, monitorującej za pośrednictwem Internetu jeden lub więcej serwerów usługobiorcy pod kątem problemów z połączeniem sieciowym, użytkowaniem CPU i dysków twardych. W testach użyto usługi do kontrolowania maszyny z Microsoft Internet Infomation Service.

Agent programowy VitalStats, który jest instalowany na serwerze webowym, komunikuje się w interwałach pięcio- lub jednominutowych z jednym z punktów prezentacji WebMetrics. Usługę testowano w interwałach pięciominutowych. Agent programowy wysyła statystyki użytkowania serwera do ośrodka WebMetrics, gromadzącego wyliczenia użytkowania i prezentującego je w postaci wykresów graficznych i plików logu, które można przeglądać po zalogowaniu do tego ośrodka.

Jeżeli centralne oprogramowanie monitorujące WebMetrics wykryje jakiś problem, np. przeciążenie zasobów lub uszkodzenia komunikacyjne, wysyła powiadomienie pocztą elektroniczną lub na pager.

Wiadomość alarmowa może zawierać komunikat sygnalizujący problem, a wraz z nim szczegółowy wykaz przebiegu połączeń sieciowych pomiędzy WebMetrics i monitorowanym serwerem webowym. W swoim ośrodku webowym WebMetrics może prezentować wykresy wydajnościowe w określonych przedziałach czasowych.

Podczas testowania stwierdzono niewielkie problemy z instalacją. WebMetrics wysyła oprogramowanie agenta do każdego nowego użytkownika, a administrator sieci instaluje agenta, umieszczając go w katalogu skryptów serwera webowego i udostępniając ten katalog przez Internet. Do testów używano jednak uszczelnionego serwera webowego - z zainstalowanym URLScan i wszystkimi aktualnymi łatkami, a także usuniętymi niepotrzebnymi katalogami. Konieczne było więc umieszczenie oprogramowania agenta w nowym katalogu i opublikowanie tego katalogu w Internecie za pośrednictwem Internet Service Manager (Windows Server) oraz - po zalogowaniu do ośrodka głównego WebMetrics - skonfigurowanie centralnego oprogramowania monitorującego WebMetrics pod kątem tego nowego katalogu.

WebMetrics oferuje specyficzne usługi dla serwerów webowych, serwerów baz danych i serwerów aplikacyjnych. Użytkownicy nie muszą instalować oprogramowania agenta dla serwerów aplikacyjnych. Zamiast tego WebMetrics testuje dostępność serwera, wysyłając do serwera wiadomości sieciowe keep alive i notując odpowiedzi. WebMetrics ma kilkanaście ośrodków GlobalWatch na całym świecie.

VitalStats 2.0

Producent: WebMetrics

Zalety: umożliwia zlecenie monitorowania sieci firmie zewnętrznej

Wady: konieczność dysponowania ekspertem radzącym sobie z problemami wykrytymi przez produkt

Zastosowania: firmy preferujące outsourcing monitorowania sieci


TOP 200