Problemy na rynku tabletów

Według wstępnych danych International Data Corporation (IDC) Worldwide Quarterly Personal Computing Device Tracker, dostawy tabletów na całym świecie odnotowały spadek o 14,2% rok do roku w trzecim kwartale 2023 r. (3Q23), osiągając łącznie 33,2 miliona sztuk. Pomimo ograniczonego popytu, rynek odnotował wzrost o 18% w stosunku do poprzedniego kwartału ze względu na sezonowość.

Fot. Roberto Nicskon/Pexels

Dostawy Chromebooków również skurczyły się w 3Q23, a ich łączna liczba wyniosła 3,5 miliona sztuk, co oznacza spadek o 20,8% rok do roku. Jednak rynek Chromebooków jest potencjalnie w lepszej sytuacji ze względu na oczekujące odświeżenie w segmencie edukacyjnym i pozostałe budżety w ramach wydatków rządowych.

Apple był liderem na rynku tabletów z dostawami na poziomie 12,5 miliona sztuk, ale spadł o 15,1% rok do roku. W przeciwieństwie do poprzednich lat, Apple zrezygnowało z wprowadzania nowych modeli w trzecim kwartale, co zwykle zapewnia wzrost w drugiej połowie roku.

Zobacz również:

  • Nadchodzą nowe tablety od Apple
  • ChromeOS i biznes - takie połączenie ma coraz więcej sensu
  • Yandex pod kontrolą Kremla

Samsung dostarczył 6 milionów urządzeń w tym kwartale i zajął drugie miejsce w klasyfikacji ogólnej. Chociaż dostawy firmy spadły, producent tabletów wydaje się koncentrować na zmianie sytuacji, koncentrując się na segmencie premium wraz z dodatkowymi kampaniami marketingowymi.

Lenovo i Huawei wylądowały na trzeciej i czwartej pozycji w tym kwartale z dostawami wynoszącymi odpowiednio 2,6 miliona i 2,3 miliona sztuk. Po fatalnych wynikach w ubiegłym kwartale, Amazon był w stanie zmienić swoją pozycję w pierwszej piątce, przygotowując się do sezonu świątecznego i wprowadzając na rynek nowe urządzenie premium o przystępnej cenie, Fire Max 11.

Problemy na rynku tabletów

Źródło: IDC

"Pierwsze trzy kwartały 2023 roku odnotowały jedne z największych spadków na rynku tabletów, a nadchodzący sezon świąteczny nie powinien być inny. Bez radykalnej poprawy warunków makroekonomicznych oczekuje się, że opóźnienia w projektach i zakupach zostaną przesunięte na 2024 r." - powiedział Anuroopa Nataraj, starszy analityk ds. badań w IDC Mobility and Consumer Device Trackers. "Odświeżenie w segmencie edukacyjnym i wzrost przypadków użycia w różnych branżach może pomóc rynkowi tabletów utrzymać się na powierzchni w dłuższej perspektywie, ale w najbliższej przyszłości nie spodziewamy się znaczącego wzrostu sprzedaży tabletów".

"Tablety niestety zawsze znajdowały się w niewygodnej pozycji pośredniej między komputerami PC a smartfonami, co nadal wywiera presję na rynek" - powiedział Jitesh Ubrani, kierownik ds. badań w IDC Mobility and Consumer Device Trackers. "Jednak producenci tabletów, którzy odnieśli największy sukces, zdali sobie sprawę, że tablet działa najlepiej, gdy jest sparowany z komputerem lub smartfonem, a nie przeciwko nim, dlatego spodziewamy się, że inni producenci tabletów pójdą w ich ślady, oferując bardziej ujednolicone oprogramowanie i usługi, choć zajmie to trochę czasu".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200