Przebiśniegi w lipcu

Z kolei głównym przedmiotem zaangażowania społecznego Grupy Comarch jest sport i technologie IT. Comarch zachęca też pracowników do równoważonego życia zawodowego i osobistego, realizuje politykę rozwoju organicznego również poprzez samodoskonalenie się pracowników.

Ale programy tego typu to nie cały CSR. Do jego realizacji potrzeba struktur i strategii.

Pan od CSR

W Polsce najbardziej zaawansowane pod względem formalnym i pod względem zasięgu przedsięwzięć CSR wydają się Grupa TP i Microsoft. W obu firmach wyodrębniono stanowisko menedżerskie dedykowane kwestiom społecznej odpowiedzialności. TP wykonało tytaniczny projekt przystosowania się do procedur publikacji raportu w metodologii GRI (Global Reporting Initiative) i opublikowało taki raport. Jak mówi Jacek Dymowski, który prowadził wdrożenie GRI w TP, międzynarodowe standardy definiują zakres informacji, dzięki czemu firma nie ma dowolności w doborze jej zakresu, czyli nie może pewnych faktów unikać. "Jestem przekonany, że czasami przyznanie się do słabości w jakimś obszarze jest lepsze od udawania, że problem nie istnieje i w ostatecznym rozrachunku wyjdzie na dobre" - uważa.

Marek Kosycarz, który wcześniej zbierał doświadczenia w zakresie CSR m.in. w British-American Tobacco, pełni funkcję dyrektora ds. odpowiedzialności społecznej w Microsoft Polska od dwóch lat. Jego zdaniem, wyodrębnienie takiego stanowiska w firmie jest uzasadnione strategicznym i długofalowym podejściem do realizowanych przez Microsoft programów społecznego zaangażowania. Globalna - ale dopasowywana i realizowana lokalnie - koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu w Microsoft opiera się na trzech filarach, odpowiadających różnym grupom społecznym. Do osób, które nie miały wcześniej możliwości nauczyć się jak korzystać z nowoczesnych narzędzi IT, adresowane są programy, których celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu. Programy dla "środka piramidy społecznej" koncentrują się wokół problemów transformacji edukacji i upowszechnienia dobrych praktyk i rozwiązań naszej firmy. "Z kolei dla grupy specjalistów kierujemy szereg inicjatyw i projektów, których celem jest przyczynianie się do rozwoju polskich firm i gospodarki opartej na wiedzy" - mówi Marek Kosycarz.

Bez integracji działań CSR trudno byłoby zarządzać i uzyskiwać od kierownictwa poparcie inicjatyw obejmujących trzy zasadnicze filary i kilkadziesiąt programów. Decyzja taka powiela wzorce amerykańskie, w centrali firmy w Redmond w zarządzie zasiada Pamela Passman, wiceprezes ds. odpowiedzialności społecznej. Z kolei program Microsoft Unlimited Potential ma na celu budowanie partnerstwa z sektorem organizacji pozarządowych i jednostkami administracji publicznej w zakresie CSR.

Element strategii

Czołówka polskiego rynku IT to zagraniczne oddziały międzynarodowych korporacji. Centrale korporacji są z reguły na bieżąco z wszelkimi trendami w zarządzaniu, a za taki uznać można - przyjmując za szczere definicje CSR, jako narzędzia o charakterze strategicznym, a nie przyczynkowym - koncepcję społecznej odpowiedzialności biznesu i szerzej, zrównoważonego rozwoju. Polskie oddziały adaptują te wzorce. "Nasze działania w zakresie CSR są pochodną działań globalnych.


TOP 200