Przede wszystkim inteligencja

Które technologie sieciowe zyskują najwięcej zwolenników?

Widoczne jest duże zainteresowanie sieciami radiowymi. Ta technologia dojrzewała przez ostatnie kilka lat, a rozwiązania staniały, co spowodowało, że przechodzimy z aplikacji specjalistycznych, "high-endowych", do obszaru aplikacji powszechnego użytku.

Obserwujemy też duży wzrost zainteresowania rozwiązaniami w dziedzinie bezpieczeństwa sieci (monitoring, zabezpieczenia przed niepowołanym dostępem, tokeny, IPsec, szyfracja itp.).

Widać duże zainteresowanie użytkowników sieciami VPN. Jest to rozwiązanie postrzegane jako alternatywne w stosunku do sieci prywatnej - wiele firm, zamiast tworzyć sieć korporacyjną, decyduje się na rozwiązanie VPN z Internetem jako medium komunikacyjnym.

Rosnącym powodzeniem cieszy się też VoIP. Klienci są bardzo zainteresowani tą technologią ze względu na możliwość redukcji kosztów, konwergencji sieci komputerowej i telefonicznej w firmie oraz możliwość integracji z aplikacjami internetowymi. Wiele przedsiębiorstw planuje wdrożenie takich rozwiązań nie tylko do kontaktów z pracownikami, ale także z największymi klientami i dostawcami.

Wzięcie ma także Gigabit Ethernet, który stał się już podstawową technologią dostępu do serwerów w nowych sieciach LAN.

Zapotrzebowanie na pasmo i szybkość dostępu do sieci jest coraz większe, stąd rosnące zainteresowanie wszelkimi technologiami związanymi z przyspieszaniem działania aplikacji internetowych i dostępu do Internetu, takimi jak pamięci buforujące i akceleratory internetowe.

Jak sprzedają się sieci WLAN i kto je kupuje?

Sieci bezprzewodowe sprzedają się bardzo dobrze - dynamika wynosi ponad 100 proc. rocznie. Wyróżniamy tu dwie grupy produktów - rozwiązania "outdoor", przede wszystkim dla dostawców Internetu, oraz "indoor" do zastosowań w przedsiębiorstwach, a nawet w aplikacjach domowych. Miniony rok można śmiało nazwać "rokiem technologii radiowych".

Rozwój technologii spowodował spadek cen, a rozwiązania "indoor" z produktu niszowego stały się produktem powszechnym, wykorzystywanym w aplikacjach w przedsiębiorstwach, halach targowych, magazynach itp. Zainteresowanie sieciami bezprzewodowymi wynika także ze wzrostu popularności notebooków. Przewiduje się, że w najbliższym czasie sieci radiowe zapewnią dostęp do Internetu m.in. w hipermarketach, dworcach lotniczych, hotelach, kawiarniach. W Wielkiej Brytanii stacje benzynowe już przygotowują się do wprowadzenia usług bezprzewodowego dostępu do Internetu.

W ostatnich latach technologia WLAN wspaniale się rozwinęła - z prostych sieci o szybkości 2 Mb/s do sieci 11 Mb/s. Mamy już opracowane założenia do standardu 54 Mb/s, a wkrotce pojawią się komercyjne produkty - potencjalnych aplikacji jest wiele.

Wasze "bestsellery sieciowe" w ubiegłym roku?

Ewidentnym hitem były rozwiązania związane z bezpieczeństwem sieci, przede wszystkim Nokia Internet Communications (w ubiegłym roku nasi partnerzy dokonali wielu wdrożeń w firmach sektora finansowego). Świetnie się też sprzedawały produkty D-Link dla sieci LAN zarówno do małych jak i do dużych instalacji, rozwiązania VoIP firmy OKI, no i wreszcie sieci radiowe firm Alvarion (dawniej BreezeCom) i Avaya.

"Bestsellerem sieciowym", choć nie sprzętowym, była edukacja. Rok temu rozpoczęło działalność nasze centrum edukacyjne Compendium. Zainteresowanie szkoleniami z zakresu technologii sieciowych jest bardzo duże - firmy specjalizują się i budują swoją pozycję szkoląc pracowników.

Jakie są najbliższe plany i strategia Veracompu?

Będziemy kontynuować politykę rozwoju produktów, zwiększających inteligencję sieci komputerowych i telekomunikacyjnych, nadal będziemy pomagali naszym partnerom specjalizować się i rozwijać centra know-how, będziemy także rozwijali działalność edukacyjną i dystrybucję usług wpierając w ten sposób naszych partnerów handlowych.

Patrzymy w przyszłość z dużym optymizmem, rynek jest bardzo wymagający, ale dzięki temu wszyscy będziemy - mówię tu o polskich firmach - lepiej przygotowani do wejścia do Unii Europejskiej. Wiele firm czeka reorganizacja i dopasowanie do nowych warunków na rynku. Im wcześniej to nastąpi, tym lepiej.

Dziękuję za rozmowę.


TOP 200