Procenty Oracle'a

Nowa sprzedaż

Na początku roku reorganizacji uległ dział sprzedaży Oracle Polska. Obecny podział obejmuje grupę klientów strategicznych, nad którymi "opiekę" sprawuje przede wszystkim Oracle Polska. Do tej grupy należy ok. 40 przedsiębiorstw, w tym Telekomunikacja Polska SA i PKP. Oracle zamierza jednak przy obsłudze tych klientów współpracować z partnerami.

Drugą grupę, której obsługą zajmą się głównie partnerzy handlowi, tworzą mniejsze przedsiębiorstwa. Trzecim niezależnym działem sprzedaży jest dział aplikacji.

"Poprzedni podział zakładał wprawdzie specjalizację w poszczególnych sektorach rynku, nie funkcjonował jednak poprawnie w całej firmie" - mówi Paweł Piwowar. Przedstawiciele Oracle'a twierdzą, że brak wyraźnego rozgraniczenia między kontraktami realizowanymi przez firmę i jej partnerów nie wywołuje konfliktów. "Nie zdarza się, abyśmy konkurowali w jednym przetargu z naszymi partnerami" - twierdzi Grzegorz Rogaliński, odpowiedzialny w firmie za współpracę z firmami informatycznymi, wykorzystującymi technologię Oracle.

Dla COMPUTERWORLD komentują

Aleksander Benning dyrektor generalny Baan Polska

Oracle ma dobre referencje na świecie. Zastanawiam się jednak, czy w Polsce duzi klienci, dla których przeznaczony jest Oracle Financials, będą zainteresowani systemem ograniczonym wyłącznie do finansów? Szukają raczej rozwiązań kompleksowych. Ponadto tego typu firm pozostało w Polsce najwyżej 10-15, więc nie jest to zbyt duży rynek. Prawdopodobnie znaczną liczbę odbiorców będą stanowić zachodni klienci podpisujący umowy na poziomie korporacyjnym.

Rafał Styczeń prezes zarządu ComArch SA, Kraków

Na Zachodzie Oracle i SAP ściśle ze sobą konkurują i nastawieni są na podobne grupy odbiorców. W Polsce jednak Oracle spóźnił się nieco i dlatego stracił dość dużą część rynku. Obecnie wszystko zależy od tego, ile warszawski oddział będzie mógł i chciał zainwestować w rozwój działalności związanej z systemem Financials. Ponieważ od wielu lat jesteśmy partnerem tej firmy, chcemy także zająć się wdrożeniami tego oprogramowania we współpracy z Oracle Polska. Szkolimy już specjalistów.

Nie jest to system konkurencyjny dla naszej Egerii, która skierowana jest raczej na rynek średnich przedsiębiorstw.

Ludwik Maciejec niezależny konsultant, właściciel firmy Usługi informatyczne i konsultingowe

Oracle wcale nie wchodzi na polski rynek systemów MRP II za późno, ale - być może - za wcześnie. Polskiej wersji Oracle Financials, jak na razie, praktycznie nie ma. Spolszczone są tylko moduły finansowe, uważane zresztą za jedne z najlepszych na rynku. Na dokończenie polonizacji potrzeba co najmniej pół roku. Ponadto firma nie dysponuje wystarczającą liczbą specjalistów, którzy obecnie mogliby się zająć wdrożeniami. Produkt jest dobry, ale wymaga dokończenia lokalizacji.


TOP 200