Procesory Meteor Lake mogą uruchamiać Dying Light 2 na zintegrowanym układzie graficznym

Zintegrowane układy graficzne zwykle nie są projektowane do czegoś bardziej wymagającego niż gry niskobudżetowe czy retro. Ma się to jednak zmienić.

Intel zapewni wydajne układy graficzne / Fot. Mat. prasowe

Intel zapewni wydajne układy graficzne / Fot. Mat. prasowe

Intel, wprowadzając nadchodzącą architekturę Meteor Lake oraz technologię skalowania XeSS, chce sprawić, aby hity gamingowe były dostępne na szerszej grupie komputerów osobistych.

Firma opublikowała krótką demonstrację jednego z nadchodzących procesorów Meteor Lake, uruchamiających Dying Light 2 bez samodzielnej (zewnętrznej) karty graficznej. W prezentacji Intel pokazał korzyści płynące z technologii skalowania XeSS (Xe Super Sampling). Krótki klip nie ujawnia co prawda rzeczywistej liczby klatek na sekundę czy ustawień grafiki, ale porównuje rozgrywkę w rozdzielczości 1080p z materiałem wideo, który został powiększony z 720p przy użyciu XeSS.

Zobacz również:

  • Windows 12 i nadchodząca wojna układów AI
  • Intel Core - wyjaśniamy nazewnictwo nowych układów CPU Intela

Gra wygląda znacznie płynniej z zaangażowanym XeSS, a Intel twierdzi, że poprawia to wydajność o 60 do 80 procent. Co ważniejsze, dla laptopów, które są głównym rynkiem Meteor Lake, oba ustawienia zużywają tylko około 30 watów.

Meteor Lake. Wymagające gry na zintegrowanej grafice

Dying Light 2 otrzymało wiele pochwał za swoją grafikę na PC, a umożliwienie grania w tę pozycję na zintegrowanym układzie graficznym to znaczące osiągnięcie.

W dyskusjach na temat skalowania technologia XeSS nie jest wspominana tak często, jak DLSS Nvidii (Deep Learning Super Sampling), czy FSR AMD (FidelityFX Super Resolution). Jednak jego włączenie do zintegrowanych rozwiązań graficznych Intela może uczynić go na rynku znaczącym w sposób, w jakim inne dwa nie są brane pod uwagę.

Obecnie lista gier obsługujących XeSS jest stosunkowo mała w porównaniu z obszernym wsparciem DLSS Nvidii i FSR AMD. Jednak XeSS obejmuje już teraz kilka godnych uwagi tytułów.

Popularne gry, takie jak Call of Duty, Diablo IV, Forza Horizon 5, Spider-Man i Cyberpunk 2077, są wśród tych, które mogą osiągnąć akceptowalną wydajność na stosunkowo niedrogim sprzęcie Intela. Firma powiedziała też dziennikarzom z serwisu PC Gamer, że układ graficzny z Meteor Lake zbliża się pod względem wydajności do najnowszych kart, takich jak RTX 3050.

Meteor Lake obiecuje gruntowne przeorganizowanie architektury CPU Intela. Oficjalnie nazwane Core Ultra, procesory z tej serii będą zawierać pierwsze zintegrowane akceleratory AI firmy, znane jako jednostki przetwarzania neuronowego. Oznacza to również przejście Intela na inny chiplet, podobny do tego, który obecnie stosuje najnowszy CPU AMD.

Pierwsze rozwiązania Core Ultra mają zostać wprowadzone na rynek 14 grudnia. Podczas niedawnej telekonferencji CEO Intela, Pat Gelsinger, zauważył, że wysyłki do producentów rozpoczęły się w trzecim kwartale, więc producenci sprzętu otrzymują je od kilku tygodni.

Warto również wspomnieć, że procesory Core Ultra są głównie przeznaczone dla laptopów, OEM-ów i urządzeń all-in-one. Nie ma w planach, przynajmniej na razie, wersji do samodzielnego montażu przez użytkowników.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200