Problem zamienny

We wrześniu 1999 r. niemiecki koncern Volkswagena ogłosił rozpoczęcie wdrożenia systemu SAP R/3, obiecując klientom i partnerom biznesowym szybszy i sprawniejszy dostęp do części zamiennych. Projekt był prowadzony wspólnie z Andersen Consulting. Jak podaje niemiecki tygodnik informatyczny Computerwoche, w ciągu ostatnich tygodni ubiegłego roku Volkswagen musiał traktować swoich partnerów ze szczególnym szacunkiem, ponieważ awaria systemu SAP R/3 w centralnym magazynie części zamiennych w Kassel - zaopatrującym dilerów w całych Niemczech - znacznie wydłużyła czas oczekiwania na zamówione części.

Przed wdrożeniem systemu zamówienia były realizowane w 2 dni, po wdrożeniu i awarii czas ten wydłużył się do tygodnia, a w niektórych przypadkach nawet do kilku tygodni. Niektórzy dilerzy, chcąc skrócić czas oczekiwania swoich klientów, wymontowują części z nowych samochodów. Inni są zdania, że nie ma powodów do tak dramatycznych gestów, ale udostępnili klientom większą liczbę samochodów wypożyczanych bezpłatnie na czas naprawy.

Nie wiadomo jeszcze, czy koncern Volkswagena pokryje koszty takich operacji. Sytuacja jest szczególnie dotkliwa dla dilerów ze wschodnich Niemiec, którzy zaopatrują się bezpośrednio w centrali w Kassel, w przeciwieństwie do dilerów z Zachodu, którzy sprowadzają części za pośrednictwem ośmiu central regionalnych.

Zdaniem przedstawicieli SAP, przyczyną awarii systemu jest wprowadzenie przez koncern Volkswagena zbyt wielu modyfikacji w standardowym oprogramowaniu. Jeden z pracowników SAP AG stwierdził jednak, że standardowy pakiet nie był w stanie zaspokoić potrzeb VW ze względu na skalę i specyfikę działalności producenta samochodów. Z tego powodu modyfikacje były nie do uniknięcia.