Przedsiębiorstwa coraz częściej wykorzystują SaaS

Model SaaS (Software-as-a-Service), który pozwala organizacjom na dostęp do oprogramowania za pośrednictwem internetu, zamiast użytkowania go lokalnie na desktopie, szybko opanowuje przedsiębiorstwa. Prawie 73 proc. dużych firm potwierdza, iż wykorzystuje lub planuje korzystanie tego modelu w ciągu najbliższych 18 miesięcy.

Badania przeprowadzone przez firmę Acumen Solutions objęły 100 firm z listy Fortune 500. Większość implementacji oprogramowania w modelu SaaS skupionych jest wokół CRM, co potwierdza sukces Salesforce.com.

Działy IT tradycyjnie zakupują oprogramowanie ponosząc jednorazowy wydatek. Natomiast SaaS opiera się na modelu subskrypcyjnym, gdzie koszty ponosi się w cyklach miesięcznych lub rocznych. Respondenci nie wyrażali jednak obaw związanych z nowym modelem jaki wnosi SaaS: tylko 21 proc. potwierdziło rezygnacje z zakupu oprogramowania drogą subskrypcji.

Zobacz również:

  • Rosną wydatki na chmurę publiczną
  • Najważniejsze zagrożenia wykorzystania modelu SaaS
  • Najpierw produkt, potem pieniądze

Podstawowym czynnikiem przemawiającym za przyjęciem modelu SaaS jest łatwiejsze utrzymywanie funkcjonalności oprogramowania na odpowiednim poziomie. W modelu SaaS to dostawca zapewnia uaktualnianie oprogramowania i to w sposób mało odczuwalny dla użytkownika.

Kolejnym czynnikiem jest cena. Według raportu, większość ofert SaaS z modelem opłat subskrypcyjnych jest tańsza niż oprogramowanie instalowane u użytkownika. Kupując oprogramowanie, firmy z góry płacą za każdego użytkownika (licencje), i jeżeli pracownik odchodzi lub przestaje z niego korzystać, to oprogramowanie, za które zapłacono pozostaje niewykorzystane. W modelu SaaS, w tej sytuacji po prostu przestaje się płacić subskrypcję za takiego użytkownika.

Niemniej jednak użytkownicy wykazują pewną rezerwę w podejściu do modelu SaaS. Ponad 56 proc. obawia się, czy w tym modelu będzie można zintegrować wszystkie dane istniejące już w zainstalowanej bazie programowej. Ponadto, ponieważ dostawcy SaaS zazwyczaj przechowują dane swoich klientów, wiele przedsiębiorstw (ok. 62 proc.) obawia się o bezpieczeństwo danych, które znajda się poza ich systemami.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200