Praca hybrydowa potrzebuje wsparcia i narzędzi

Według badania Cisco przed pandemią tylko 5% pracowników biur w Polsce przez większość czasu pracowała zdalnie. Obecnie 83% chce mieć możliwość decydowania o miejscu wykonywania pracy. To wielka zmiana, która pociąga za sobą inne podejście do technologii i kultury pracy.

Fot: Cisco

Nawet, jeśli masowo wrócimy do biur, elementy świadczenia pracy z domu zostaną już z nami na stałe. Oznacza to mniędzy innymi, że niedopuszczalne wcześniej sytuacje, w których pracownik bierze udział w ważnych spotkaniach zdalnie, podczas gdy reszta zespołu jest obecna fizycznie w biurze, staną się, właściwie już stały się normą. Według prognoz Cisco 98% wszystkich spotkań biznesowych będzie odbywać się w takiej formie hybrydowej.

Nie każdy uczestnik będzie miał idealne warunki, aby porozmawiać, wygłosić prelekcję czy wyświetlić prezentację. Narzędzia do współpracy muszą więc nadążać za zmianami stylu i filozofii pracy.

Zobacz również:

  • Webex idzie do wojska
  • Aby odzyskać poczucie sensu życia, jesteśmy skłonni zawierzyć je sztucznej inteligencji

„Osoby, które pracują z biura nie mogą być faworyzowane względem tych, które znajdują się poza nim. Włączenie pracowników zdalnych do współpracy jest obecnie kluczowym zadaniem wszystkich organizacji. Musimy pamiętać, że warunki pracy zdalnej nie zawsze są idealne. Jak wynika z danych Cisco tylko 43 % pracowników z Polski uważa, że jest przygotowana pod względem technologicznym do pracy z domu. Biznes musi zapewnić odpowiednie narzędzia, które sprawią, że każdy będzie mógł efektywnie wykonywać swoje obowiązki niezależnie od tego gdzie się znajduje” – tłumaczy Przemysław Kania, dyrektor generalny Cisco w Polsce.

O tym jak ważna jest technologia w pracy hybrydowej świadczą wyniki badania Cisco „Accelerating Digital Agility”. Aż 86% respondentów stwierdziło, że umożliwienie rozproszonym pracownikom bezproblemowego dostępu do aplikacji i wysokiej jakości doświadczeń związanych ze współpracą jest ważne lub bardzo ważne.

Istotny jest więc cały ekosystem rozwiązań sieciowych, chmurowych, bezpieczeństwa i narzędzi do współpracy, wspierający przemodelowaną kulturę organizacyjną, w której na znaczeniu zyskuje zadaniowy tryb pracy i nowa rola liderów zespołów rozproszonych.

Według Cisco praca hybrydowa powinna być:

1. Elastyczna - adaptująca się do każdego scenariusza i trybu pracy

2 Eliminująca wykluczenia - równy dostęp dla pracowników zdalnych oraz biurowych

3 Wspierająca pracowników - skupiona na zasadach bezpiecznej pracy, empatii, dobrostanie pracowników

4 Bezpieczna – bezpieczna i zapewniająca prywatność

5 Zarządzalna - nowoczesna infrastruktura, uproszczona administracja

Wokół tych wartości budowane są aktualizacje platformy komunikacyjnej Webex Meetings. W ciągu ostatniego roku wprowadzono tam 1000 nowych funkcji, jak choćby tłumaczenie w czasie rzeczywistym z języka angielskiego na ponad 100 języków obcych, w tym polski, redukcję szumów i innych zakłóceń podczas rozmowy czy udostępnianie prezentacji, wideo lub aplikacji jako dynamicznego tła z nałożonym obrazem osoby wypowiadającej się.

W środowisku hybrydowych spotkań istotne jest bezpieczeństwo. „Zarówno pracownicy zdalni, jak i ci w biurze muszą być tak samo chronieni” – zaznacza Przemysław Kani. Stąd też w najnowszym Webexie trakie funkcje jak automatyczne przypisywanie spotkaniom i ich uczestnikom indywidualnych identyfikatorów i haseł, zapewnienie całościowego szyfrowania danych przesyłanych między uczestnikami, blokowanie nieuprawnionego dostępu osób trzecich czy przygotowywanie transkrypcji rozmów tylko w oparciu o wewnętrzną aplikację Cisco, dzięki czemu nie są one przechowywane na zewnętrznych serwerach.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200