Prognozy technologiczne do roku 2017

Największy wpływ na przyszłość firm będzie miało ryzyko związane ze spowolnieniem gospodarczym i innowacje, które pobudzą CIO do korzystania z nowych rozwiązań biznesowych.

2014

Za dwa lata największych wzrostów zatrudnienia w krajach zachodnich eksperci Gartnera spodziewają się wśród firm mających centrale w Azji, głównie chińskich i hinduskich. Organizacje te będą mogły pochwalić się dwucyfrowymi wzrostami przychodów, podczas gdy firmy z krajów zachodnich będą borykać się ze skutkami spowolnienia gospodarczego. Aby utrzymać tendencję wzrostową, firmy azjatyckie będą inwestować w rekrutację nowych specjalistów IT. Organizacje z Europy i Stanów Zjednoczonych będą w większym stopniu wykorzystywać narzędzia IT do zmniejszenia liczebności działów IT. Aby chronić miejsca pracy, Unia Europejska uchwali dyrektywy, których celem będzie zredukowanie do roku 2016 o 20% liczby zleceń dla firm offshoringowych. Zmiany w prawie będą uchwalone do roku 2014.

W roku 2014 konsolidacja doprowadzi do zniknięcia z rynku 20% największych dostawców usług IT na świecie. Cloud computing, Big Data, mobilność czy social media wymuszą restrukturyzację rynku wartego 1 bln USD. Tanie usługi w chmurze spowodują obniżenie przychodów największych dostawców usług outsourcingowych o 15%, 20 ze 100 największych firm outsourcingowych zniknie z rynku w efekcie fuzji i przejęć.

Zobacz również:

Nowy sposób zarządzania

Nowym trendem wśród największych przedsiębiorstw okaże się grywalizacja. Ma się ona stać podstawowym mechanizmem do ich transformacji. Grywalizacja ma pozwolić na łatwiejsze pobudzenie zaangażowania pracowników, wprowadzenie większej transparentności, a także zwiększenie wpływu działań pracowników na efekty osiągane przez całą firmę.

Należący do pracowników prywatny sprzęt komputerowy i telefony będą w dwukrotnie większym stopniu narażone na ataki złośliwego oprogramowania niż rozwiązania wykorzystywane przez firmy. Trend BYOD (Bring Your Own Devices) wymusi wprowadzenie polityki bezpieczeństwa, która określi, co pracownicy mogą zrobić, korzystając z własnego sprzętu i do jakich danych będą mieć dostęp. W erze BYOD specjaliści ds. bezpieczeństwa muszą śledzić podatność na zagrożenia związane z bezpieczeństwem wykorzystywanych w firmie rozwiązań mobilnych.

Dzięki rozpowszechnieniu tzw. inteligentnych urządzeń, wydatki firm na oprogramowanie wzrosną o 25%. Coraz więcej urządzeń ma wbudowane oprogramowanie. Coraz więcej z nich jest wyposażanych w czujniki podłączane do internetu i wykorzystywane do zbierania danych. Prognozowany szybki wzrost ma być efektem szybko rosnącej popularności komunikacji M2M (machine-to-machine).

2015

Za trzy lata rynek rozwiązań Big Data wygeneruje na świecie 4,4 mln nowych miejsc pracy. Firmy nie będą mogły znaleźć pracowników na dwa z trzech nowo powstających stanowisk. Analitycy Gartnera zwracają uwagę na konieczność przygotowania się na nowy trend technologiczny i pozyskania przeszkolonych kadr. Firmy potrzebują osób z nowymi umiejętnościami: zarządzania danymi, ich analizy czy przygotowywania ekspertyz biznesowych, ale także umiejętności związanych z wydobywaniem wartości z ogromnych zbiorów danych. Niezbędni okażą się artyści i projektanci, aby w przystępny sposób wizualizować zgromadzone informacje.

W 2015 r. 90% dużych przedsiębiorstw nie dokona migracji do Windows 8, mimo że od premiery systemu miną trzy lata. Większość dostawców rozwiązań dla dużych przedsiębiorstw nie będzie gotowa do zastosowania nowego interfejsu metro. Duże firmy będą czekać, aż nowy system Microsoftu dojrzeje.

Trendy na rynku pracy

Za trzy lata rynek rozwiązań Big Data wygeneruje na świecie 4,4 mln nowych miejsc pracy. Firmy nie będą mogły znaleźć pracowników na dwa z trzech nowo powstających stanowisk. Analitycy Gartnera zwracają uwagę na konieczność przygotowania się na nowy trend technologiczny i pozyskania przeszkolonych kadr.

Nowym trendem wśród największych firm okaże się gamifikacja, inaczej: grywalizacja. Ma się stać podstawowym mechanizmem do ich transformacji. Gamifikacja pozwala na łatwiejsze pobudzenie zaangażowania pracowników, wprowadzenie większej transparentności, zwiększenie wpływu działań pracowników na efekty osiągane przez całą firmę. Stosując te same metody co w grach, przedsiębiorstwa będą starać się utrzymać wysokie zaangażowanie pracowników, aby szybciej się zmieniać i stawać się bardziej konkurencyjnymi. Rynek tego typu rozwiązań ma być wart w 2016 r. 2,8 mld USD. Dziś jest to zaledwie 242 mln USD.

2016

Rynek elektronicznych gadżetów noszonych przez nas w butach, jako ubrania, a nawet tatuaże będzie za cztery lata wart 10 mld USD. Największy udział będą miały urządzenia wykorzystywane przez osoby uprawiające sport, ale także urządzenia komunikacyjne, które można schować w uchu czy automaty wstrzykujące insulinę diabetykom. Urządzenia wykorzystywane przez sportowców będą wyposażane w oprogramowanie do analizy gromadzonych przez nie danych. To duży rynek dla firm, które tworzą rozwiązania tego typu dla użytkowników końcowych, zwłaszcza te dostosowujące się do indywidualnych preferencji, informujące o przebytej trasie, wykorzystujące biosensory czy komunikujące się z serwisami społecznościowymi.

2017

Za pięć lat aż 40% informacji kontaktowych może wyciec z przedsiębiorstw do serwisów takich jak Facebook. Powodem będzie powszechne stosowanie urządzeń mobilnych do współpracy między pracownikami, klientami i partnerami. Mimo że wiele przedsiębiorstw obawia się koegzystencji prywatnych i służbowych urządzeń, niewiele z nich zastanawia się nad zagrożeniami, jakie niosą technologie umożliwiające transfer danych ze środowisk aplikacji firmowych do aplikacji konsumenckich. Trudno śledzić takie interakcje, a jeszcze trudniej kontrolować przepływ danych czy zarządzać procesami.


TOP 200